
Titul: Amundsen, Nórsko, Švédsko, Česko, 2019, 125´
Réžia: Espen Sandberg
Scenár: Ravn Lanesskog
Kamera: Pal Ulvik Rokseth
Zvuk: Espen Ronning
Scénografia: Karl Júlíusson
Masky: Hanna Holm
Kostýmy: Michaela Hořejší
Hrajú: Pal Sverre Hagen, Katherine Waterston, Mads Sjogard Pettersen, Ole Christoffer Ertvaag, Christian Rubeck, Trond Espen Seim, Vojtěch Kotek, Ida Ursin-Holm, Ruby Dagnall, Ted Otis, Eirik Evjen, Glenn André Kaada, Jonas Strand Gravli, Pavel Gajdoš, Torgny G. Aanderaa
Distribúcia: Bontonfilm v SR: 26. decembra 2019, Bontonfilm
Synopsis
The epic film portrait of an adventurer who filled the gaps on the map conquered the South Pole and was the first to reach both sides of the globe with his expeditions. But what was Roald Amundsen really like? Amundsen features not only exploring unexplored ice deserts and oceans and polar airships, but also reveals the life and personality of the legendary discoverer, including a number of lesser known facts such as his relationship with his brother or love affairs.
Film Review
Režisér Espen Sanberg je renomovaným tvorcom akčných snímok, a nakrútil aj zhruba 300 komerčných reklám. Jeho dielom je vojnový epos z odboja Max Manus (2008) či dobrodružný film Kon-Tiki (2012), ktorý bol nominovaný na Oscara, alebo Piráti z Karibiku s názvom Salazarova pomsta (2017), či TV seriálu Marco Polo.
Tvorca si podľa jeho vlastných slov preštudoval najprv asi 200 životopisov o nórskom bádateľovi, pred tým, než sa rozhodol k príprave scenára, a pristúpil k réžii svojho psychologickému portrétu R. Amundsena v odvážne komótnom tempe, i keď ho vykreslil miestami ako neurotického tirana.
Európsky koprodukčný výpravný film o slávnom objaviteľovi s titulom Amundsen nie je klasickým akčným dobrodružstvom, zrkadliacim protirečenia v boji medzi človekom a prírodou. Táto snímka je skôr o introvertne komornej hlavnej postave. Životopisný film o človeku, ktorý mal vo svojej dobe prekvapujúco kontroverznú povesť aj v domácom Nórsku. Tu ho vidíme s kreatívne jasným úsilím zrozumiteľne reflektovať charakter hviezdneho nórskeho polárneho bádateľa, a jeho dobu.
Navyše scenár svojho polárneho dobyvateľa žiadnym spôsobom nezvelebuje, ba naopak ho kriticky zrkadlí s mnohými povahovými stránkami, ako realistu, a pritom človeka s jasnou víziou, so snahou o diplomaciu, ale nemožnosťou zavďačiť sa každému, keď nenašiel ani rodinné zázemie.
Tvorcovia vysvetľujú aj jeho osudovú motiváciu, či osobné vzťahy k najdôležitejším postavám z jeho okolia a doby, s vnorom aj do jednotlivých expedičných výkonov.
Cestovateľ a polárny bádateľ Roland Amundsen si ako komplikovaný hrdina prešiel epicky košatú cestu s mnohými smelými predsavzatiami, z ktorých časť sa mu naplnila. Až na v jeho dobe nešťastnú a značne zbytočnú osudovú smrť sa mu dostalo okrem rivality i spoločenského pochopenia. Ale aj priateľstva, sympatií či rešpektu žien, a podpory z ich strany pre vlastné poslanie a sny.
Scenár začína životopisný príbeh v osudovom momente tesne pred smrťou Amundsena. Dej snímky sa následne vráti do momentu, keď nečakane prichádza jeho brat Leon k obydliu jeho životnej partnerky Bess, aby spolu analyzovali, každý zo svojho pohľadu jednotlivé črty charakteru Rolanda v pozitívnych i negatívnych konotátoch, a následne vznikne i antiprofil jeho menej úspešného brata v tieni jeho hviezdneho protikladu, obdobne ako Amadeus M. Formana porovnával geniálneho Mózarta a plagiátorského Salieriho.
Roland Amundsen mal zápal pre objavy, túžbu po vedeckom bádaní. Vidno tu aj ekonomický hazard s rodinným rozpočtom, istú rozšafnosť bádateľa. Aj retrospektíva prezrádza rivalitu odlišných názorov bratov v rámci rodinného spolužitia medzi súrodencami, zápolenie o prestíž, či odvracanie ekonomického úpadku, či dokonca rodinnému bankrotu.
Roland nedokončil štúdium medicíny, pretože okolnosti ho prinútili pripravovať sa na expedície do Severného ľadového oceána, aby ako prvý absolvoval severozápadnú cestu cez ľadové pole. Pri expedícii na severný pól ho predbehol Američan Frederick Cook.
Podľa dnešných zistení paradoxne Angličan Cook podvádzal, a vraj R. Amundsen mohol byť podľa dnešných kritérií prvý i na severnom póle.
Avšak Amundsenova expedícia kvôli diskrétnosti s konšpiratívnym zámerom nečakane pokračovala plavbou na opačnú pologuľu a dobýjanie na južného pólu (1911) vlastnou pôvodnou trasou cez arktické vrchy. Konkurenční Briti zastúpení Scottovou expedíciou, ktorá sa oneskorila na južnom póle len o 35 dní, paradoxne čiastočne poškodili aj Amundsenovo vedecké a expedičné renomé, čo najmä on sám aj veľmi ťažko niesol ako vnútorný paradox.
Cestovateľa Ronalda Amundsena následne neúmerne veľa energie stálo vedecké bádanie v Severnom ľadovom oceáne. Pretože sa musel zaviať sponzorom expedičných závodov pri dobytí pólov.
Zoznámil sa tu opäť bližšie so životom a mentalitou domorodých Eskymákov, pričom študoval najmä ich schopnosť prežiť v arktických podmienkach vďaka využitiu nielen ťažných psov, ale aj štýlu ich obliekania, ktorým sa poučil i pri vlastných expedíciách.
Dve malé deti zo severných oblastí dokonca na niekoľko rokov prijal do nórskej školy v svojom rodisku, ale i tieto neskôr odišli do Kanady.
Roland Amundsen trpel stále väčšou samotou a dlhodobými konfliktmi so svojím bratom kvôli financiám, či nevraživosťou niektorých britských inštitúcií. To všetko kvôli jeho kedysi nie vyberanému a vraj málo gentlemanskému správaniu v Antarktíde.
Nórskemu hrdinovi sa na konci žitia naskytla možnosť absolvovať úspešnú expedíciu na talianskej vzducholodi Norge (1926), čiastočne sponzorovanej Mussoliniho fašistickou vládou čiernoodencov. Nešťastnou katastrofou sa však skončil nepremyslený pokus Amundsena o záchranu talianskej posádky vzducholode pri následnej expedícii, ktorá skončila katastrofou. Telo Rolanda Amundsena nebolo nikdy v týchto oblastiach nájdené. Jeho stála životná partnerka osamela a neskôr sa viackrát a neúspešne vydala, ale pokoj v duši už nenašla.
V projekte pochváľme hviezdne stvárnenie titulnej role talentovaným nórskym hercom Pål Sverre Hagenom s medzinárodnými skúsenosťami. Niektoré emócie zvládol vynikajúco čistou hrou, výlučne vlastným pohľadom.
Emočne zaujímavá je rola Bess, ktorá bola pre Amundsena ako inšpiračná diva, ale aj kamarátka a zázemie Amundsena a vo filme dobre stvárnená talentovanou anglickou herečkou Katarínou Waterstonovou.
Filmový životopis Amundsen má aj v ďalších roliach vyrovnané herecké obsadenie s dobrým vedením postáv, a tak škoda len dramatického minimalizmu pri dobyvateľstve bez okázalej pompéznosti, čo vadí aj značnej časti nórskej kritiky, rozdeľuje aj medzinárodnú kritiku.
Psychologická životopisná dráma sa prezentuje kvalitnou a citlivo komponovanou filmovou hudbou s dobrou výpravou a korektnými VFX a make-up zložkou. V projekte zaujme aj štýlovo minimalistická kamera kreatívne umierneného Påla Ulvik Roksetha v redukovanej škále farieb.
Relatívne nie príliš svižné tempo rozprávania má dôraz na potrebu zaujímavej psychologickej analýzy konfliktov, ale následne vytvára vcelku reprezentatívny a univerzálny životopis, ktorý určený širokospektrálnemu publiku, ale aj umeleckej sfére divákov.
Filmová recenzia: Gabriel Gröber Hodnotenie periodika .Slovak Film: 65 – 70 % Rating na IMDb: 6,3