Filmová recenzia: Verím, že viac svetla nebude treba

.
Synopsis:
.
Jan Palach dal svoju obetí na vedomie, že si svojho národa váži viac než svojho života. Dokumentárny film prináša nielen ďalšie a nový pohľad na neho, ale prináša aj novú výzvu dnešnej generácii …
.
.
Oľga Sommerová  je jednou z najvýraznejších českých dokumentaristiek, ktorá nielenže  viedla katedry dokumentárnej tvorby na troch filmárskych školách, ale nakrútila počas celoživotnej  púte zhruba stovku zaujímavých diel televízneho i filmového štýlu.
.
O čine Jana Palacha, ktorý je známy  medzinárodne  bolo realizovaných  mnoho  filmov.  Historik Petr Blažek, ktorý sa Jánom Palacha  zaoberá ako  kľúčovou témou  prináša inovovaný a aktuálny pohľad  na  Palachov osud.  Gesto Palacha ovplyvnilo  ľudí   a je stále dobré si tieto udalosti pripomínať, o čom svedčia aj  nové  pamätníky a pomenúvanie ulíc, námestí a  parkov.
.
Jan Palach vstúpil do  českých  a  slovenských dejín ako jeden zo symbolov odvekého zápasu medzi pravdou a mocou. Neuveriteľný plameň Jana Palacha bol  jasne oranžový a  naprosto bez dymu.  Svojim činom vyzval spoločnosť: všetci máme zodpovednosť za svet, v ktorom žime. Nádherná sloboda bola v roku 1968 a 1969   naraz preč.  Obrovská frustrácia z okupácie, neznášal krivdy, ani bratov a ich armáda. Živá pochodeň voči ľahostajnosti v januári  1989.
.
Film pripomína i ďalšie horiace pochodne, o ktorých sa nehovorilo.  Napríklad  Čech Jan Zajíc a benzínový čistič, ktorým sa polial (pochodeň č. 2).  Alebo  horiaci  Poliak Ryšard Ševiec tiež protestoval proti okupácii (pochodeň č. 3).  Alebo ešte dlho predtým  v roku  1963 vietnamskí budhisti vystúpili  proti potlačovaniu náboženských slobôd.  (…)
.
Oľga Sommerová  kreslí  Jána Palacha ako veľkú postavu českých dejín, ktorá generáciu dodala silu a nádej, ktorá  vie  vzdorovať   proti akejkoľvek nespravodlivosti.  Dramaturgia televízneho programu  tak trochu  i z dôvodov pietneho smútku   núti tvorcov  k rešpektovaniu  formy  istej  historickej edukatívnosti,  s  prvkami dramatického mementa, a  z  úcty k výročiu pre širokospektrálne  publikum (TV formát).   Oľga Sommerová  sa  ako skúsený tvorca  obzerá do minulosti s využitím archívnych záberov, ale toto všetko reportážne premiestňuje cez výpovede rodinných či školáckych preživších.  Režisérka  zachádza  až do mysle globálnej doby  a českých  architektov, minciarov, sochárov a  onú symbolizujúci otvorenosti, abstrakcie a večné hodnoty. Dnes hovoria len pomníky času, režimu a utrpenia osobnosti Jána Palacha…    Jedna  z mála  tém pre verejnoprávny priestor,  ktorú je dôležité pripomínať,  a film   pritom   svojou výpoveďou  môže potešiť   každého diváka bez rozdielu, svojim vecným obsahom  i  nadčasovým  posolstvom.