
Titul: Tenet, US/GB, 2020, 150´
Scenár a réžia: Christopher Nolan
Scenár: Christopher Nolan
Kamera: Hoyte van Hoytema
Hudba: Ludwig Göransson
Strih: Jennifer Lame
Zvuk: Richard King, Gary A. Rizzo
Scénografia: Nathan Crowley
Masky: Audrey Doyle, Derrick Spruill
Kostýmy: Jeffrey Kurland
Producenti: Christopher Nolan, Emma Thomas
Hrajú: John David Washington, Robert Pattinson, Elizabeth Debicki, Kenneth Branagh, Aaron Taylor-Johnson, Michael Caine, Clémence Poésy, Dimple Kapadia, Himesh Patel, Martin Donovan, Andrew Howard, Anthony Molinari, Denzil Smith, Marcel Sabat, Kenneth Wolf Andersen Haugen, Laurie Shepherd, Jess Weber, Rich Ceraulo, Jurij Kolokolnikov, Fiona Dourif, Wes Chatham, Jack Cutmore-Scott
Distribúcia: Continental film, v SR od 27. augusta 2020
Foto: Continental film
Synopsis:
The main weapon of the hero of the action sci-fi spectacle of the film visionary Christopher Nolan is a single word – TENET. In the dark world of international espionage, he fights to save the whole world. He embarks on an extremely complicated mission in which the rules as we know them do not apply to space-time.
Movie review
Akčný sci-fi spektákl filmového vizionára Christophera Nolana je trháková montážna paľba atrakcií v pozitívnej viere, dobrej myšlienke, a dobrých nezištných spôsoboch v mantineloch žánru a ich inovácie.. To ostatné môže byť pre géniov hračka na základe ich talentu. I také sa deje, aj keď skôr v nižších a okrajových žánroch. Nuž a snímka dokonalá od titulu až po titulky, nakrútená za pol roka v 9 krajinách sveta.
V nolanovskom prepraconom a remeselne veľmi zrelom prístupe sa stiera rozdiel medzi manierou a experimentovaním so štruktúrou a žánrovými stereotypmi. Tempá deja umne striedajú odľahčenia s patetizmom.
Scenárista Ch. Nolan zvykne hýriť hrdinskou premotiváciou, i konštantným nadurdeným a vhodne sadnúcim hudobným podmazom pri striedaní rozličných hudobných nálad, do ktorých sú zakomponované inovatívne i ruchové zložky. Pri vyvrcholení zápletky sa dej nezaobíde bez poctivej snahy o gradáciu najmä nepravdepodobných, neurčitých a enigmatických motivácií, až do niekedy takmer barokového dojatia publika, či rovnako ako o „skutočnú katarziu pre obyčajné publikum“.
………………………………………………………………………………………………………………….
Spokojnosť je i na distribučnej stránke filmárstva, a preto osobitý detail scenára, alebo každé herecké meno môže byť „šperkom samé pre seba“, čo sa týka i prostredia, rekvizít, či ďalších zložiek výpravy.
Na Slovenska sa 27. 8. 2020 uskutočňuje slávnostná premiéra dlho očakávaného globálneho blockbustera. Film čerpá najmä so schém tajomne akčnej, a pritom onej cestovateľskej špionáže, magických sci-fi snímok, a aj thilerovskej drámy, o spáse seba i celej planéty, i o možnej hrozbe záhuby našej ľudskej podstaty.
Tenet je zástupný pojem pre extrémne komplikovanú misiu. V tejto pre časopriestor neplatia pravidlá, tak ako ich poznáme. Ale si to ty divák, ktorí musíš myslieť a konať intuitívne, a proaktívne, s pokorou a nadhľadom.
Dej sa odvíja od momentu, keď skupina dobre zaškolených agentov so schopnosťou byť zabijakom s IQ a EQ prijme misiu. Ale aj motiváciou či výzvou zvrátiť nielen kormidlo dejín, a spasiť planétu, zabrániť tretej svetovej vojne, spolu s pochopením teórie relativity, prakticky ju aj aplikovať vďaka predošlému diplomu z teoretickej fyziky. Avšak je to k neviere, na ktorej strane vlastne stojíme, a aký v tom máme sami podiel?
Nuž a to je aj reč Johna Davida Washingtona, bojujúceho voči ukrajinskému oligarchovi Andreiovi Satorovi (Kenneth Branagh). A ten veru nie je len zaručeným „nukleárnym zmizíkom“, ale aj zmizíkom v časovej hre čiernych dier, a spätného toku času (s princípmi inverznej entropie) a paradoxov time travel.
Mentorská pomocný ruka v zápletke pre šťastný koniec je tu v podaní nevyspytateľného Neila (Robert Pattinson). Tieto hlavné postavy súvisia zásadne aj s možnou hlavnou obeťou krásnou Kat, ktorá je odlúčená od dieťaťa (Elizabeth Debicki), a najmä neeticky vydieraná skutočne mocným ukrajinským nezbedníkom, s ktorým žiaľ žije s nenávistnou nedobrovoľnosťou a paradoxne má jediné dieťa (syna).
Môže a musí publikum i postavy snímky aj čomusi veriť. Alebo nás naopak skôr sama naša neznalosť a nevedomosť vlastne chráni pred vlastnou hlúposťou. Ale i pred egom a domýšľavosťou: dobrá otázka to nielen filmová je, alebo? Komplikácií a tempa až príliš veľa? Napätie, blázni s túžbou likvidovať, a mindfucky so sústredenou a koncentrovanou mysľou od výmyslu sveta.
Priemerný divák i klasicky školený recenzent sa ľahko stratí. Navyše ten všemožný exhibicionizmus vo výprave, v pohybe a remeselnom svietení i v gardácii kamery, i v FX efektoch, či v podmazivej kinematografickej hudbe, aj v prehliadke aktuálnych svetových hereckých es.
Story končí provokatívnou, adrenalínovou a neenigmatickou pointou, s potenciou postaviť naráciu do pozoru, a povzbudí aj diváka zamyslieť sa znova nad celým dejom, či je aj výzvou na opätovnú projekciu obsahu.
Ale princíp úspechu je obdobný: veď každý veľký film je zrejme vopred nevypočitateľná „montáž atrakcií“, podľa lotyšského gusta legendy S. M. Ejzenštejna. Ch. Nolan nám predviedol čo to je dnes enigmatický premyslený globálny akčný sci-fi triler a súčasne inteligentný blockbuster, bez žánrového vymedzenia, a s umom i chuťou cinefila.
Nolanov Tenet je biják vhodný nielen pre multiplexové cieľové publikum, ale bez nadsádzky aj pre vašu celú rodinu (hrajú ho i v arte Lumiere, kine SFÚ).
BEST LOOK
The action is divine, the camera is beautiful, the music is full, the theme is fantastic, but the script is average or below average. Dialogues are difficult to hear. The storyline of the main characters is full of enigmatic stereotypes, which are wrapped in masterful visuals, puzzles and trick effects. Casting is a show from every corner (Kenneth Branagh may be unbelievable, but Robert Pattinson has no more place here than mentoring about how the world of Tenet works), relationships are only polemically active, and the motivations of the Protagonist and Kat do not fit well.
STRUCTURAL IDEA
Nolan knew how to end this, self-reflexive polygonality was suspicious, and not everyone would sit down.