Filmová recenzia: Kým sa skončí leto, Babyteeth, Austrália, 2019, 118´,D: Shannon Murphy, IFF VENICE

Print Friendly

[filmová recenzia: Gabriel Gröber] Titul: Kým sa skončí leto, Babyteeth, Austrália, 2019, 118´
Réžia: Shannon Murphy
Scenár: Rita Kalnejais
Kamera: Andrew Commis
Hudba: Amanda Brown
Strih: Stephen Evans
Producent: Alex White
Hrajú: Eliza Scanlen, Toby Wallace, Emily Barclay, Essie Davis, Ben Mendelsohn, Andrea De-metriades, Charles Grounds, Priscilla Doueihy
Premiéra v SR od 17. septembra 2020 Foto: ASFK

  • 2019 – Toby Wallace : Cena Marcella Mastroianniho; IFF Venezia
  • 2019 – Shannon Murphy: Zlatý lev za nejlepší film; IFF Venezia

SYNOPSIS Life is beautiful also because it cannot be planned.

When 16-year-old Milla falls in love with the troubled Moses, it’s a nightmare for her parents. But the first encounter with love awakens a new zest for life in sick Mille, and her energy and desire to discover turns the whole family upside down. The sick world, parents, youth, neighbors, perspectives, God’s will, self-belief, meaning of life, and everything in a leap, in observations and in chapters.

Babyteeth is a charming new indie film from Australian director Shannon  Murphy | Financial Times

SYNOPSIS Život je krásny aj preto, že sa nedá vopred pekne naplánovať, a v zápätí čo najlepšie odžiť. Keď sa šestnásťročná Milla zamiluje do problémového Mosesa, je to pre jej rodičov skutočná nočná mora, ale tá neskutočná už taktiež klope za dverami. Prvé stretnutie s láskou ale prebúdza v chorej Mille novú chuť do života, a jej energia ale aj túžba objavovať, otočí celú rodinu hore nohami.

Babyteeth Review - Magnetic Characters Anchor Unusually Funny Drama | The  Film Magazine


STORY LINE Než skončí léto je projekt ako adaptáciou divadelnej hry austrálskej dramatičky Rity Kalnejais. Táto hviezdička sa stala aj spolu-scenáristkou filmu, v ktorom debutovala talentovaná austrálska umelkyňa Shannon Murphy, ako fenomenálny režijný talent, keďže jej debutantská snímka sa presadila ziskom niekoľkých cien na IFF Benátky (2019).

MOVIE STORY LINE

Príbeh sa odvíja od osudového ochorenia šestnásťročnej Milly, ktorá stretá svojho prvého životného partnera drogovo závislého ousiderského vyvrheľa, a dílera Moseseho. Nová energia ju vzpruží v eláne, avšak jej otec  (Ben Mendelsohn) a matka (Essie Davis)  sú zhrozene proti.

Babyteeth' review: terminally-ill teen in class-crossed romance down under

Film je predovšetkým hereckým koncertom dvojice ústredných mladých hereckých predstaviteľov Eliza Scanlen (Ostré předměty, Malé ženy) a jej 32 ročnej prvej lásky, ktorým sa stal trabelmaker Mose (Toby Wallace), ktorý viac než na vzťah spočiatku vníma to, že otec partnerky je vlastne domáca lekáreň plná opiátov a drog, ktorú vlastne ani netreba vykrádať.

Autori scenára mali mimoriadne šťastie na komplexnosť výpovedných fragmentov a chytro obišli obvyklé kreatívne klišé, a publikum dokonca vie, o čo tu ide až tesne pred koncom, a len z inteligentných letmých náznakov.

Diváka zaujme aj veľmi výrazne a civilne pôsobiaci rozpracovaný druhý filmový plán, ktorý sa venuje rodičom Milly, čiže jej osobitému otcovi Henrymu, ktorí sa javí svojráznym psychiatrom, ktorý profesionálne zneužíva svoju profesiu, ale má snahu ventilovať aj svoje bežné mužské i estetické potreby, a matke Anne, ktorá žiarli na chlapca, chráni svoju dcéru, a je úplne bezradná – nielen zo svojho životného postu, ale takmer zo všetkého, čo ju napĺňa.

Rodičia musia riešiť pubertálne excesy svojej jedinej umierajúcej dcére, ktorá ťažko hľadá reč so spolužiakmi, i komunikáciu v kruhu vlastnej rodiny.

Dôležitým momentom rozprávania je prekvapujúco aj hudobná dramaturgia ktorá je poučným a svojbytným svetom vkusne zapojeným do alebo pod príbehový mozaiku, od moderny, cez jazz, až po vážnu hudbu.

Eliza Scanlen describes emotional experience of shaving head for new film -  The Irish News

Než skončí léto (Babyteeth) – Recenze

MOVIE MINI-REVIEW

Film sa nevyhol množstvo naratívnych lapsusov, ktoré ani neprekážajú a existencia niektorých vedľajších línií zámerne rozkošatelých, čo ladí s témou filmu i autorskou licenciou pôvodného prínosu i zámeru akéhosi „kreatívneho strúhadla na potraviny a objavovania tematických momentiek“ s plánovanou fragmentarizáciou, ale aj zamlčovanie zásadných orientačných dát voči publiku, a voľné skákanie po časovej osi rozprávania.

Napríklad ako minulosť spolužitia rodičov Milliny, v príbehu odkrývaná v takmer nepostrehnuteľných náznakoch, avšak i nová vzťahová chémia s najzásadnejším štrukturálnym zrením mimo obraz. Takže princíp „mozočku domysli ak vieš a máš potrebu“ a zapoj vlastné bunky. Úspech zožalo i celkové nestlačenie na emócie, a prekvapujúca finálna katarzia v epilógovej scéne fotografovania na pláži, s morom v pozadí.

Babyteeth review – Eliza Scanlen stars in a shattering, refreshing and  achey coming-of-age film | Film | The Guardian

The film did not avoid a number of narrative lapses that do not interfere and the existence of some side lines deliberately delightful, which is in line with the theme of the film and the author’s license of the original contribution and intent of some data to the audience, and free jumping along the timeline of the narration.

For example, as the past of the cohabitation of Millina’s parents, revealed in almost imperceptible cues, but also a new relationship chemistry with the most fundamental structural maturation outside the picture. So think of the „brain if you know and need“ principle and involve your own cells. The overall lack of emotion, and the surprising final catharsis in the epilogue scene of photography on the beach, with the sea in the background, also achieved success.

You can leave a response, or trackback from your own site.

Leave a Reply

Powered by WordPress | Designed by: video games | Thanks to Wachdienst, Trucks and SUV