Filmová recenzia: Synonymá, Synonymes, 2019

titul: Synonymá, Synonymes/ Milim Nirdafot, Francúzsko, Izrael, SRN,  2019, 123´
Réžia: Nadav Lapid
Scenár: Nadav Lapid, Haim Lapid
Kamera: Shai Goldman
Strih: Neta Braun, François Gédigier, Era Lapid
Hrajú: Tom Mercier, Quentin Dolmaire, Louise Chevillotte, Uria Haylik, Olivier Loustau, Yehuda Almagor, Gaya Von Schwarze, Gal Amital, Idan Ashkenazi, Dolev Ohana, Léa Drucker, Chriatophe Paou a ďalší
Distribúcia: Film Europe, v SR: 14. novembra 2019

The plot of the film is made up of fragments that are both stimulating but also repelling by their instability and absurdity. The main character features of the hero are hidden, and the viewer deliberately and unintentionally fumbles in the storyline and chaos deliberately built by artists and film implementers. Typical immigrant two-in-one: they cannot give up their former identity or assimilate in a new country.

Imigrujúci  izraelský hrdina (Tom Mercier)  pricestuje  do  vysneného  Paríža z nemožného života v Izraeli doslova s holou riťou, pretože hneď prvú noc mu ktosi neznámy ukradne  batožinu i šatstvo.  Tu  náhodne či osudovo  stretá  mladú partnerskú dvojicu  bez finančných problémov. Po čase zbalí  jedno francúzske dievča, ktorému sa fyzicky páči, napriek tomu, že vie, že  sama  je nestále a komplikované.  Odmieta hovoriť po hebrejsky, a s nadšením sa učí po francúzsky – tak, že si stále opakuje synonymá.

Filmový tvorca Nadav Lapid   rozpráva svoj príbeh v akomsi zmiešanom žánri  absurdnej  satiry a téma  je vložená  ako kritická reflexia  o migrujúcom mladom človeku. Snímka  sa hlási nepriamo aj k nechuti  akceptovať  klasickú  izraelskú  spoločnosť, a  je to aj o  voľnomyšlienkarstve, bláznovstve, rebélii, nespokojnosti, užívania si života a hľadanie samého seba v komplikovanom svete.

Nezacyklená scenáristická štruktúra s elipsami a rozdielnosťou motívov i prístupov k nim. Rozprávanie, ktoré sa postupne hľadá a nachádza, či nenachádza. Obdobne ako život ústredného hrdinu snímky, vykoreneného izraelského  imigranta, ktorý tvrdí že  jeho domovina je  neslobodná krajina s byrokratickým systémom,  a v jeho vlastnej  tradičnej  rodine s despotickým otcom sa nedá slobodne dýchať a žiť.  Rovnako  ako  je neistý a hľadajúci je extravagantný  protagonista. Akoby stále mladí a pátrajúci hrdina nespokojný so stereotypmi, racionalitou, absurditou, všednosťou, či nespravodlivosťou voči komukoľvek, a najmä v prostredí tých, ktorí sa odhodlávajú žiť vo Francúzsku.

Dej filmu je tvorený fragmentmi  podnetnými, ale taktiež  odpudzujúcimi  svojou nestálosťou i absurdnosťou. Hlavné charakterové črty hrdinu  sú skryté, a divák zámerne i nezámerne tápe v deji a chaose.

Experimentátorská aura tvorcu, ktorému zrejme prejde všetko v roli umelca a filmového realizátora.

Typické imigrantské dva v jednom: nedokáže sa vzdať svojej niekdajšej identity, ani sa asimilovať v novej krajine, a navyše divná povaha hrdinu, ktorý má silné ego takže ani nezíde z plátna, a zrejme ani sám sebe nerozumie.

Téma izraelského imigranta do Francúzska ktorý sa  usiluje zistiť svoju identitu  či afinitu s  životom vo Francúzsku, bez toho  že by dospel k niečomu stabilnému či smerodajnému si odniesla z tohtoročného MFF Berlinale (2019)  hlavnú cenu Zlatého medveďa.

Slovenská premiéra na festivale Be2Can vo Film Europe, 2019