Filmová recenzia: Smolný pich aneb Pitomý porno

[Recenzia: G. Gröber ] Title: Smolný pich aneb Pitomý porno; Unlucky prick or Stupid porn Romania Babardeala cu bucluc sau porno balamuc; Engl. Bad Luck Banging or Loony Porn Genre: Drama / Comedy / Erotic Romania / Croatia / Czechia / Luxembourg, Country: 2021, 106 min Director: Radu Jude Screenplay: Radu Jude Camera: Marius Panduru Music: Jura Ferina, Pavle Miholjević Cast: Katia Pascariu, Kristina Cepraga, Tudorel Filimon, Ilinca Manolache, Alexandru Potocean, Nicodim Ungureanu, Andi Vasluianu, Dana Voicu, Petra Nesvačilová Production: Ada Solomon Editor: Cătălin Cristuțiu Costumes: Ciresica Cuciuc

SYNOPSIS Teacher Emi’s career is in jeopardy when a video of her sex with her husband appears on the Internet. The inconspicuous woman in her thirties is therefore confronted by the parents of her pupils, who have to decide on her stay in the teaching staff at a prestigious high school. Radu Jude’s unconventional, satirical film captivated the jury of the Berlinale IFF, where it won the Golden Bear. It brings a humorous and irritating look at a contemporary hypocrisy-soaked society reveling in prejudice and humiliation.

LOGLINE Kariéra učiteľky Emi sa ocitne v ohrození, pretože sa na internete objaví video, v ktorom sa oddáva sexu so svojím manželom. Nenápadná tridsiatnička je preto postavená pred rodičov svojich žiakov, ktorí majú rozhodnúť o jej zotrvaní v učiteľskom zbore na prestížnej strednej škole. Nekonvenčný satirický film režiséra Radu Judeho upútal porotu MFF Berlinale, kde získal Zlatého medveďa. Prináša humorný a dráždivý pohľad na súčasnú pokrytectvom nasiaknutú spoločnosť obľubujúcu mnoho predpojatí a podporujúcu stereotyp poníženia.

MOVIE REVIEW:

Radu Jude patrí medzi špičkových európskych artových experimentátorov. Judeho posledný film, ktorý obdržal Zlatého Medveďa na MFF Berlinale a je realizovaný metódou observačného módu, či osvedčeného cinema verité, alebo asociativnou skladbou so zakončením v komiksovom štýle.

Radu Jude sa odvažuje podrývať spoločenské a rozprávačské stereotypy, a absurdné paradoxy s razanciou metód novej vlny. S nahotou a sexualitou sa tu narába obdobne ako v Touch Me Not, čiže v snímke, ktorej plagát visí v pozadí úvodnej scény sexu.

Napriek skutočnosti, že zbližovanie manželov prebieha v rámci vulgarít a koženými bičíkmi, a ďalšími exponovanými rekvizitami – ide o bežný trochu preexponovaný domáci, a súkromný rituál, na ktorom nie je nič pohoršujúceho, avšak už len fakt, že hlavná aktérka je sympatickou učiteľkou je zámienkou na odsúdenie, lynč, šikanu – alebo moralistickú rozpravu.

Smolný pich aneb Pitomý porno (2021) | Galerie - Z filmu | ČSFD.cz

Autor nepriamo kritizuje spoločenské prekrúcanie, formálnosť a absurditu situácie s narážkami na sexismus, rasismus a nacionalizmus. Množstvo provokatívnych falusov, a citácie či parafrázy napríklad na Benjamina, Brechta, Eca, Kracauera, a podobne.

Radu Jude používa surrealisticky asociatívnu skladbu s prológom úvodom, stredom a zakončením, a tromi rôznymi alternatívnymi zakončeniami – kam až môže takáto situácia vyústiť.

Prológ je s explicitne vyobrazeným manželským sexom domáceho videa erotického filmu. Režisér natáčal film vlani v lete a na jeseň 2020, teda počas druhej vlny s explicitným nekrvným odporom a anti-asertivitou kohokoľvek kedykoľvek.

Vidno aj aroganciu priemerných bežných ľudí pri náhodnej komunikačnej akcii v obchodných centrách alebo na parkovisku. Ako obraz pandemickej doby a zaujímavý observačný dokumentárny portrét Bukurešti – ako mesto paradoxov globálnych i lokálnych.

Stredná časť snímky ja akýsi voľný lexikologický manifest hesiel, aforizmov, komentárov a kultúrnych a historických odkazov ktorá sa návažkom dopĺňajú naprieč časopriestorom.

Zobrazovaná história je v tomto chápaní aj pomocným mechanizmom analýzy medzi realitou a snom, všetko s hrou významovej a humornou satirou v absurdnom sexistickom duchu paródiou.

Film je po umeleckej stránke vyšperkovanou esejistickou satirou a intelektualistickými dilemami, ktorá je obdobne šokantnou, ako aj inteligentne a artovo vybrúsenou freskou – reagujúcou na nežičlivú mentalitu obyvateľov krajín bývalého ost-bloku. Filmový projekt Smolný Pich aneb pitomý porno Judeho podporil Štátny fond kinematografie a koproducentom je spoločnosť Endorfilm.

Radu Jude získal myslím oprávnene prestížny tromf z Berlinále za vcelku trefné demaskovanie pokrytectva globálnej i lokálnej society v podobe originálnej satiry.

Dielo je inšpiráciou i pre slovenských filmárov, že to ide a má cenu. Na projekte zamrzí naplánovaná oneskorená distribúcia filmu na Slovensku a prekvapujúco selektívne neprofesionálna a naivistická práca PR manažmentu pri zbytočne utajenej premiére projektu, a to pred časťou novinárov (v sále K1 Kina Lumiere), čo je súčasne veľké etické a úplne nemiestne faux pas slovenských distributérov.

Víťazné dielo z MFF Berlín je vhodné pre skutočných filmových milovníkov a sofistikovaných estétov, či každého milovníka moderného artu.