Filmová recenzia: Crazy Rich Asians, Šialene bohatí Aziati, USA, 2018, HBO/2020

Pôvodný názov: Crazy Rich Asians Krajina pôvoduUSA, 2018, 120´

Director: Jon M. Chu
Template: Kevin Kwan (book)
Screenplay: Peter Chiarelli, Adele Lim
Cinematography: Vanja Cernjul
Music: Brian Tyler
Starring: Constance Wu, Henry Golding, Michelle Yeoh, Gemma Chan, Awkwafina, Ken Jeong, Jimmy O. Yang, Chris Pang, Sonoja Mizuno, Jing Lusi, Amy Cheng, Jessica Galetti, Kina Grannis, Harry Shum Jr., Lisa Lu, Nico Santos, Remy Hii, Carmen Soo, Ronny Chieng, Fiona Xie, Selena Tan, Janice Koh, Genie Kim

STORY-LINE Inspired by the worldwide successful bestseller by writer Kevin Kwan, Madly Rich Asians follows Rachel Chu, a New York native, who accompanies her longtime friend Nick Young to his best friend’s wedding in Singapore. Enthusiastic about her first visit to Asia, but nervous about meeting Nick’s family, Rachel is not at all prepared for her fiancé’s forgetting to tell her a few important details about himself. It turns out that he is not only a descendant of one of the richest families, but also one of the best games in the country. When Rachel shows up in public by Nick’s side, she becomes a thorn in the eye not only of jealous suitors, but especially of Nick’s own mother. And soon it is clear above the sun that even if money does not guarantee you love, they can definitely complicate everything.

SYNOPSIS Snímka Šialene bohatí Aziati je inšpirovaná celosvetovo úspešným bestsellerom spisovateľa Kevina Kwana, ktorý sleduje originálnu Newyorčanku Rachel Chuovú, ktorá sprevádza svojho dlhoročného priateľa Nicka Younga, na svadbu jeho najlepšieho kamaráta do Singapuru. Rachel, nadšená zo svojej prvej návštevy Ázie, nie je pripravená ne stretnutia s famózne bohatou Nickovou rodinou. Ukáže sa, že nie je len potomkom jednej z najbohatších rodín, ale tiež jednou z najlepších partií v krajine. Keď sa Rachel ukazuje na verejnosti po Nickova boku, stáva sa tŕňom v oku nielen žiarlivým nápadniiam, ale predovšetkým Nickovej vlastnej matke. A vzápätí je nad slnko jasné, že aj keď vám peniaze lásku nezaručí, rozhodne môžu všetko poriadne skomplikovať.

AWARDS: Golden Globes 2019 – Najlepší film muzikál/komédia, 2019, Constance Wu (Najlepšia herečka – komédia/muzikál); Florida Film Critics Circle Awards 2018 – Najlepšie obsadenie

Crazy Rich Asians (2018) - IMDb

Crazy Rich Asians je komplexným príbehom o zamilovanej dvojici po štúdiách a pred svadbou, čo má byť smysluplnnou zápletkou s remeselne i dejovo zaujímavou realizáciou.

Nejde si nevšimnúť úplne inú filozofiu ázijskej kultúry, ktorá je niečo medzi konfukcionizmom, taoizmom, a tradicionalizmom – na mnohoraký rodinný, komunitný, a štátotvorný princíp. Kolaratúry a koloristika Ázie, dobrá typológia, a neprehrávajúci herci v pekných kostýmoch, a výpravných interiéroch, či exteriéroch potešia snáď každého fanúšika exotického turizmu či životného štýlu, veď toľho honosnosti vzbudí i ozajstný rešpekt.

Ale základom drámy je atraktívny mainstreamový námet, na pozadí osobného morálneho konfliktu a zručnej realizácii. Absencia scenáristického a režijného rukopisu na úkor kolektivizmu, pompéznosti a honosnosti reprezentácie. Nick Young je členom singapurskej smotánky, ale to je i dôvod prečo Nick študujúci v New Yorku svoj pôvod a luxusný životný štýl svojej milenke, a budúcej žene zatajil, a na revanš sama nevedela o vlastnej problematickej matke, ktorá ju splodila, a ona prišla na svet ako nemanželské dieťa z lásky.

Ide o prvú reprezentačnú hollywoodskú produkciu, i s čisto ázijským obsadením. Snímka paradoxne prepadla v Ázii, a uspela so slávou v USA, najmä u prisťahovalcov.

Dejovo ide o charakterový prerod Popolušky na Princeznú s láskavým posolstvom na záver, a film poučí, nenudí, dojme i pobaví (najmä kozmopolitú a exotickú cieľovú skupinu). Žiaľ dobré herecké výkony a typológiu mohol podporiť psychologickejšie stavaný scenár, s lepším kontrastom v dvoch protikladných a súperiacich zámerov (všetko za prekazenie svadby).