Filmová recenzia: Prvý zradca,2019, 135´

Print Friendly

Titul:  PRVÝ ZRADCA

Réžia: Marco Bellocchio, Taliansko, 2019, 135´

Kamera: Vladan Radovic

Hudba: Nicola Piovari

Účinkujú:  Pierfrancesco Favino, Maria Fernanda Candido, Fabrizio Ferracane, Luigi Lo Cascio, Fausto Russo Alesi a ďalší.

Filmová kritika: Gabriel Gröber

FILM   SYNOPSIS   

The first monster process with the mafia in Palermo charges 475 mafia members. From the charismatic and complicated Buscett, the filmmakers made no heroes, but rather a grumpy solitaire stranger from an old mafia school who condemned himself to the fate of a hungry beast who had no peaceful sleep and had to fear threatening to destroy himself and his family. So life still with weapons on the run and under a foreign identity.

MOVIE  REVIEW

Taliansky režisér Marco Bellocchio  sa po štúdiách filmovej réžie a filozofie etabloval ako zaujímavý tvorca hraných a dokumentárnych snímok, scenárista a herec.  Niektore práce  Bellocchieho  sú  porovnávané  talianskou   kritikou a pripodobnení  k americkému Scorsesemu  alebo talianskemu Sorrentinovi.

Prvý zradca, 2019  je  spoločensky  dôležitá  a  vcelku  výpravná  snímka, ktorá mala v Taliansku veľký ohlas, a film nominovali taktiež v roku 2019 na Oscara za taliansku kinematografiu.

Marco Bellocchio vytvoril reflexiu veľkolepej kauzy  o  páde sicílskej Cosa Nostry v 80. a 90. rokoch.  Tommaso Buscetta čiže  Don Masino porušil corleonskú  omertu mlčanlivosti  kvôli  drogám,  keď prišiel o synov aj o brata, a začal spolupracovať s vyšetrovateľmi, a sudcom Giovannim Falconom, ktorý na to doplatil kedže ho neskôr mafia zlikvidovala.

Výsledkom bol prvý monsterproces s mafiou v Palerme s  obžalobou 475 členov mafie. Z charizmatického a komplikovaného Buscettu nespravili tvorcovia  snímky žiadneho hrdinu, ale skôr  akéhosi trucovitého solitérskeho čudáka zo starej mafiánskej školy, ktorý sám seba odsúdil  k osudu štvanej zvere, ktorá nemá pokojný spánok,  a musi sa obávať  z ohrození  likvidáciou seba aj svojej rodiny. Čiže život stále so zbraňami na úteku a pod cudzích identitou.

Dej, a príbeh hlavnej postavy  je  z veľkej časti založený na ústrednej roli a narácii, ktorá sa verne drží historickej reality.  Dôležitým sa potom stáva akýkoľvek drobný detail príbehu, najmä kontext, dialógy či samotná atmosféra scén, ktorá robí dobrý dojem na publikum svojou košatou rôznorodosťou.

Marco  Bellocchio  pracuje najmä prostredníctvom  mizanscény v druhých plánoch, či množstvu  skrytých scudzujúcich efektov,  prostredníctvom pôsobenia podmazu vážnou hudbou, či dôvtipných vizuálnych obrazov a scén  v interiéroch, i  v  exteriéroch.

Našťastie tvorcovia sú veľmi skúsení,  na téme im maximálne záleží, takže  umelecký odraz je úplne čistý, bez akéhokoľvek zbytočného či redundantného  štylistického pábenia.

Film ide v scénach priamo na vec, je dynamický a súčasne obsahovo hutný, vrátane výpočtu a pripomínaniu  skutočne neuveriteľne dlhého zoznamu obetí Cosa Nostry, a s významnou pointou zacielenou na zmenu pôvodného zmyslu práce podsvetia v okamihu (ohliadnuc od vraždenia a inej nekalej činnosti), keď sa začalo s drogovými obchodmi.

Niekomu môže vadiť skutočná značne redundantná  informačná zahustenosť, alebo  možný chaos v mysli pre sledovaní medzinárodným globálnym publikom v multiplexoch, ktoré má inú motiváciu než cieľový divák talianskej spoločnosti, ktorej pomerov sa táto realita ešte i dnes významne dotýka.

Počiatok a prvá akčnejšia časť  sa žánrovo prepne na psychologickú artovú satiru, zameranú na odhalenie koreňov násilia, zlovoľnej prepojenosti každého s každým,  a totálnemu chaosu vo všetkom, čo nás reálne obklopuje.

Ani  fragmentované  drobné posuny  nemusia  znamenať jednoznačné víťazstvá, takže ide o skutočný filmový realizmus a  skutočne mimoriadne  efektne realizovaný  mafiánsky film pre dvadsiateprvé storočie.

Hodnotemie: 90 %

Uvedenia a ocenenia na festivaloch: Annecy Cinema Italien 2019: Prima / BFI London Film Festival 2019: Thrill / Busan International / Film Festival 2019: Icons / El Gouna Film Festival 2019: Official Selection out of Competition / Festival de Cannes 2019: In Concorso / Filmfest München 2019: Wettbewerb CineCoPro / Globi d’Oro 2019: Najlepší film / Miglior Film, Najlepšia hudba / Migliore Colonna Sonora / Karlovy Vary International Film Festival 2019: Horizons / New York Film Festival 2019: Main Slate / Shanghai International Film Festival 2019: The Belt and Road / TIFF – Toronto International Film Festival 2019: Masters

trailer

You can leave a response, or trackback from your own site.

Leave a Reply

Powered by WordPress | Designed by: video games | Thanks to Wachdienst, Trucks and SUV