
Titul: Ava: Bez súcitu
Krajina, rok, minutáž: USA, 2020, 98 min
Žáner: Akčný film / Thriller / Rodinná psycho-dráma
Režia: Tate Taylor
Účinkujú: Jessica Chastain, Colin Farrell, John Malkovich, Geena Davis, Common, Jess Weixler, Joan Chen, Diana Silvers, Ioan Gruffudd, Matt Lindquist, a další.
SYNOPSIS
AVA: Without compassion, in short, there is a compelling film spectacle that is solidly entertaining for an hour and a half, but it simply lacks something that would (if possible positively) set it apart from a crowd of similarly conceived genre pieces. With its complete conclusion, the film clearly begs for a sequel. At the moment, I don’t really care if there is one, but I don’t really believe it anyway …
MOVIE REVIEW
AVA: bez súcitu je novým akčne ladeným thrillerom, kde v centre diania stojí drsná, špičkovo vycvičená špiónka z neľútostného killerského komanda (v štýle bondoviek, ale aj v porovnaní s Atomic Blonde či Anna).
Nová snímka Tate Taylora (Farba citov, Dievča vo vlaku, Mama) nie je typickým kultovým bue chips tohto žánru, ale nie je ani nudnou a smiešnou nezvládnutou žánrovkou. AVA ako dobrodružný film neuprednostňuje automobilové pretekanie, ale skôr vyvražďovaciu techniku a ústrednú ženskú killerku, a na ktorej charizmu je orientovaný žensky i mužsky zameraný dobrodružný fanúšik, ktorý by s ňou mohol súcitiť, a tak trošku jej aj fandiť, už len zo súhry nešťastných okolností života.
V akčných žánroch sa úspech odvíja od vynikajúceho castingu, dobrého hereckého vedenia a prepracovaných akčných scén, a tu s kvalitnou dynamikou napínavých i tak trochu tajomných akčných konfrontácií v druhej časti deja, a najmä pred vrcholiacim finále dobrodružného príbehu.
Pozornosť publika je uprená na skvelú titulnú hrdinku príbehu. Žena akoby zo života s nadmieru charizmatickou Jessica Chastain, ktorá malá zrelý psychologicky prepracovaný arzenál hereckého jednania. Dobre zvláda aj svoju komplikovanú rolu bývalej alkoholičky, narkomanky a konfliktnej asociálky, vytesnenej z bežných „životných schém“ prijatím obvykle navonok lukratívneho miesta v štátom riadenom útvare s prísne utajeným režimom (štát v štáte ako firma vo firme). Ale napokon i tu je znova až príliš iná a rizikovo nevypočítateľná, než vyžaduje bežná norma neštandardnej vyvražďovacej profesie čističky.
Jesiica Chastain tu pôsobí navonok ako sexuálna mašina, ale v príbehu je najmä obeťou konfliktov rodinnej drámy, do ktorej sa film v druhej časti preklenuje, a bravúrne zvláda nielen pästné súboje, ale aj psychológiu svojej schizofrenickej role, i v mnohých športových kontaktoch bojových umení, za pomoci ktorých efektne a veľmi akčne likviduje nepriateľských agresorov, ktorí usilujú o jej holý život, a jej ide paradoxne o sebazáchovu a prosté prežitie.
Navyše bude potrebné vycúvanie z navyknutého stereotypu profesie, ktorú vykonáva. Vymazanie vlastnej stopy a únik z nástrah prenasledovateľov z teamu aktuálnych systémových chlebodarcov a biznisu s nájomnými vraždami, ale to všetko je vždy riziko. Ale treba to aspoň skúsiť, keď život a sebazáchova o to doslova škemrá.
Pochvalu za režijný rukopis i herecké výkony výkon zaslúžia aj ďalší interpreti ako John Malkovich ako Avín mentor, či intrigánsky Farrell s plnofúzom, či postava s Geenou Davis, ktorá interpretuje jej zbabelú, ale úprimnú závislú matku, ktorá bola na počiatku všetkých osudových výziev a zničeného rodinného systému rutinných vzťahov.