Filmová recenzia: Peruť 303. Pravdivá história (Poľsko), Dywizjon 303, 2018, PL

Denis Delic a Art Borowiec
Obsadenie: Piotr Adamczyk, Kirk Barker, Gabriela Calun a ďalší

IMDb rate: 5,7

SLOVENSKÁ PREMIÉRA   Film bol uvedený na prehliadke poľského filmu v kine Mladosť, November 2019

Filmová recenzia: Gabriel Gröber

Film na Imdb.com

This is the story of the highly regarded fighter squadron, in which served mainly airmen from Poland, in the history of aerial combat and their heroic defence of England during WW2, Battle of Britain against Nazi attacks. The 303 Squadron shot three times more Luftwaffe planes than any other allied squadrons.  (…)   Jest rok 1940. Polska znajduje się pod niemiecką i radziecką okupacją. Grupa polskich pilotów zrobi wszystko, aby walczyć z wrogiem ojczyzny. Przez Rumunię i Francję przedostają się do Wielkiej Brytanii, gdzie tworzą 303 Dywizjon Myśliwski Warszawski im. Tadeusza Kościuszki. Dywizjon, który odmieni oblicze wojny.   Film Media

„303. Historia Squadron“ je film založený na kultovej knihe Arkadyho Fiedlera.  Píše sa rok  1940. Poľsko je pod nemeckou a sovietskou okupáciou. Skupina poľských pilotov urobí všetko pre to, aby bojovala proti nepriateľovi svojej vlasti. Cez Rumunsko a Francúzsko sa dostanú do Veľkej Británie, kde tvoria 303 pomenovaných Varšavských stíhacích letiek Tadeusz Kościuszko. Letka, ktorá zmení tvár vojny. Veliteľom jednotky je Witold „Kobra“ Urbanowicz (Piotr Adamczyk) a Jan „Donald“ Zumbach (Maciej Zakościelny) sa ukázal byť jeho najfarebnejším zverencom.

Príbeh poľskej  leteckej letky  stíhacích lietadiel  č, 303  je  o  poľských pilotoch vo Veľkej Británii počas 2. svetovej vojny.   Vcelku výpravný a s nadsádzkou sarkastického humoru  robený  projekt  bol  realizovaný  najmä ako  historický  film o vzdušných „combat súbojoch“ (zväčša trikovou animáciou). Prítomná je snaha  o  záznam a interpretáciu akejsi „historickej  pamäte poľskej armády, ktorá tvorila súčasť medzinárodnej letky  vojakov s medzinárodným pôvodom„.

Producentom sa  do veľkej miery  podarilo vyprodukovať  akúsi  napínavú  oslavnú  historickú snímku. Ide o film plný  náročnej imitácie  stíhacích akcií vo vzduchu, ktorá sa vcelku verne drží historických faktov  a prezentuje vzdušné boje  proti nacistickým náletom  pri  hrdinskej obrane Anglicka.  Bolo to  v časoch, keď Hitler obsadil alebo spacifikoval  nielen Európu, ale takmer celý svet, a hrozilo, že príde niekoľko storočí trvajúca doba temna.

Škoda, že v poľskom  scenári nie je ani  najmenšia  zmienka o ďalších národných hrdinoch v oných známych letkách ako  vtedy boli napríklad aj  Čechoslováci, Američania a Austrálčania, Francúzi, Belgičania a Holanďania  (???)

Obsadenie i herecké  výkony sú  pri  neostrej dialógovej či scenáristickej práci nie veľmi  nadštandardné. Problémom v našom vojnovom filme  môže byť  chýbajúca akákoľvek ústredná dejová línia. Avšak taktiež  na  efekt zameraná  synopsa a treatment, ktoré obe  boli úzko  propagandistické.

Hlavne na plátne (menej už na blue-ray diskoch)  si možno všimnúť  s veľkými rezervami prevedené  trikové práce, ktoré značne  ovplyvňujú vmímanie  dramatickej  realistickosti  vzdušných súbojov.

Pre poctivých cinefilov  môže byť  problémom  akási  vzťahová  limonáda  a isté idealizovanie, či  nezanedbateľné úsilie  práve o  glorifikáciu  zobrazovaných  dejinných  udalostí  2. svetovej vojny, ktoré sa týkajú poľského odboja. Hold chrabrosti vojakov, hrdosť a pýcha na poľskú armádu v službách Veľkej Británie.

Film okrem značných nepresností a slabšej logiky motivácií nemá zaujímavejšiu  dramatickú zápletku, postavy bez vnútornejšej motivácie,  a dej  bez začiatku a konca.  Celá  audiovizuálna narácia sú rozličné  digitálne  efekty vo vzdušných súbojoch, s následne  rozbor či komentár v štýle chlapáckych  rečí o situácii, napríklad  o vojnovej mizérii chlapov, ktorí sú bez blízkych a v cudzom svete.

Reálna historická pamäť  o  RAF  letke č. 303.  môže byť  napokon oveľa  dramatickejšia,  než to využíva poľský film  pretože  v  britských oddieloch RAF bolo  celkom 16 perutí.  Pri 9900 bojových vzletoch v rokoch 1940 až 1945, zničili  aktéri  piloti  126 nepriateľských lietadiel a poškodených bolo 9 nepriateľských lietadiel.

Iróniou však je, že  pri  povojnovom bádaní  historikov  došlo k rapídnej zmene faktov:  keďže  zo 126 zostrelených  nepriateľských strojov  bolo preukázaných iba 31,5 zničených lietadiel (???)