Filmová recenzia: Malé ženy, USA, 2019, 135´

Titul: Malé ženy, USA, 2019, 135´

Scenár a réžia: Greta Gerwig

Hrajú:  Saoirse Ronanová, Emma Watsonová, Florence Pughová, Eliza Scanlenová, Laura Dernová, Timothée Chalamet, Tracy Letts, Bob Odenkirk, James Norton, Louis Garrel, Jayne Houdyshellová, Chris Cooper, Meryl Streepová, Maryann Plunkettová a ďalší

SYNOPSIS   Author and director Greta Gerwig (Lady Bird) created The Little Women, drawing on the classic novel and work of Louise May Alcott, while also reflecting her fictional life in Jo March’s alter ego. In Gerwig’s story, the popular story of the March sisters – four young women, each determined to live their own life – becomes timeless and very timely.

MOVIE REVIEW

Film  Malé ženy, 2019, sú už tretím distribučným hraným projektom s typicky  ženskou a historickou témou, v ktorých stvárňuje režisérka a scenáristka Greta Gerwig  svoju obvyklú tému ženského hľadania sa medzi pubertou, dospievaním a krízou stredného veku, s  modelom neukotvených hrdiniek,  ktorým  vôbec  nechýba chuť do života, ani strhujúca spontánnosť.

Do titulnej role  kostýmovej  romantickej  drámy z  druhej polovice 19. storočia tvorcovia obsadzujú  skvelú  Saoirse Ronan (Brooklyn), pričom  ďalšími hlavnými postavami  sú  Florence Pugh (Slnovrat), Timothée Chalamet (Daj mi svoje meno).

Malé ženy (2019) | Recenze | MovieZone.cz

Režisérka  a scenáristka  Greta  Gerwig  si  vybrala  populárnu  beletristickú  predlohu,  ktorú prezentovala veľmi konsenzuálnym spôsobom,  s  pomalým a epicky rozkošatelým  rozbehom snímky. Avšak so  zaujímavým,  ale neoptimistickým multiplikačným zakončením, ktoré  je už menej presvedčivé a povzbudivé.

Little Women  je  adaptáciou románu „Malé ženy“ (1868), ktorý je najznámejším dielom americkej spisovateľky L. M. Alcott.  Príbeh rozpráva  podrobne zo života  o štyroch dospievajúcich sestrách.  Nový projekt  je  už  jedenástou filmovou adaptáciou.  Do roku 2019 bolo podľa  románu „Malé ženy“ sfilmovaných   osem  celovečerných  a televíznych filmov  spolu  s  dvomi  TV seriálmi.

Malé ženy - filmová recenzia | Kinema.sk

Hoci Malé ženy často  kritika  porovnáva  s filmom  Pýcha a predsudok (2005),  tento film  nemá dynamiku  vzťahov medzi mužmi a ženami. Ba naopak sa  sústredí  na  súrodeneckú rivalitu vnútri rodiny a kritiku  tradičnej  patriarchálnej   spoločnosti, kde žena vychovávala deti a muž zarábal či hromadil majetok.

Postavy svojim citom  a vonkajším postojom  nie veľmi rozumejú, utápajú  ich  vo vnútri duše. Vidiecke dievky  nie sú ani extra krásne, ani  neprekypujú  múdrosťou či chytrosťou, až na jednu výnimku (ale i tu žena nevie dávať, ale len brať).  Všetky  túžia nielen po obdive a po láske, avšak rovnako i po vene a zabezpečení.  Životný  osud ich vyplavuje  až  v kľúčovo vyhrotených okamihoch súrodeneckej rivality, čo zaručuje aj prekvapujúce vyústenie zámerov, či  nečakané  rozuzlenie.

Greta Gerwing  pristúpila k fabulovaniu  adaptácie  svojrázne, keď pomiešala ad hoc rozličné časové i vzťahové momenty z deja  do  zneisťujúcej a zámerne mätúcej montáže. Následkom autorky  publikum veľakrát skôr tápe,  a  nekonvenčná  forma   sa osvetlí   až v závere rozprávania. Časové predely  s  odlišným  využitím filtrov a konrastov, sú však  pri štandardnej a tmavej  denzite  distribučných  kópií  dosť šalamúnske riešenie.

Román Malé ženy sa opäť dočká televízneho spracovania - Film a televízia -  Kultúra - Pravda.sk

K špecifickým stránkam  počítajme  originálnu  formu fabule s famóznym herectvom i réžiou. Taktiež nadštandardným počinom sú pompézna výprava i  spektakulárne  kostýmy. Naproti tomu je netypický  prestrelený  dramaturgický  koncept,  s preexponovane  rýchlymi strihmi, a veľakrát značne slabým a manieristickým  presvietením scény v kamerových  kompozíciách, a hudobne  naduženom podmaze.

Snímka  prakticky  doslovne  interpretuje  dôležité momenty predlohy, s takmer nulovým záberom  na  individuálnejší  psychický portrét  postáv,  či zámernejší  pokus  o  dobovú  sociológiu mužského sveta.

Personálna naivita tu začína a končí úchvatnou sošnou krásou  definovanou  mladou sviežou  symetriou „mužskej  tváričky“, či  pocitov  klasickej  „nešťastnej  fanynky  po svojom nedosiahnuteľnom idole„.

Zväčša  jediné   o čo tu ide – je stihnúť tento  závod včas, čo je i kľúčovým paradoxom deja adaptácie.  Klasická  literárna  predloha stará už dve stovky liet,  podľa nás  ponúkala vo vzťahu k prepracovanej literárnej forme, rozhodne väčší rozmer.

Projektu  odvážnej autorky  určite nechýba debutantská ľahkosť a iskra,  avšak  pri pozornejšom pohľade autori tak trošku precenili svoje možnost,i a schopnosti, i keď  v novej  adaptácii  vynaložili nemálo energie, či elánu. projekt má aj slušný počet nominácií na Oskara.

Point: We don’t know what degree between the relationship historical relationship and the pink feminine-oriented confession. Quite self-centered, incomprehensible, and shallow in the male world, without intimate truth and preoccupation with time, because this „social drying of the Bronte virgins, is truly a terrifying business card for the 21st global century.

Evaluácia: .Slovak Film  – G. Gröber: 60 %