Filmová recenzia: Easy Land, 2019, 90´, IFF Toronto

Réžia a scenár/Director(and)screenplay: Sanja Zivkovic
Kamera/Cinematography: Maya Bankovic
Music: Casey Manierka-Quaile
Účinkujú/Starring: Mirjana Jokovic, Nina Kiri, Daniel Kash, Richard Clarkin, Sarah Deakins
Producers: Julie Strifler
Costumes: Kristin Somborac

Log-Line: Moving to a new country is never easy. In the film Easy Land, Serbian-Canadian director Sanja Živkovičová looks at her experience of emigrating to Canada through the lens of a mother-daughter relationship. Graduated architect Jasna (Mirjana Jokovićová) and her daughter Nina (Nina Kiriová) are Serbian refugees who come to Toronto for a better life. The mental health of Jasna, a woman still haunted by traumatic experiences from her homeland, is very shaky and does not benefit him from the menial work she is forced to do to pay bills. Nina, who is trying to fit into high school in the new country, also faces unexpected challenges. A mother and daughter, each with completely different options, must figure out how to improve their life situation without disrupting their fragile relationship. (Cinemax)

SYNOPSIS Prisťahovať sa do novej krajiny nie je nikdy ľahké. Vo filme Easy Land nahliada srbsko-kanadská režisérka Sanja Živkovičová zamerala na skúsenosti s emigráciou do Kanady, optikou vzťahu matky a dcéry. Vyštudovaná architektka Jasna (Mirjana Jokovićová) a jej dcéra Nina (Nina Kiriová) sú srbskej utečenkyne, ktoré prichádzajú do Toronta za lepším životom.

Zápletku snímky tvorí psychický mindrák srbskej absolventky architektúry a kanadskej emigrantky z Balkánu – Jasny. Matka je stále prenasledovaná traumatickými zážitkami z vlasti, a dcéra sa pripravuje na umeleckú kariéru divadelníčky.

Staršia z nich je taktiež nútená ku kompromisom, je smutná, plačúca a depresívna, kvôli problémom s nezaplateným nájomným 3 000 USD. Jej dcéra Nina sa v Quebecku usiluje vydobyť nezávislosť na vcelku prestížnej strednej škole, a čelí vcelku nečakaným výzvam z nekalých obchodov, kvôli obžive i nezávislosti, a pracuje na vlastných srdcovkách lokálnych teen-age idolov, dobrých v športe, a v sebavedomí, ale v láske iba začínajúcich.

Matka Jasna je kompromisná (fu.k.ng crazzy, j.b. jej …), nadmieru racionálna, a depresívna v satirickej „ľahkej krajine (Easy Land)“, a vcelku odolná dcéra je s rozdielnym osudom, a generačnou perspektívou, ale i tu sťažka.

Obe generačne odlišné, racionálne, trúfalé persony, a aj zrelé ženy – sa snažia asimilovať do života v nižších kruhoch, a pritom „ostať v rodine“ a nezľaviť v ambíciách emigranta.

Slušný autorský výber protagonistov, a zručná práca s nimi ovplyvnili, aj festivalových dramaturgov na IFF Toronto (v hranej sekcii pre debutantov). Svižný spád deja, moderná skratková dramaturgia náznakov, kamerové švenky z ruky, minimalistické kakofónie, primárne prirodzené kamerové svetlo, a tak trochu strieľanie si zo starších, ktorí všetko zbytočne preháňajú v sebaobetovaní a trápení vlastného konceptu žitia

Film zrejme funguje a tvorí aktuálne celkom prísľubný, a talentovaný ženský autorský debut.