Filmová recenzia: Paralelné matky, 2021, D: Pedro Almodóvar

[SK] Titul: Paralelné matky
Scenár a réžia: Pedro Almodóvar
Scenár: Pedro Almodóvar
Kamera: José Luis Alcaine
Hudba: Alberto Iglesias
Produkcia: Pedro Almodóvar, Esther García
Hrajú: Penélope Cruz, Rossy de Palma, Aitana Sánchez-Gijón, Milena Smit, Israel Elejalde, Daniela Santiago, Julieta Serrano, Adelfa Calvo, Inma Ochoa, Trinidad Iglesias, Carmen Flores, Arantxa Aranguren, José Javier Domínguez
Distribúcia: Magic Box Slovakia

SYNOPSIS: Two women, Janis and Ana, find themselves at the same time in a hospital room waiting to give birth. Both are single and get pregnant unexpectedly. Janis, who is middle-aged, does not regret being pregnant and looking forward to it. The second, adolescent Ana, is frightened, penitent and traumatized. Janis tries to cheer her up as they move through the hospital corridors as a sleepwalker. The few words they exchange during these lessons will create a very close link between them, which will develop and complicate by fundamentally changing their lives.

Storyline: Janis a Ana sa ocitnú v rovnaký čas v nemocničnej izbe, kde čakajú na pôrod. Slobodné ženy otehotneli bez skutočnej túžby otehotnieť a nečakane. Janis, je v strednom veku, neľutuje, že je tehotná a teší sa. Druhá, dospievajúca Ana, je pri pôrode vystrašená, kajúcna a traumatizovaná. Janis sa ju snaží povzbudiť, zatiaľ čo sa pohybujú ako námesačné po nemocničných chodbách. Niekoľko slov, ktoré si v týchto hodinách vymenia, vytvorí medzi nimi veľmi úzke prepojenie, ktoré sa rozvinie a prepojí tak, že im zásadným spôsobom zmení ich životy.

MOVIE REVIEW

Posledný opus Pedra Almodóvara je akýmsi genetickým pastišom španielskych dejín a psychologického ponoru do vzťahu medzi známou portrétnou fotografkou a občianskou aktivistkou a mladou príjemnou čašníčkou, ktorých karmy pretla madridská pôrodnica.

Žena v strednom veku Janis (Penelope Cruz) verzus ešte takmer pubertiačka Any (Milena Smit), ktorá si nerozumie s vlastnou rodinou sa zhodou okolností stretnú v pôrodnici, kde naviažu kolegiálne osudové puto, ktoré sa rozvinie do priateľstva, a možno aj do akejsi vyššej spolupatričnosti.

Matky3 resize

Na pozadí ich príbehu otvára maestro Pedro Almondóvar typicky boľavú problematiku otáznej histórie 2. svetovej vojny so 100 000 zlikvidovanými odporcami, ako triednymi nepriateľmi – v spoločných masových hroboch, ktoré sa doteraz nepodarilo identifikovať.

Matky4 resize

Psychologizujúca a príznačne najmä melodramaticky podaná dráma je typická tým, že rozprávanie ustojí značne banálne vykonštruovanú zápletku. Klišé kombinácia v zápletke – ale aj ponuka premysleného scenára, so skutočne krásnou scénografiou, presvietenými scénami vo vysokom rozlíšení v mäkkom svetle – ale súčasne aj v zrozumiteľnej a masovo pôsobivej narácii príbehu.

Paralelné matky (2021) | Galéria - Plagáty | ČSFD.sk

Osudová banalita je interpretovaná ako dramaticky zaujímavé klbko s emóciami – a v silne estetickom kontexte, ktoré zreteľne balansuje a provokuje aj k istým úvahám, aj tróni ako nezameniteľný rukopis a selektor v poslednej súťaži na MFF v Cannes. Napriek výhradnom v tejto snímke ide o doslova hypnotizujúci spôsob akéhosi gentle looku a interpretácie skutočne na majstrovskej úrovni, i keď obsahovo a dramaticky kladie náš artový film viac odpovedí, než vysvetlení.

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,