
Titul: 25 km/h
Žáner: komédia / road movie
Kreajina, rok, minutáž: Nemecko, 2018, 116´
Premiéra: 9. 1. 2020 AČFK
Réžia: Markus Goller
Scenár: Oliver Ziegenbalg
Kamera: Frank Griebe
Hudba: Andrej Melita
Hrajú: Lars Eidinger, Bjarne Mädel, Sandra Hüller, Alexandra Maria Lara, Franka Potente, Jördis Triebel, Wotan Wilke Möhring, Jella Haase, Bernd Würch, Andrej Melita, Martin Brambach, Marius Hubel, Curd Berger
SYNOPSIS After many years of separation and different ways of life, two brothers, Christian (43) and Georg (45), meet at their father’s funeral. Initial fistfight in the graveyard, later resting in the birth house, shed with a lot of brandy and spiced with a ping-pong bunch of life and death – all of this leads the brothers to a fatal decision.
Movie Review
Extrovertný Christian pracoval dlhé roky pod veľkým stresom v Singapure a introvertný Georg stolárčil vo vidieckej stodole. Bratia Christian a Georg sú vcelku povahovo a názorovo rozdielni, i keď so spoločným workoholizmom, a staromládeneckou retardačnou daňou životu, čo je novodobý fenomén generácie single.
Ani jeden z hrdinov nemá žiadne putá na ženy a partnerky. Ale majú sa radi a po pohrebe otca sa rozhodli splniť si svoj detský sen vydať sa na starých mopedoch na cestu okolo Nemecka so sloganom ženy, drogy a ping-pong, a rýchlosťou 25 km/h. Roadmovie cesta je putovanie plné vrcholov a pádov dvojice, bratského odhaľovania bytostnej blízkosti, či bratského ozrejmovania postojov, spomienok a hlbších názorov na svet.
Na európske pomery je táto nemecká produkcia slušne realizovanou komédiou ale aj s existenciou klišé, zjednodušení či nedomysleností, a veľakrát nefunkčných skratiek. Sme svedkami ich spoločného čísla stepovania na vidieckej zábave, nasledujú pobyty v luxusných hoteloch, a styk s uletenými a svojráznymi ženami, ktorých sa boja a nerozumejú im, pretože ani jeden neprešli skutočnou školou života, keďže ani ich pôvodná rodina nikdy vzťahovo nefungovala a všetko sa riešilo zahltením prácou. Navyše bratská dvojica nikdy neprestala byť dvojicou bitkárskych chuligánov. Nepoznali teplo skutočnej rodiny s funkčnou empatiou a komunikačnou vzájomnosťou, i keď to navonok vôbec tak nevnímajú.
Nedívajme sa však tvorcom príliš pod nechty, pretože Christian ako Big Fish a „veľký globálny muž v biznise v Singapure“ nemôže len tak bohémsky a impulzívne vypnúť ako dôveryhodný prvok rozprávania. Určite nie bez katastrofických kariérnych a možno aj širších následkov.
Naopak, keď vlastný otec prvý krát na vlastné oči spozná svojho syna, a zahrá si s ním inkognito futbal, neponechá ho tento čin napriek všetkému chladným, že netúži ani vidieť a stráviť večer so svojou bývalou partnerkou. Tu sa paradoxne dáva prednosť dokončeniu cesty s ping-pongovým duelom, stratou motocyklov, a finálnym močením do studeného Baltského mora.
Mužskí hrdinovia sú stále mŕtvym chrobákom akoby nič: hranie futbalu a ping-pong show, spolu s venovaním sa náhodným láskam. Konzumácia drog na náhodnom festivale, spolu s buranskými pästnými súbojmi, či naháňačkami. Vonkajškom atraktívne prvky tu nemajú pre filmovú naráciu žiadny jednotiaci či dramatický zmysel, ale slúžia skôr ako „palivo“ pre komiku a satiru príbehu, v ktorom veľa vecí neladí, a všetko to vrie, alebo zjavne škrípe.
Divák je na druhej strane odmenený veľmi príjemnými hereckými výkonmi oboch hlavných predstaviteľov. Niektoré momenty príbehu a roadmovie sú vtipnejšie, iné menej. Ale vo výsledku na vás dýchne príjemná a uvoľnená atmosféra.
Recenzia: Gabriel Gröber 60 %