Filmová recenzia: Tenet, US/GB, 2020, 150´ (d: Christopher Nolan)

Print Friendly

Titul: Tenet, US/GB, 2020, 150´
Scenár a réžia: Christopher Nolan
Scenár: Christopher Nolan
Kamera: Hoyte van Hoytema
Hudba: Ludwig Göransson
Strih: Jennifer Lame
Zvuk: Richard King, Gary A. Rizzo
Scénografia: Nathan Crowley
Masky: Audrey Doyle, Derrick Spruill
Kostýmy: Jeffrey Kurland
Producenti: Christopher Nolan, Emma Thomas
Hrajú: John David Washington, Robert Pattinson, Elizabeth Debicki, Kenneth Branagh, Aaron Taylor-Johnson, Michael Caine, Clémence Poésy, Dimple Kapadia, Himesh Patel, Martin Donovan, Andrew Howard, Anthony Molinari, Denzil Smith, Marcel Sabat, Kenneth Wolf Andersen Haugen, Laurie Shepherd, Jess Weber, Rich Ceraulo, Jurij Kolokolnikov, Fiona Dourif, Wes Chatham, Jack Cutmore-Scott
Distribúcia: Continental film, v SR od 27. augusta 2020
Foto: Continental film

Synopsis: 

The main weapon of the hero of the action sci-fi spectacle of the film visionary Christopher Nolan is a single word – TENET. In the dark world of international espionage, he fights to save the whole world. He embarks on an extremely complicated mission in which the rules as we know them do not apply to space-time.

Movie review

Akčný  sci-fi spektákl filmového vizionára Christophera Nolana je trháková montážna paľba  atrakcií v pozitívnej viere, dobrej myšlienke, a dobrých  nezištných  spôsoboch v mantineloch žánru a ich inovácie.. To ostatné môže byť  pre géniov hračka na základe ich talentu. I také sa deje, aj keď skôr v nižších a okrajových  žánroch. Nuž a snímka dokonalá od titulu až po titulky, nakrútená za pol roka v 9 krajinách sveta.

V nolanovskom  prepraconom a remeselne veľmi zrelom  prístupe sa stiera rozdiel medzi manierou a experimentovaním so štruktúrou a žánrovými stereotypmi.  Tempá deja umne striedajú odľahčenia s patetizmom.

Scenárista  Ch. Nolan zvykne  hýriť  hrdinskou premotiváciou, i konštantným nadurdeným  a  vhodne sadnúcim hudobným podmazom pri striedaní rozličných hudobných nálad,  do ktorých sú zakomponované inovatívne i ruchové zložky. Pri  vyvrcholení  zápletky  sa  dej  nezaobíde  bez  poctivej  snahy  o  gradáciu  najmä  nepravdepodobných, neurčitých a enigmatických motivácií,  až do  niekedy takmer barokového dojatia publika,  či rovnako  ako o „skutočnú katarziu pre obyčajné publikum“.

Tenet

………………………………………………………………………………………………………………….

Spokojnosť je i na distribučnej stránke filmárstva, a preto osobitý detail scenára, alebo každé herecké meno môže byť „šperkom samé pre seba“, čo sa týka i prostredia, rekvizít, či ďalších zložiek výpravy.

Na Slovenska sa  27. 8. 2020  uskutočňuje  slávnostná premiéra   dlho očakávaného  globálneho blockbustera. Film  čerpá  najmä so schém  tajomne akčnej, a pritom  onej  cestovateľskej špionáže, magických sci-fi snímok, a aj thilerovskej drámy, o spáse seba i celej planéty, i  o možnej hrozbe záhuby našej  ľudskej  podstaty.

Tenet is Christopher Nolan's Most Dazzling and Dizzying Movie Yet

Tenet  je  zástupný  pojem pre  extrémne komplikovanú misiu. V tejto  pre časopriestor neplatia pravidlá, tak ako ich poznáme. Ale si to ty divák, ktorí musíš myslieť a konať intuitívne, a proaktívne, s pokorou a nadhľadom.

Dej sa odvíja od momentu, keď skupina dobre zaškolených  agentov  so schopnosťou byť zabijakom s IQ a EQ prijme misiu. Ale  aj motiváciou  či výzvou  zvrátiť nielen kormidlo dejín, a spasiť planétu, zabrániť tretej svetovej vojne, spolu s pochopením  teórie relativity, prakticky ju aj  aplikovať  vďaka predošlému diplomu z teoretickej fyziky. Avšak  je to k neviere, na ktorej strane vlastne stojíme, a aký v tom máme sami podiel?

Nuž a to je aj reč  Johna Davida Washingtona, bojujúceho voči  ukrajinskému oligarchovi Andreiovi Satorovi (Kenneth Branagh).  A ten veru nie je  len zaručeným „nukleárnym zmizíkom“, ale aj zmizíkom v časovej hre  čiernych dier, a  spätného toku času (s princípmi  inverznej entropie)  a paradoxov time travel.

Mentorská pomocný ruka  v zápletke  pre šťastný koniec  je  tu v podaní nevyspytateľného Neila (Robert Pattinson).  Tieto hlavné postavy  súvisia zásadne  aj  s  možnou  hlavnou obeťou  krásnou  Kat, ktorá je  odlúčená od dieťaťa (Elizabeth Debicki), a  najmä  neeticky vydieraná skutočne mocným  ukrajinským nezbedníkom, s ktorým žiaľ  žije s nenávistnou nedobrovoľnosťou  a  paradoxne má jediné dieťa (syna).

Môže a musí  publikum  i postavy snímky  aj  čomusi  veriť.  Alebo nás naopak  skôr sama naša neznalosť  a  nevedomosť  vlastne chráni pred vlastnou hlúposťou. Ale i pred egom a domýšľavosťou: dobrá otázka to nielen filmová je, alebo? Komplikácií a tempa až príliš veľa? Napätie, blázni s túžbou likvidovať, a mindfucky so sústredenou a koncentrovanou mysľou od výmyslu sveta.

Priemerný divák i  klasicky  školený recenzent sa ľahko stratí. Navyše  ten  všemožný exhibicionizmus vo výprave, v pohybe a remeselnom svietení i v gardácii kamery, i v FX efektoch, či v podmazivej  kinematografickej hudbe, aj v prehliadke aktuálnych svetových hereckých es.

Tenet Actor Kenneth Branagh Isn't Sure If He's the Villain

Story  končí provokatívnou, adrenalínovou a neenigmatickou  pointou, s potenciou postaviť naráciu do pozoru, a povzbudí aj  diváka zamyslieť sa  znova nad celým dejom,  či  je aj výzvou  na opätovnú projekciu obsahu.

Viktor Cherevin Archive - HIGHLIGHTZONE

Ale princíp úspechu je obdobný:  veď každý veľký film je  zrejme  vopred  nevypočitateľná „montáž atrakcií“,  podľa lotyšského gusta  legendy  S. M. Ejzenštejna.  Ch. Nolan  nám predviedol čo to je dnes enigmatický premyslený  globálny akčný sci-fi triler a súčasne inteligentný blockbuster, bez  žánrového vymedzenia, a s umom i chuťou cinefila.

Nolanov Tenet je  biják  vhodný nielen pre multiplexové cieľové publikum, ale bez nadsádzky aj  pre  vašu  celú rodinu (hrajú ho i v arte Lumiere, kine SFÚ).

Is Tenet as good as Inception? Christopher Nolan's films ranked

BEST LOOK

The action is divine, the camera is beautiful, the music is full, the theme is fantastic, but the script is average or below average. Dialogues are difficult to hear. The storyline of the main characters is full of enigmatic stereotypes, which are wrapped in masterful visuals, puzzles and trick effects. Casting is a show from every corner (Kenneth Branagh may be unbelievable, but Robert Pattinson has no more place here than mentoring about how the world of Tenet works), relationships are only polemically active, and the motivations of the Protagonist and Kat do not fit well.

STRUCTURAL IDEA

Nolan knew how to end this, self-reflexive polygonality was suspicious, and not everyone would sit down.

You can leave a response, or trackback from your own site.

Leave a Reply

Powered by WordPress | Designed by: video games | Thanks to Wachdienst, Trucks and SUV