
Titul: PRVÝ ZRADCA
Prvý zradca (Il traditore), Taliansko, Brazília, Nemecko, 2010, 135´
Réžia: Marco Bellocchio
Scenár: Marco Bellocchio, Valia Santella, Ludovica Rampoldi, Francesco Piccolo. Kamera: Vladan Radovic
Strih: Francesca Calvelli.
Hudba: Nicola Piovani
Hrajú: Pierfrancesco Favino, Luigi Lo Cascio, Fausto Russo Alesi, Maria Fernanda Cândido, Fabrizio Ferracane, Nicola Cali, Giovanni Calcagno, Bruno Carriello, Bebo Storti, Vincenzo Pirrotta, Gabriele Cicirello, Paride Cicirello, Elia Schilton a ďalší
Distribúcia: ASFK, v SR: 23. januára 2020
Foto: ASFK … Filmová kritika: Gabriel Gröber
FILM SYNOPSIS
The first monster process with the mafia in Palermo charges 475 mafia members. From the charismatic and complicated Buscett, the filmmakers made no heroes, but rather a grumpy solitaire stranger from an old mafia school who condemned himself to the fate of a hungry beast who had no peaceful sleep and had to fear threatening to destroy himself and his family. So life still with weapons on the run and under a foreign identity.
MOVIE REVIEW
Taliansky režisér Marco Bellocchio sa po štúdiách filmovej réžie a filozofie etabloval ako zaujímavý tvorca hraných a dokumentárnych snímok, scenárista a herec. Niektoré práce režiséra Bellocchieho sú porovnávané talianskou kritikou a pripodobnení k americkému Scorsesemu, alebo talianskemu režisérovi Sorrentinovi.
Talianska koprodukčná snímka Prvý zradca, 2019, je spoločensky dôležitá a vcelku výpravná snímka, ktorá mala v Taliansku veľký ohlas, a film nominovali taktiež v roku 2019 na Oscara za taliansku kinematografiu.
Marco Bellocchio vytvoril reflexiu veľkolepej kauzy o páde sicílskej Cosa Nostry v 80. a 90. rokoch. Žánrovo sa snímka drží a psychologický, angažovaný politicko-spoločenský triler, ktorý sa v závere zmení na hlbšiu satiru s posolstvom.
Tommaso Buscetta čiže Don Masino porušil „corleonskú omertu mlčanlivosti kvôli drogám“, keď sám prišiel o synov aj o brata, a následne začal spolupracovať so sudcom a vyšetrovateľmi. Sudca Giovannim Falcone na to neskôr žiaľ doplatil, kedže ho neskôr mafia dala zlikvidovať a pomstila sa mu.
Výsledkom konfliktov a zmeny postoja dôležitého člena mafie, ktorý začal svedčiť v jej neprospech a odkryl sieť prepojení na spoločnosť a spoločenské štruktúry bol prvý monster proces s mafiou v Palerme s obžalobou 475 členov mafie.
Z charizmatického a komplikovaného Buscettu nespravili tvorcovia snímky žiadneho hrdinu, ale skôr akéhosi trucovitého soliarskeho čudáka zo starej mafiánskej školy, ktorý sám seba odsúdil k osudu štvanej zvere, ktorá nemá pokojný spánok, a musí sa obávať z ohrození likvidáciou seba aj svojej rodiny. Čiže život stále so zbraňami na úteku a pod cudzích identitou.
Dej, a príbeh hlavnej postavy je z veľkej časti založený na ústrednej roli a narácii, ktorá sa verne drží historickej reality. Dôležitým sa potom stáva akýkoľvek drobný detail príbehu, najmä kontext, dialógy či samotná atmosféra scén, ktorá robí dobrý dojem na publikum svojou košatou rôznorodosťou.
Marco Bellocchio pracuje najmä prostredníctvom mizanscény v druhých plánoch, či množstvu skrytých scudzujúcich efektov, prostredníctvom pôsobenia podmazu vážnou hudbou, či dôvtipných vizuálnych obrazov a scén v interiéroch, i v exteriéroch. Našťastie tvorcovia sú veľmi skúsení, na téme im maximálne záleží, takže umelecký odraz je úplne čistý, bez akéhokoľvek zbytočného či redundantného štylistického pábenia.
Film ide v priamo na vec, je dynamický a súčasne obsahovo hutný, vrátane výpočtu a pripomínaniu skutočne neuveriteľne dlhého zoznamu obetí Cosa Nostry, a s významnou pointou-zacieleniu na zmenu pôvodného zmyslu práce podsvetia v okamihu od vraždenia a inej nekalej činnosti, keď sa začalo s drogovými obchodmi.
Niekomu môže vadiť skutočná značne redundantná informačná zahustenosť, alebo možný chaos v mysli pre sledovaní medzinárodným globálnym publikom v multiplexoch, ktoré má inú motiváciu než cieľový divák talianskej spoločnosti, ktorej pomerov sa táto realita ešte i dnes významne dotýka.
Počiatok a prvá akčnejšia časť sa žánrovo prepne na psychologickú artovú satiru, zameranú na odhalenie koreňov násilia, zlovoľnej prepojenosti každého s každým, a totálnemu chaosu vo všetkom, čo nás reálne obklopuje.
Prvý zradca je dátami prehustená psychologická dráma ale vo filme nie je problém sa orientovať a nepôsobí pateticky, i keď podrobne mapuje postavy a podhubie podsvetia a nehanbí sa bez škrupuli odhaľovať násilnú povahu a skorumpovanosť „anti-systému“ na mnohých úrovniach a rovinách talianskej spoločnosti. Snímka s žánrovo prelína z krvavého rodinného thrilleru na ironickú satiru spoločenského systému. Jeden z najlepších filmov vo svojom žánri.
Ani fragmentové drobné posuny nemusia znamenať jednoznačné víťazstvá, takže ide o skutočný filmový realizmus a skutočne mimoriadne efektne realizovaný mafiánsky film pre dvadsiate prvé storočie.
Hodnotemie: 90 %
Uvedenia a ocenenia na festivaloch: Annecy Cinema Italien 2019: Prima / BFI London Film Festival 2019: Thrill / Busan International / Film Festival 2019: Icons / El Gouna Film Festival 2019: Official Selection out of Competition / Festival de Cannes 2019: In Concorso / Filmfest München 2019: Wettbewerb CineCoPro / Globi d’Oro 2019: Najlepší film / Miglior Film, Najlepšia hudba / Migliore Colonna Sonora / Karlovy Vary International Film Festival 2019: Horizons / New York Film Festival 2019: Main Slate / Shanghai International Film Festival 2019: The Belt and Road / TIFF – Toronto International Film Festival 2019: Masters