Filmová recenzia: Kočka ve zdi, 2019, 92´(HBO)

[recenzia: G. Gröber] Titul: The Chat in the Wall USA Cat in the Wall (festival name) Genre: Drama country (krajina) Bulgaria / Great Britain / France, 2019, 92 min Directed by (réžia): Vesela Kazakova, Mina Mileva (scenár) Screenplay: Vesela Kazakova, Mina Mileva Starring (účinkujú): Irina Atanasova, Lee Nicholas Harris, Chinwe Nwokolo, Angel Genov, Gilda Waugh, Orlin Asenov Producers: Vesela Kazakova

Synopsis: In present-day London, a single mother from Bulgaria is fighting with her British working-class neighbors over the ownership of a stray cat. The apartment she bought, meanwhile, is being unnecessarily renovated against her will … Living in London’s municipal apartments during Brexit is not easy.

MOVIE REIEW

43-ročná nádej bulharského filmu a autorka televíznych seriálov – Vesela Kazaková – nakrútila za koprodukčné peniaze slušnú nízkorozpočtovú sociálnu drámu v britských lokáciách. Snímka má dobré herecké výkony, horšiu kameru a minimalistický výpravný dizajn. Dej odsýpa len v komótnom tempe, a s hlavnými rolami stvárnenými bulharskými hercami. Reflexia odvrátenej stránky britského pozlátka doslova ako mierne šoková cynická terapia pre vytriezvenie prišelcom do Británie, veľmi aktuálna v čase Brexitu.

Téma filmu je lavicovo politická a poukazuje na byrokratický labyrint s otáznymi právnymi normami v britskej spoločnosti. Slobodná matka z Bulharska – Irina – s ambíciou uplatniť sa ako barmanka a intelektuálka – zvádza boj so svojimi britskými susedmi z robotníckej triedy, o vlastníctvo zatúlané mačky. Byt, ktorý si kúpila, sa medzitým proti jej vôli byrokraticky renovuje …

Review: Cat in the Wall - Cineuropa

Irina sa snaží presadiť ako architektka, a na rozdiel od väčšiny svojich susedov odmieta žiť zo sociálnych dávok. Povzbudzuje majiteľov domov, aby sa sťažovali na nový zákon v obci, ale Angličania sú proti nej, veď akýkoľvek pokus o boj proti systému – je vraj odsúdený na neúspech.

Irinina rodina a nájomcovia, ktorí sú závislí na sociálnej pomoci, sa dostanú do sporu o vlastníctvo mačky, a prisťahovalkyňa hrdinsky odhaľuje „odvrátenú tvár britskej spoločnosti“, pretože si povie, že v istom zmysle sa dostala do spoločenskej i životnej pasce, a preto sa rozhodne radikálne zmeniť svoj život.

Debutantský film ocenili na MFF v Moskve, a na MFF vo Varšave.