Filmová recenzia: Reč vtákov, program IFF Cinemak, PL, 2019, 138´

Print Friendly

Titul: Reč vtákov

Originálny titul: MOWA PTAKÓW

Krajina: PL, 2019, 138´

Réžia: Xawery Żuławski

Sekcia: Creative Retrospective: Poland Magnefield (IFF Cinematik)

Synopsis

The family village story of a hard-pressed settlement on the border between Poland and Ukraine begins in 1939, just before the outbreak of World War II in Volhynia, which is inhabited by Ukrainians, Poles and Jews. The young and attractive Polish teenager Zosia Głowacka falls in love with the Ukrainian shogun Peter, who is from the same village. However, for material reasons, her parents force her to marry a Polish widower and mayor, Maciej Skiba. After the outbreak of war, Maciej enlisted in the Polish army to fight the Germans. When the military expedition ends in failure and Maciej and the other survivors return home, they are detained by local Ukrainians, tortured and eventually killed. The pregnant Zosia, who does not know who the father is in need, escapes from the occupied village in a desire to save the lives of herself and her children, but the endless apocalypse of terror only begins here.

MOVIE REVIEW

Reč vtákov režiséra Andrzeja Żuławského je autobiografická i umelecká sonda v modernistickom súčasnom šate aj s duchom akýchsi filmových téz, z obdobia historickej filmovej novej vlny z minulého storočia. Autor reflektuje infantilitu súčasnosti, neovládateľnú dorastajúcu generáciu, i generáciu svojich aktuálnych rodičov, učiteľov, umelcov, kreatívcov, intelektuálov, i občiansky aktívne osoby.

Mowa ptaków (2019)

Hrdinskou atrakciou je i hlavné mesto Poľska Varšava: občania, maloburžuázia, „infantilné rychlokvasky“. Ale najmä učitelia, hudobníci a maliari, ktorí si síce len sťažka zarobia na živobytie, no i tak sa pokúšajú zmeniť často paradoxné či trochu kontroverzné nasmerovanie svojej rodnej krajiny.

Keďže autor scenára film z finančných a osudových príčin nestihol zrealizovať, scenár zveril pred smrťou svojmu synovi – Xawerymu Żuławskemu.

teaser "Mowa Ptaków". Sirens | Muzyka - YouTube

To čo vidíme je šialené, divoké, nasýtené anarchiou a sebairóniou. Reč vtákov je filmom režiséra, ktorý v krivom zrkadle odráža a satiricky zobrazuje pravicové šialenstvo mladých Poliakov. Kritika tvrdila, že ide o možno najsilnejší film roka, čo je naopak podľa ďalších neadekvátne. Problematika filmovej témy vzbudzuje ostré polemiky – aj preto, že filmu dominuje naratívny chaos a umelecký formalizmus, či skutočnosť, že jeho percepcia je taktiež skúškou odolnosti a trpezlivosti jeho publika.

Autor scenára Andrzej Żuławski akceptoval scenár svojho otca ako závet, teda vyrovnanie jeho otca s poľskou prítomnosťou, ale aj osudom vlastnej rodiny. Syn k tomu navyše pridáva aj svoje vlastné emócie a kreativitu, prefiltrovaný skrz Masłowskou prózu. Vytvoril súčasne aj čosi anarchisticky uletené a provokatívne, a sčasti možno i paranoidné.

Mowa ptaków”: Odważny esej o Żuławskim

Żuławski „starší“ je pritom taktiež reflektovaný v (dvoj)roli akéhosi starého rojka „nadstraníckeho tvorcu univerza“, ktorého interpretačne prezentuje mlčanlivý Daniel Olbrychski, žijúci na vidieku presne tak, ako význačný literárny klasik N. L. Tolstoj (kaštieľ vo Wesole).

Scény i dej sú realizované so zvláštnym sarkastickým prístupom a majú i ďalšiu interpretáciu. Ide najmä o vzťah autorských zámerov v reflexii ženského a vzťahového sveta, ktorý je zamýšľanou metaforou, či skutočným dramatickým kladivom, a odsúdením paradoxov modernistického, neprijateľne globálneho, ale aj súčasného občianskeho Poľska. Hovorí sa vraj o poľskom filme roka, s orientáciou na reflexiu aktuálnych pomerov.

BEST LOOK

Andrzej Żuławski: the place of the intellectual in the contemporary world. A world that has so far been closed and protected from the public. It is also full of symbols, sometimes overly legible, such as a burning car from the Warsaw brand, which is a reference to the Warsaw Uprising.

STRUCTURAL IDEA

Fabijański spills all his anger, pain and anger onto the screen. He screams and creates the best creation in his career. Strong, crazy, extremely nervous, but perfectly suited to the atmosphere.

You can leave a response, or trackback from your own site.

Leave a Reply

Powered by WordPress | Designed by: video games | Thanks to Wachdienst, Trucks and SUV