Recenzia: BOŽENA – TV séria, ČR, 2021

Titul: BOŽENA Réžia: Lenka Wimmerová Scenár: Martina Komárková, Hana Wlodarczyková Kamera: Richard Žerucha Hudba: Jakub Kudláč Hrajú: Anna Kameníková, Aňa Geislerová, Jan Hájek, Martin Finger, Vladimír Javorský, Klára Melíšková, Linda Rybová, Lucie Žáčková, Vladimír Škultéty, Natálie Růčková, Elizaveta Maximová, Lenka Rzepková, Zuzana Zvoníčková, Ján Plouhar, Jan Nedbal, Marek Daniel, Dana Morávková, Eva Josefíková, Veronika Freimanová, Martin Myšička, Jan Budař … (viac) Producenti: Michal Reitler Strih: Jakub Hejna Zvuk: Radim Hladík ml. Scénografia: Petr Kunc Masky: Martin Valeš Kostýmy: Katarína Štrbová Bieliková

TREATMENT

A true story of the first Czech writer in four television films. Seventeen-year-old Bara is a rebellious, eager and free-spirited girl. He would rather read than bake. In addition, it attracts the interest of men. Her parents can no longer handle her, so we are looking for a groom who would marry her even without a dowry. The best game is a 15-year-old retired official Josef Němec. The young unrestrained girl charmed him. Josef doesn’t even listen to his friend’s warning. Bara is resisting marriage, but she has no chance against her parents‘ will. Two opposing characters step into a common life. The year is 1837 Česká (Czech Television)

Skutočný príbeh prvej českej spisovateľky v štyroch televíznych filmoch. Sedemnásťročná Bára je odbojná, dychtivá a slobodomyseľná dievča. Radšej číta, ako pečie. Navyše priťahuje záujem mužov. Rodičia už ju nezvládajú, a tak sa hľadá ženích, ktorý by si ju vzal aj bez vena. Najlepšie partií je o pätnásť rokov starší úradník pod penziou Josef Němec. Mladučká nespútaná dievča mu uhranula. Josef nepočúva ani varovanie priateľa. Bára sa sobáša bráni, ale proti vôli rodičov nemá šancu. Dve protichodné povahy vykračujú do spoločného života. Píše sa rok 1837.

Verejnoprávnej Českej televízii sa podaril skutočne „husársky kus“, keď angažovala tvorivý team pod vedením Lenky Wimmerovej, ktorá okrem študentských diel na FAMU – predtým autorsky nakrútila len tri televízne filmy.

Výsledný tvar televízneho a pritom relatívne výpravného filmu (žiadna lepšia inscenácia, či klasická seriálovka) je skutočne famózny. Jednak zrejme príliš neskresľuje históriu, a zaobchádza citlivo s faktami, čo nie je vôbec samozrejmé v domácich vodách, s scenár je napriek istej „milej didaktike“ vďaka narácii, hercom i príbehu, ale najmä vďaka vyzretosti i remeselnej zručnosti artovo i produkčne nadmieru dobrý. Precíznosťou sa kochajú i drobné dobové detaily s náležitými kostýmami, rekvizitami i prostredím. Ani kamera neodvádza pozornosť, a netlačí nadmieru na pílu, ale je podriadená deju a zámeru výpovede.

Režisérka seriálu Lenka Wimmerová obsadzovala role podľa vnútornej kreativity a nie podľa vonkajšej podobnosti zjavu. Sama prezradila, že na kastingu jej bolo hneď jasné, kto bude spisovateľku hrať. Nevyberala vraj podľa podoby, ale podľa vnútornej energie, ktorú herečky vyžarovali. Podobne zvolila aj herca Jana Hájka do postavy Josefa Němca, spisovateľkinho manžela.

Minisérie Božena trhá rekordy sledovanosti! Matky odsuzují sex a násilí |  Blesk.cz

Scenáristky Martina Komárková a Hana Wlodarczyková určili odvážne postavu manžela Boženy ako manželku charakterom neúspešného a svojhľavého muža, ktorá si ju vybral ako „divožienku na prevýchovu“ – k dušičke pokornej manželky.

I keď Jozefa oslovovala pubertálna rebélia nezrelej partnerky, či chuť k poznávaniu, a sebaprezentácii. Avšak ako bujnelo ego manželky strácal tvár, občas sa uchyľoval k domácemu násiliu, a jedlom rástla i chuť, a bujnela odvaha jeho ženy, na čo už nevedel správne reagovať, i keď spolu mali dokonca štyri deti.

Božena (seriál) – eXtra.cz

Boženin muž bol pritom o dosť starší, ale zobral si ju aj bez vena, čo bolo v tých časoch dôležité. Budúca najväčšia česká spisovateľka vtedy čítala iba po nemecky, ale jej manžel bol paradoxne národovec, a písal vlastenecké články (pod menom Bořivoj Bydžovský).

Do tretice tu máme i značne nepredpojatý vzťah k realistickej reflexii skutočnej historickej atmosféry vtedajších čias, čo je veľmi pozitívne nóvum v českej televíznej brandži.