Filmová recenzia: „AVA: Bez súcitu“/“AVA“, USA, 98´

Titul: Ava: Bez súcitu

Krajina, rok, minutáž:  USA, 2020, 98 min
Žáner:  Akčný film / Thriller / Rodinná psycho-dráma
Režia: Tate Taylor
Účinkujú: Jessica Chastain, Colin Farrell, John Malkovich, Geena Davis, Common, Jess Weixler, Joan Chen, Diana Silvers, Ioan Gruffudd, Matt Lindquist, a další.

AVA: Without compassion, in short, there is a compelling film spectacle that is solidly entertaining for an hour and a half, but it simply lacks something that would (if possible positively) set it apart from a crowd of similarly conceived genre pieces. With its complete conclusion, the film clearly begs for a sequel. At the moment, I don’t really care if there is one, but I don’t really believe it anyway …

AVA: bez súcitu   je  novým  akčne ladeným  thrillerom, kde  v  centre diania stojí drsná, špičkovo vycvičená  špiónka  z  neľútostného  killerského komanda (v štýle bondoviek, ale aj  v porovnaní s  Atomic Blonde či Anna).

Nová snímka  Tate Taylora  (Farba citov, Dievča vo vlaku, Mama)  nie je  typickým kultovým  bue chips  tohto žánru, ale nie je  ani nudnou a smiešnou nezvládnutou žánrovkou.  AVA  ako dobrodružný film  neuprednostňuje automobilové pretekanie, ale skôr vyvražďovaciu techniku a ústrednú ženskú killerku,  a  na ktorej charizmu  je orientovaný  žensky i mužsky  zameraný  dobrodružný fanúšik, ktorý by s ňou mohol  súcitiť,  a  tak trošku jej  aj fandiť, už len zo súhry nešťastných okolností života.

V akčných žánroch sa  úspech odvíja od vynikajúceho castingu, dobrého hereckého vedenia a prepracovaných  akčných  scén,  a  tu  s  kvalitnou dynamikou  napínavých  i tak trochu tajomných akčných  konfrontácií  v druhej časti deja, a najmä pred vrcholiacim finále dobrodružného príbehu.

Ava: Bez súcitu

Pozornosť publika je uprená  na  skvelú  titulnú hrdinku  príbehu. Žena  akoby zo života  s  nadmieru charizmatickou  Jessica Chastain, ktorá  malá zrelý psychologicky prepracovaný arzenál hereckého jednania. Dobre zvláda aj  svoju  komplikovanú  rolu bývalej alkoholičky, narkomanky  a konfliktnej asociálky, vytesnenej  z bežných  „životných schém“ prijatím  obvykle  navonok lukratívneho  miesta v štátom riadenom útvare  s prísne utajeným režimom (štát v štáte ako firma vo firme). Ale napokon i tu je znova až  príliš iná  a rizikovo nevypočítateľná,  než vyžaduje bežná norma neštandardnej vyvražďovacej  profesie čističky.

Jesiica  Chastain  tu pôsobí  navonok  ako sexuálna mašina, ale v príbehu je najmä  obeťou konfliktov rodinnej drámy, do ktorej sa film v druhej časti preklenuje,  a  bravúrne zvláda nielen pästné súboje, ale aj psychológiu  svojej  schizofrenickej  role,  i v mnohých  športových  kontaktoch bojových umení, za pomoci ktorých  efektne a veľmi akčne  likviduje nepriateľských agresorov, ktorí usilujú o jej holý život, a jej ide paradoxne o  sebazáchovu  a  prosté  prežitie.

akčný film Ava: Bez súcitu Archives - Emefka

Navyše bude  potrebné  vycúvanie z navyknutého stereotypu profesie, ktorú vykonáva.  Vymazanie vlastnej stopy a únik z nástrah prenasledovateľov z  teamu  aktuálnych systémových chlebodarcov  a biznisu s nájomnými vraždami,  ale to všetko  je vždy riziko.  Ale treba to aspoň skúsiť, keď život  a sebazáchova  o  to  doslova škemrá.

Ava: Bez súcitu - filmová recenzia | Kinema.sk

Pochvalu za režijný rukopis  i  herecké výkony výkon zaslúžia  aj  ďalší interpreti  ako  John Malkovich ako Avín mentor, či  intrigánsky Farrell s plnofúzom, či  postava  s  Geenou  Davis, ktorá  interpretuje  jej zbabelú,  ale úprimnú závislú matku, ktorá  bola  na  počiatku všetkých osudových výziev a zničeného rodinného  systému rutinných vzťahov.