Filmová recenzia: Vlastníci, 2019, 96´

Titul: Vlastníci, ČR, SR, 2019, 96´
Satirická komédia ako spoločenské memento
Scenár a réžia: Jiří Havelka
Kamera: Martin Žiaran
Strih: Otakar Šenovský
Hudba: Jan Dismas Zelenka
Hrajú: Tereza Ramba, Vojta Kotek, Dagmar Havlová, Jiří Lábus, Pavla Tomicová, Ondřej Malý, Klára Melíšková, Kryštof Hádek, Stanislav Majer, Andrej Polák, David Novotný, Ladislav Trojan, Jiří Černý, Maria Sawa a ďalší
Distribúcia: CinemArt
Premiéra v SR: 21. novembra 2019   Foto: CinemArt

Comedy is exaggerated and satirical, contains absurd elements, and counts on laughing at the many rumors of characters (mostly demented and unnaturally reactive), including racist and homophobic insults that they deserve to condemn. Most of the film’s heroes are unrealistic, humorously stylized simple cartoons, usually defined by a single characteristic and one action they repeat over and over.

Filmový debut  je zámerom  kruté podobenstvo o skupine vlastníkov bytov, ktoré sa  riešia  problémy rozpadajúcej sa budovy. Kvôli rozporom, kde  sa jednotliví občania  nezaujímajú o celok, najmä o skutočné  zmeny. Nemôžu spolu ani  nájsť  spoločnú reč, a ani  nič skutočne zmeniť. Pri jednotlivých bodoch programu si stále viac vchádzajú do vlasov,  sprosto si nadávajú,  či  postupne v sebe prebúdzajú len  to najhoršie,  a  vlastne nič nevyriešia, i keď nad domom sa vznášajú  vážne hrozby.
.
Distribučný  titul  Vlastníci  je no-budget bottle movie, ktoré získalo  nedávno významné ocenenie českej filmovej kritiky  za najlepší filmový scenár, a  taktiež  za najlepšiu hlavnú ženskú rolu.  Obdobne má  projekt množstvo nominácií  na  prestížnych Českých levoch, i keď dramaturgicky a tvorivo má rozprávanie snímky  najzásadnejší  problém v žánrovom uchopení, a paradoxne  najmä v záverečnej pointe.
.
Táto  žánrová   dráma  pracuje  so satirickými a komediálnymi prvkami,  a  jeho tvorcovia  používajú  okrem výborných hercov, minimalistickú  kameru  a výpravu, či hudbu  českého barokového skladateľa  Jana Dismasa Zelenku.  Dej  je  na konci i začiatku  ohraničený  spomalenými žánrovými obrázkami, ale film môže i  bez tohto „obalového  rámu“  zmysluplne  vypovedať.
.
Dramatický dej  Vlastníkov  nie až tak   realistický  v zmysle  pôvodného teatrálneho  naturalizmu,  pretože to  komplikujú  redundantné  satirické a  komediálne  prvky (zcudzovací a  pritom dvojdomý efekt),  ktoré sú obvyklé  a funkčné  pre divadelnú poetiku.  Dej veľakrát  len kopíruje  situácie a  konflikty  z pôvodného divadelného predstavenia, ktoré vznikalo ako kolektívna tvorba. Bola to najmä  kolektívna improvizácia i pri vzniku jednotlivých situácií.
.
Postavy   a  situácie   interiérovo zameranej snímky  sú s chuťou a presvedčivo  zahrané i kreované, a s veľkou pokorou aj režijne vedené, či zostrihané.  V dynamickom herectve vyniká najviac Teraza Ramba (predtým Tereza  Voríšková), ktorej afektovaný postoj a únik zo situácie je kľúčovou pointou aj paradigmy  deja.  Mnohé ďalšie postavy sú zaujímavé, i keď  v miere myšlienok  a  ich  miestami jednostranného rozvíjania,  by to chcelo viac kreatívnej sebakontroly.
.
Na druhej strane  film  má  nielen   vynikajúci kolektív protagonistov  ale  aj nemálo  slabšie  zvládnutých  absurdných prvkov: napríklad rozdávanie vizitiek kde  je škoda teatrálnej redundancie, či  opilecký spánok a pasivita mnohých charakterov, alebo právnická  formalistická  zákernosť, či  individuálny svojráz  a iritujúce  postavy  z  domovníckeho scenára v  podaní viacerých  typov na plátne.
.
Vlastníci sú oneskoreným a sofistikovaným  debutom, ktorý   je  viac než  prvoplánovým  prísľubom, pretože divadelný a filmový režisér  Jiří Havelka (1980) sa trafil do aktuálneho vkusu publika,  a navyše  je  sám  hercom a moderátorom, či  organizátorom kultúrnych podujatí. Nuž  ani pre kino  toto nie jeho posledný opus. I  keď  autor  v budúcnosti by mal po všetkých stránkach ešte pridať  v  úrovni  kinematografickej  invencie, ktorá má iné méty i náročnosť,  ako  poetika či dramaturgia divadiel  malých javiskových foriem.
.
Ocenenie: (1)  Najlepší  filmový  scenár  (2)  Najlepšia herečka v titulnej ženskej roli,  obe  ocenenia  z  podujatia   Ceny  českej filmovej kritiky (Divadlo Archa Praha, 1. 2. 2020); množstvo nominácií na České levy.
.
Recenzia: Gabriel Gröber