Filmová recenzia: Na dotyk, To the touch, 2004, 104´, 2 Golden Globe Awards (HBO, 2020)

Kamera/Cinematography: Stephen Goldblatt
Účinkujú/Starring: Julia Roberts, Jude Law, Natalie Portman, Clive Owen, Nick Hobbs, Colin Stinton, Elizabeth Bower
Producers: Scott Rudin, Celia D. Costas, John Calley, Cary Brok,
Editor: John Bloom
Masks: Christine Blundell
Costumes: Ann Roth

Story-line: Touch is a sarcastic look at current emotional relationships of Londoners whose destinies intersect in a ruthless interpersonal game full of random encounters, scorching attraction and carefree betrayal.

Photographers in Film: Closer | Wadsworth Atheneum Museum of Art

Julia Roberts ako
úspešná a citlivá fotografka

Point: Oscar-winning director Mike Nichols and an adaptation of Patrick Marber’s acclaimed play, an dramatic story, loneliness and betrayal, starring J. Roberts, J. Law, N. Portman and C. Owen.

Amazon.com: Closer [Blu-ray]: Natalie Portman, Jude Law, Clive Owen, Julia  Roberts, Nick Hobbs, Colin Stinton, Steve Benham, Elizabeth Bower, Ray  Donn, Daniel Dresner, Rrenford Junior Fagan, Antony Gabriel, Mike Nichols,  Cary Brokaw,

Brief Movie review

Film Na dotyk je paradoxnou reflexiou súčasných partnerských vzťahov, ktorý rozpráva príbeh štyroch obyvateľov Londýna, ktorých osudy sa pretnú v nemilosrdnej medziľudskej hre plnej náhodných stretnutí, spaľujúcej príťažlivosti, a bezstarostných zrád. Oscarový režisér Mike Nichols rozvíja teatrálnu predlohu Patricka Marbera, plnú zbližovania, podvádzania, intríg, a nenaplnenia s Juliou Roberts, Jude Law, Nataliou Portman a Clive Owenom.

Zápletka snímky je jednoduchá: dva páry sa vzájomne ubližujú, aby potrestali svoje polovičky alebo zisťovali kam až môžu zájsť.

Londýnska čerstvo rozvedená a povahovo slabá fotografka Anna (Julia Roberts), ktorá striedavo chodí s ambicióznym ale nie veľmi presvedčivým literátom, novinárom a súčasne aj vcelku zvrhlým četovacím maniakom Danom (Jude Law). Druhý pár tvoria uletený maximalista a dermatológ Larry (Clive Owen) s inteligentou manipulačnou stratégiou, ktorý tvorí pár s bývalou tanečnicou pri barovej tyči Alicou (Natalie Portman).

Closer" - Mike Nichols 1931-2014 - CBS News

Ironická a napínavá dráma je plná nástrah a prekvapení, za ktorými je idea lásky, zbližovanie, ale aj nedostatok pokory. Milostný gordický štvoruholník sa v peripetiách lásky a energii zbližovania sa pretína v existenčnej chémii, a tá s neverou, emóciami, a žiarlivosťou. Každého z hrdinov stvárňujú herecky skutočne zrelé hollywoodske celebrity. Najpozoruhodnejšia je názorová a akčná transformácia od málo skúsenej „detskej infantilky“ – v neodolateľnú a „sebavedomú lovkyňu“ Alicu (Natala Portman), a to bez hrubých klišé, a s presahom do finálneho posolstva.

Movie Tourist: Closer (2004)

Postavy sa dokážu vzájomne priťahovať, mať radi, nenávidieť, ale aj zbierať odvahu a silu k zmene stereotypu, i keď paradoxne, ide zväčša o plochú motiváciu atraktívnosti toho druhého a seba, výčitky a pravdu, ktorá je jasne plochá, nepatetická, ale skôr kontaminačne/epidemologická: áno/nie.

Žiadne povrchné škrupiny a kompromisy v riešeniach rodinných problémov, avšak ak zavriete oči náznaky a popis silných, pevných a prekvapujúcich emócií, vždy divácky uveriteľných, keďže sú tu zručne režijne vedené postavy, v príbehu bez „naivistickej romantiky“. Charaktery sa svojsky snažia prijať komplikovanú a blúznivú hru osudu, v ktorej sú nielen víťazi, ale i porazení, takže ako zaseješ, také bude následne tvoje ovocie, čiže komornú intimitu, pre vyliečenie ľudských žiaľov a bolesti.

Réžia, herectvo a divadelný koncept predlohy nie sú zamaskované, ba naopak autori zvýrazňujú dramatickú jednotu deja, času, a miesta klasickým hudobným podmazom, a dobre vybrúsenou interpretáciou dialogickej mimiky a gest, a akousi „chodiacou archetypológiou“ v melanchoncholickej žánrovej melodráme neochvejne opakovaných schválností a prešľapov, s cynickou prezentáciou moci bez zodpovednosti, len endorfínová manipulácia, na všetky spôsoby, a s najhlbšími detailami (čo nás opúšťa a strácame, to poznávame, až keď je to zbytočné a nepotrebné, čo nevieme predvídať, ale môže za to práve temná stránka a skúšky osudu: každý kto si nežiaduco užije, sa môže stať obeťou tohto činu), ktoré sú tvrdo (ne)moralistické, ale životne reálne.