
To musí byť nebo/It Must Be Heaven, 2019, žáner: komédia, 97´
Réžia a scenár: Elia Suleiman Cast: Eliai Suliman, Gael García Bernal, Grégoire Colin, Vincent Maraval
Krajina pôvodu: Francia, Katar, Nemecko, Kanada,Turecko, Palestína
Jazyk: FR, Ceny: MFF Cannes 2019
.
Synopsis
Suleiman nadväzuje na poetiku svojich predchádzajúcich filmov, v ktorých sa zakaždým objavil v hlavnej úlohe bez replík, odkazujúcej na Jacqua Tatiho či Bustera Keatona. Satirický celovečerný film To musí byť nebo – je venovaný nemožnosti vzniku štátu Palestína.
.
Synopsis
Suleiman follows the poetics of his previous films, in which he has always appeared in the lead role without replicas, referring to Jacque Tati or Buster Keaton. A satirical feature film This Must Be Heaven – dedicated to the impossibility of a Palestinian state.
Suleiman follows the poetics of his previous films, in which he has always appeared in the lead role without replicas, referring to Jacque Tati or Buster Keaton. A satirical feature film This Must Be Heaven – dedicated to the impossibility of a Palestinian state.
.
Movie Review
.
Známy palestínsky režisér Elia Suleiman (*1960) je narodený v meste Nazaret, kde získal uznanie už svojím debutom Kronika zmiznutia (Cena za najlepší debut v Benátkach 1996), ale celosvetovo sa preslávil až svojou štvrtou celovečernou snímkou Boží zásah, ktorá v roku 2002 získala Cenu poroty na festivale v Cannes. O sedem rokov neskôr realizuje a distribuluje snímku Čas, ktorý zostáva, v ktorom predložil ďalší sucho groteskný pohľad na pálčivú tému palestínsko-izraelského spolunažívania. Jeho novinka To musí byť nebo získala na tohtoročnom festivale v Cannes Cenu kritiky. Uznávaný palestínsky režisér sa po desiatich rokoch vracia k celovečernému filmu melancholickou, epizodicky vystavanou groteskou o tom, čo je pre nás domov a čo ho definuje. Suleiman nadväzuje na spôsob tvorby podľa pravidla, keď sa zakaždým objavil v hlavnej úlohe sám a bez replík, čím pripomína postoje starších filmárov – Jacqua Tatiho a Bustera Keatona.
.
Jeho najnovšia snímka To musí byť nebo (2019) je venovaná problematike vzniku samostatného štátu Palestína. Suleiman využíva tvrdý a jasný postoj a sám je ako obvykle plný aj akéhosi poeticko-ironického sarkazmu i mystifikácie, ktorá atakuje všetkých od Francúzska, Kanady až po USA, kde sa mu nedarí zohnať sponzorov na projekt. Práve tam putuje hlavná postava vtipnej i dojemnej snímky – trochu prehliadaný režisér hľadajúci prostriedky na film, ktorý sa nezdá dosť palestínsky.
.
Divák sa môže ponoriť do výtvarne orientovaných záberov v pomalom tempe a prakticky bez deja, navyše s charizmatickým a prestárnutým tvorcom, avšak vždy uhladene prezentujúcim sám seba, pred kamerou i za ňou. Mozaika, putovanie, sarkazmus, tiché vtipné obrazy, nostalgia, irónia, komickosť, žiadna láska ani sex, žiadne násilie ani nadávky, a všetko pre doposiaľ nemožný vznik Palestíny, ktorého zrodu sa tvorca nedožije…