
Titul: Malé ženy, USA, 2019, 135´
Scenár a réžia: Greta Gerwig
Hrajú: Saoirse Ronanová, Emma Watsonová, Florence Pughová, Eliza Scanlenová, Laura Dernová, Timothée Chalamet, Tracy Letts, Bob Odenkirk, James Norton, Louis Garrel, Jayne Houdyshellová, Chris Cooper, Meryl Streepová, Maryann Plunkettová a ďalší
SYNOPSIS Author and director Greta Gerwig (Lady Bird) created The Little Women, drawing on the classic novel and work of Louise May Alcott, while also reflecting her fictional life in Jo March’s alter ego. In Gerwig’s story, the popular story of the March sisters – four young women, each determined to live their own life – becomes timeless and very timely.
MOVIE REVIEW
Film Malé ženy, 2019, sú už tretím distribučným hraným projektom s typicky ženskou a historickou témou, v ktorých stvárňuje režisérka a scenáristka Greta Gerwig svoju obvyklú tému ženského hľadania sa medzi pubertou, dospievaním a krízou stredného veku, s modelom neukotvených hrdiniek, ktorým vôbec nechýba chuť do života, ani strhujúca spontánnosť.
Do titulnej role kostýmovej romantickej drámy z druhej polovice 19. storočia tvorcovia obsadzujú skvelú Saoirse Ronan (Brooklyn), pričom ďalšími hlavnými postavami sú Florence Pugh (Slnovrat), Timothée Chalamet (Daj mi svoje meno).
Režisérka a scenáristka Greta Gerwig si vybrala populárnu beletristickú predlohu, ktorú prezentovala veľmi konsenzuálnym spôsobom, s pomalým a epicky rozkošatelým rozbehom snímky. Avšak so zaujímavým, ale neoptimistickým multiplikačným zakončením, ktoré je už menej presvedčivé a povzbudivé.
Little Women je adaptáciou románu „Malé ženy“ (1868), ktorý je najznámejším dielom americkej spisovateľky L. M. Alcott. Príbeh rozpráva podrobne zo života o štyroch dospievajúcich sestrách. Nový projekt je už jedenástou filmovou adaptáciou. Do roku 2019 bolo podľa románu „Malé ženy“ sfilmovaných osem celovečerných a televíznych filmov spolu s dvomi TV seriálmi.
Hoci Malé ženy často kritika porovnáva s filmom Pýcha a predsudok (2005), tento film nemá dynamiku vzťahov medzi mužmi a ženami. Ba naopak sa sústredí na súrodeneckú rivalitu vnútri rodiny a kritiku tradičnej patriarchálnej spoločnosti, kde žena vychovávala deti a muž zarábal či hromadil majetok.
Postavy svojim citom a vonkajším postojom nie veľmi rozumejú, utápajú ich vo vnútri duše. Vidiecke dievky nie sú ani extra krásne, ani neprekypujú múdrosťou či chytrosťou, až na jednu výnimku (ale i tu žena nevie dávať, ale len brať). Všetky túžia nielen po obdive a po láske, avšak rovnako i po vene a zabezpečení. Životný osud ich vyplavuje až v kľúčovo vyhrotených okamihoch súrodeneckej rivality, čo zaručuje aj prekvapujúce vyústenie zámerov, či nečakané rozuzlenie.
Greta Gerwing pristúpila k fabulovaniu adaptácie svojrázne, keď pomiešala ad hoc rozličné časové i vzťahové momenty z deja do zneisťujúcej a zámerne mätúcej montáže. Následkom autorky publikum veľakrát skôr tápe, a nekonvenčná forma sa osvetlí až v závere rozprávania. Časové predely s odlišným využitím filtrov a konrastov, sú však pri štandardnej a tmavej denzite distribučných kópií dosť šalamúnske riešenie.
K špecifickým stránkam počítajme originálnu formu fabule s famóznym herectvom i réžiou. Taktiež nadštandardným počinom sú pompézna výprava i spektakulárne kostýmy. Naproti tomu je netypický prestrelený dramaturgický koncept, s preexponovane rýchlymi strihmi, a veľakrát značne slabým a manieristickým presvietením scény v kamerových kompozíciách, a hudobne naduženom podmaze.
Snímka prakticky doslovne interpretuje dôležité momenty predlohy, s takmer nulovým záberom na individuálnejší psychický portrét postáv, či zámernejší pokus o dobovú sociológiu mužského sveta.
Personálna naivita tu začína a končí úchvatnou sošnou krásou definovanou mladou sviežou symetriou „mužskej tváričky“, či pocitov klasickej „nešťastnej fanynky po svojom nedosiahnuteľnom idole„.
Zväčša jediné o čo tu ide – je stihnúť tento závod včas, čo je i kľúčovým paradoxom deja adaptácie. Klasická literárna predloha stará už dve stovky liet, podľa nás ponúkala vo vzťahu k prepracovanej literárnej forme, rozhodne väčší rozmer.
Projektu odvážnej autorky určite nechýba debutantská ľahkosť a iskra, avšak pri pozornejšom pohľade autori tak trošku precenili svoje možnost,i a schopnosti, i keď v novej adaptácii vynaložili nemálo energie, či elánu. projekt má aj slušný počet nominácií na Oskara.
Point: We don’t know what degree between the relationship historical relationship and the pink feminine-oriented confession. Quite self-centered, incomprehensible, and shallow in the male world, without intimate truth and preoccupation with time, because this „social drying of the Bronte virgins, is truly a terrifying business card for the 21st global century.
Evaluácia: .Slovak Film – G. Gröber: 60 %