Filmová recenzia: Šťastný Nový rok

Strih: Michal Kondrla
Zvuk: Lukáš Kasprzyk
Hudba Marián Čekovský
Architekt: Viera Dandová
Kostýmy: Sandra Žigová
Make up arts: Klára  Surdová
Hrajú: Táňa Pauhofová, Emília Vášáryová, Gabriela Marcinková, Antónia Lišková, Zuzana Norisová, Anna Kadeřávková, Karolína Tkáčová, Nina Petrikovičová, Jiří Bartoška, Ján Koleník, Tomáš Maštalír, Jakub Prachař, Marek Majeský, Petr Vaněk a ďalší

Distribúcia: Continental film v SR od  5.decembra 2019

Synopsis     Love has many forms and eventually finds everyone, says the winter romantic comedy Happy New Year, whose story begins just before Christmas and ends on New Year. The film takes place in the fabulously snowy High Tatras, where a group of friends, their loved ones and complete strangers meet in one place. Each one has its own story. Over the course of a few days of holiday, some of them will face traps, others will face life challenges or changes, others will face future love. But all of them await a lot of romantic and comical situations and one big surprise.

Úsmevný film plný starých dobrých tvárí. Niektoré situačné gagy vyšli a iné nie, zvyšok  ako obvykle tvoria  staré klišé a ohrané pokusy  o  zápletku bez  štandardného  scenára a premyslenejšej  réžie či vymedzeného zámeru.  Avšak  film  režiséra Krónera  tak akosi funguje samospádom,  svižne a zábavne:   lebo  srandičky a dobrá nálada  majú iný cieľ a iné prostriedky  než skutočné vážne a realistické  remeslo, či nebodaj umelecké méty.

Nuž sluší sa  z produkčnej stránky  pochváliť  skvelý vizuálny marketing v bilboardoch.   Film má nielen pekné lokality,  ale tiež kvalitne  implementovaný product placement na hotel, módu, pekné autá a lyžiarsku výbavu na svah, takže filmový rozpočet netrpel suchotami. Kamera i zvuk  vyzerajú na prvý dojem  v technickom nadštandarde a invenčnej norme súčasne.

Tandem  režisér  mladý  Jakub Króner  ako absolvent strednej animátorskej odbornej školy (a taktiež autor  troch  divácky priemerne  úspešných žánrových celovečerných opusov, a niektorých videoklipov či  zhruba tuctu  mini-sérií),  a scenáristka/producentka  Adriana Krónerová (dvorná producentka projektov svojho syna)  je  filmovou snímkou  počatou  z  markízackého  TV  seriálu  Milenky. Seriál  príliš nezahviezdil, ale našiel si diváka  a na  istý čas  nesklamal svoju cieľovú skupinu.

Štyri  herecké dámy  z tohto  sitcomu  sú  Táňa Pauhaufová, Soňa  Norisová,  Gabriela Marcinková, a  Anónia Lišková.  Tu  žijú  všetky v typicky  predvianočných   náladách i keď v problémoch, tak  napokon vždy v oslavnom duchu. Asi neboja ani  improvizácie  v  štýle  čo ťa nezabije, to ťa posilní  (na hranici  tvrdého  feminizmu a internacionálneho šovinizmu).

Ženy trápia úsmevné či svojrázne  charakterové problémy  s  mužmi. Napríklad  notorický  a neuveriteľne  zbrklý manžel a množstvo iných komických či trápnych postrehov.  Ďalšia  žena je  čerstvo rozvedená, pričom  si chlapov  nesie  radšej od tela. Jedna zo štvorky  rieši to,  keď  sa  s ďalšou z nich   rozišiel neverný  partner.  Ďalšia z nich  ako  stretnúť ďalší objav,  a  spoznať niekoho zaujímavého.  Posledná  z  babského  kvarteta  má náročnú, ale vďačnú rolu  priviesť na svet potomstvo,  pretože  je  už  v deviatom mesiaci tehotenstva.

Dejiskom  či scenériou príbehov  je  zasnežený lyžiarsky  areál na Štrbskom plese  a ikonický  Grand Hotel  v luxusnom hábite   v čase príchodu  nového roka, s výletmi na lyže a predvádzanie umenia lyžovania, alebo zaujímavá náhodná  a nečakaná  výmena majiteľa hotela, ktorý príde ako inak i so šoférom, a súčasný manažment si ich pomýli, a príde i  k pikantným sexuálnym omylom.

Scenár  ponúka príznačné   „škádlenie sa  čakajúcich“  pri  čakaní  na vleky,  gitarovú pesničku na zasneženej lúke,  či aktuálne zakomponovaný  sladký perník   s prímesou marihuany, alebo stretnutie s cvičeným medveďom Hugom, ktorý vraj jediný mal herecké maniere.

Zažiarili  tradične  obsadzovaní  a nadmieru  populárni herci  ako Jiří  Bartoška, Emília Vášáryová, či  Tomáš Maštalír, a popri  štvorici tridsiatničiek  sa objavili aj  Ján Koleník, Marek Majeský, Jakub Prachař a Petr Vaněk.

Slovenský film  má masívnu reklamu a všetku kreativitu v princípe stavil  na štýl  príjemnej  a dojímavej   žánrovej  oddychovky,  ktorá  pôsobí snahou  o trvalejší  komediálny nádych.

Proti srsti sa môžu zdať   len štipľavé fóry  z  nekvalitnej  čínskej produkcie,  opakované zosmiešňovanie  „vraj  sebastredných  Maďarov„,  alebo opakované  podliezanie sa českej komunite a zbohatlíkom.  Všetko završuje  pyrotechnikmi dobre  odpálený ohňostroj  čínskej produkcie, alebo   nadmieru dlhá  dronová pohľadnicová panoráma s famózne zasneženým Štrbským Plesom.

Katarziu  zastupuje  slovensko-český  happy-end  Batoška a Vášaryová pre všetky generácie.   TV JOJ  má  napokon  na široké publikum orientovanú  pôvodnú  sviatočnú komédiu,  spojenú s  idylou  Vianoc a  príchodom  nového roka.  Avšak  skutočne náročnejší   filmový divák určite nemôže byť spokojný  s nízkou úrovňou komédie.

Filmová snímka   je vo výsledkoch  nižšie, než  úroveň štandardných  sitcomov komerčných televízií,  pretože i keď sympatickí herci nemajú čo hrať:  dialógom chýbajú situácie a tým zas príbeh či aj  motivácia postáv, čo nepoteší ani  širokospektrálne publikum.

Ani s úsmevmi sa však  nijak neroztrhalo vrece  lebo  v deji nie je žiadna atmosféra Vianoc  s  alchýmiou vianočnými darčekmi či vianočnými prekvapeniami a pohodou. Padanie hotelovej jedličky  ale inak    silvestrovské veselie chýba,  nič z  lúčenia sa  s predsavzatiami.

Mimochodom  komédia Šťastný Nový rok   i už podľa  svojho  všeobecne vymedzenému a pozdravnému  titulu  snímky  niečo medzi brakom a príjemnou oddychovkou.  Ale vždy  záleží na gustu a vzdelaní publika, a ich úprimnosti k remeslu,  i  náročnosti  ku  sebe samému.