Filmová recenzia: Byl jsem a budu, I Was, I Am, I Will Be, G/F, 2019, 120´(IFF Berlinale)

Titul: I Was, I Am, I Will Be
Žánre: Drama Social/ (Anti)Romantic

Krajina: Germany / France, 2019, 120´

Réžia a scenár/Director and Screenplay: Ilker Çatak
Kamera/Cinematography: Florian Mag
Music: Marvin Miller
Účinkujú/Starring: Anne Ratte-Polle, Ogulcan Arman Uslu, Godehard Giese, Jörg Schüttauf, Johanna Polley, Sebastian Urzendowsky, Lina Wendel, Ali Seçkiner Alıcı, Özgür Karadeniz, Katharina Behrens, Klaus Frevert, Canan Samadi
Producers: Ingo Fliess, Caroline von Senden, Alexandra Staib
Costumes: Christian Röhrs

Story-Line: While Kurdish gigolo Baran dreams of a future in Europe, German pilot Marion is trying to come to terms with a cancer diagnosis. When the two meet on vacation in the Turkish resort of Marmaris, they decide to marry a fake marriage. After a promising start, they seem to have a common future. However, it soon turns out that it will not be so easy. Their agreement is complicated by emotions and fears, as they both hide more than one secret from each other. In the end, they will have to decide which of their dreams they want to follow – and whether they can continue to stay together. (Cinemax)

Synopsis: Kým kurdský opravár bicyklov a pomocník v reštaurácii Baran sníva o budúcnosti v Európe, nemecká pilotka Marion sa snaží vyrovnať s diagnózou rakoviny.

Brief Movie Review

Baran (Ogulcan Arman Uslu) a Marion (Anne Ratte-Polle) sú dvaja neznámi, ktorí sa zblížia na dovolenke v tureckom letovisku Marmaris. Fingované manželstvo, ktoré uzavrú má v sebe aj milostne zbližovaieie momenty, ale obaja skrývajú nepríjemné tajomstvá i rozdielny svet kultúrnych hodnôt a predpojatia, čo im v šťastí bude asi najviac prekážať, i keď po troch rokoch vzťahu má Baran dostať pas.

Tento film je už druhou celovečernou snímkou talentovaného tureckého tvorcu, ktorý študoval v Nemecku – Ilkera Çataka. Ide v prvom rade o veľmi súčasnú a aj aktuálnu „drámu prežitia prisťahovalca“, ale aj motív a dilemu jeho neprispôsobivosti a nemožnosti zladiť sa s okolím, čiže naučiť sa skutočne žiť v duchu možností a pravidiel civilizovaného a slobodného sveta (hrdina mal popri všetkých svároch aj enormné šťastie v nešťastí).

Obsah rozprávačská štruktúra filmu má zrelú a vyspelú estetickú a výpravnú formu vo výtvarnom a hudobnom prejave, spolu s vynikajúcimi hereckými výkonmi všetkých hercov, skvele vybraných typológiou, a najmä prostredníctvom prirodzene uveriteľných reakcií odpozorovaných z prostredia a života.

Jedinými problémami filmu je akási uhrančivá atmosféra nenaplnených očakávaní a výziev, ktorá má až takú magickú silu autorstva, že neotáva žiadna energia na skutočné aspoň „náznakové riešenie otázok“ a dilem naznačených filmom: prečo každý z dvojice bez rodiny a sám, a prečo v podstate nevedia žiť spolu, a s porozumením? Je hlavný hrdina zlodej (nevysvetlená krádež kufrov na letisku) a obeťou dvoch nezlučiteľných tradícií a systémov?

Žiaľ odstup od postáv majú jeho tvorcovia skutočne chladný, enigmatický. Netúžia rešpektovať ani potrebu vyústenia deja do ucelenejšej pointy príbehu, a akoby to ani nebolo podstatné, čo je pre publikum i tak trochu na škodu veci. Svet je ťažký a pritom všetko nepochopiteľne neurčité, i keď postavy i ich skutky nie sú ploché, a nezaškodila by väčšia intimita ich názorov a možností, a predovšetkým viac optimizmu na záver.

Slovenské publikum Pay-Tv dostáva do vienka pútavo európsky film v svižnom a pritom veľmi artovom štýle, s vynikajúcim herectvom titulných rolí.