Filmová recenzia: 2017

Dĺžka: 119 minút
Réžia: Sam Mendes
Scenár: Sam Mendes, Krysty Wilson-Cairns
Kamera: Roger Deakins
Strih: Lee Smith
Hudba: Thomas Newman
Hrajú: Dean-Charles Chapman, Georgee MacKay, Daniel Mays, Colin Firth, Pip Carter, Andy Apollo, Andrew Scott, Benedict Cumberbatch, John Hollingworth, Richaard Madden, Jamie Parker, Taddeo Kufus, Paul Tinto, Josef Davies, Gabriel Akuwudike, Spike Leighton a ďalší
Distribúcia: Forum Film
Premiéra v SR: 13. februára 2020

1917 begins to unfold as a story of two men, soldiers who are entrusted with an extremely difficult task. This is to try to stop the military action to be carried out on the basis of misconceptions, but in fact it is doomed to failure. Together, they set out on a journey across the enemy’s War of Resistance to rescue the brother of one of them … along with thousands of other soldiers. The phones between the trenches do not work and the fate of all of them lies solely in the hands of this couple.

MOVIE REVIEW

1917 je film o dvoch mužoch s hodnosťami desiatnika (George MacKay, Dean-Charles Chapman), ktorí sú ako britskí vojaci pred mimoriadne náročnými výzvami. Dvojica  má vojenský rozkaz  doručiť   správu  o  dôvernej informácii v kontexte  pasce pre  1 600  vojakov,  určite odsúdených na neúspech.  Historické jednozáberové „road movie“  je svojím tvarom  a  štruktúrou  podobné  akejsi  minimalistickej  počítačovej hre s hrdinami, ktorí  majú za cieľ zachrániť rodnú vlasť,  a prípadný  osud ich samých  a  veľkej časti  armády, čo   je  v práve  v  ich rukách ako nedobrovoľne vytipovaných  protagonisov.

Pôvodný projekt Sama Mendesa podľa rodinného námetu má predvolenú  „jednozáberovú  kontinuálnu formu“  len zdanlivo.  Vytvorila sa  tým  vcelku  ideálna dynamická, priestorová a časová jednotková ilúzia pre publikum, s cieľom maximalizovať angažovanosť pozornosti a prežívania.

Scenár  je  priamy a príbehová  dramatická  línia priamočiara. I  keď  so zaujímavou steadycamovou jazdou  –  plná vojnovej patiny  od kostýmových a rekvizitárskych  detailov až po majstrovsky zaranžované  „masové vojnové scény“  v zákopoch, moment zostrelenie nemeckého lietadla, či  scéna s nočným požiarom v rozpadnutej dedine.

Pred vyvrcholením deja  je  najpôsobivejšou akciou  náhodné stretnutie  s  dojčiacou francúzskou matkou v pivnici počas požiaru francúzskeho vojnového prostredia  a následne slalom  pri páde  do divokej  vody, ktorá  hrdinu paradoxne dovedie  sama za veliteľom divízie.  Snímka je  zakončená  finálnym  šprintom  v  zákopoch a psychologicky silnou komunikáciou  s  citlivo spracovaným  hudobným podmazom  Thomasa Newmana.

K  hereckej a scenáristickej  priamočiarosti  rozprávania  vedie  absencia hereckých hviezd. Veľkí herci majú len epizodický priestor  pre  Benedict Cumberbatcha, Marka Stronga alebo Andrewa Scotta, ale  bez možnosti  prehrávať  a  zatieňovať kolektívne dielo. Publikum  má skutočne dobré  šance a predpoklady k emotívnym zážitkom pre celú rodinu.

Dejovo, producentsky a taktiež  kameramansky sa jedná o veľkolepý a medzinárodne zrozumiteľný  koncept tvorený  sumou čiastkových ale vyvážených  prvkov.  Snímka je  s excelentnou  a  jedinečne kreovanou  atmosférou historickej doby, navyše  s  dejovo a výpravne podnetnou  architektúrou, ktorá bola nominovaná na 10 Oscasov, a ale  aj  veľmi  výrazným  množstvom  ďalších štatutárnych ocenení v renomovanom festivalovom svete. Odporúčame ako komunikatívnu artovku so zaujímavo interpretáciou histórie 1. svetovej vojny.

Evaluácia – G. Gröber: 90 %