Filmová recenzia: Mladý Ahmed/Le jeune Ahmed

Print Friendly

Titul: Mladý Ahmed, Le jeune Ahmed, Belgicko/Francúzsko, 2019,
Réžia
: Jean – Piere Dardenne, Luc Dardenne
Obsadenie: Idir Ben Addi, Myriem Akheddiou, Claire Bodson, Olivier Bonnaud, Victoria Bluck, Othmane Moumen

Premiéra v SR:  Be2Can, 2019,  Film Europe

Medzinárodné  ocenenia: Cena za najlepšiu réžiu, nominácia na Zlatú palmu, Cannes 2019

15+ Film na Imdb.com

Movie  Review

Bratia Dardenovci  sú  významnými belgickými filmármi  s približne  desiatkou  distribuovaných  autorských filmov. Spoločne projektujú a realizujú  špecifické a osobnostne podkuté  artové výpovede ako snímky, ktorým  sa darí   získavať  festivalové vavríny v podhubí   umeleckého sveta.

.

Témou ich najnovšieho opusu  Mladý Ahmed  (2019)   je  aktuálny problém stretu  európskeho liberalizmu a tolerancie  s  nepriateľským svetom radikálov  islamu.

.
Belgický tínedžer, ktorý prijal extrémistický výklad Koránu, plánuje sprisahanie, aby zabil  svoju učiteľku, čo sa mu čiastočne darí i realizovať.  Prostredníctvom  chybného výkladu svätého písma, a vďaka nepredvídavosti jeho duchovného radcu v osobe  radikálneho imána, ktorý sa paradoxne stáva zbabelou karikatúrou vlastnej vierouky  i arabskej subkomunity vo Francúzsku.  Takže  extrémisticka interpretácia koránu a nezmieriteľný boj proti zradcom, odpadlíkom  a bezvercom  – ale v princípe  chybná  interpretácia netolerantnej a militantnej  ideológie  snaživým detským herojom, čo  sa stáva jablkom sváru a nebezpečným jedom, ktorý znesvári nielen nezrelé a zle vedené dieťa v problémovom prostredí, ale taktiež  jeho učiteľov v škole, či kohokoľvek s kým príde do kontaktu.
.
Režijný koncept  francúzskych autorov  je založený na  podrobnom opise  fanatického detského extrémistu,  ktorý premýšľa o vražde svojej učiteľky, aby sa zapáčil  imánovi a preukázal svoje zaujatie pre vieru.  Kamera s veľkým záujmom a analytickou schopnosťou  sleduje špecifický  a  chorý svet svojho  zmanipulovaného  pubertálneho  hrdinu bez toho, aby sa publikum  začalo nudiť. Modelovaná výbušná situácia je dramatická, a na konci  deja  nič neostane takým, ako predtým. Trochu tézovite a nepresne  vyvodené situácie sú na hrane systémovej anti-agitky, v  mnohom posilujú anti-emigračný diškurz. Ale na druhej strane majú veľmi racionálny predobraz  ako osobitú formu  konfliktu  odlišných  civilizácií v 21. storočí.
.
Jednoduchá dejová forma  –  odrážajúca nezmieriteľnosť a nekompaktibilnosť  u odlišných kultúr  –  je posilnená remeselne zručným rozprávaním, a dobrou hereckou typológiou.  Vynikajúci výkon v hlavnej roli a zručné  filmové remeslo, ako to (naj)lepšie z európskeho artového sveta.
.
Belgická režijná dvojica  Jean – Piere Dardenne  a  Luc Dardenne  bola za svoje aktuálneho a možno trochu kontroverzne koncipované  dielo na tohoročnom festivale  –  MFF  v Cannes  (2019)   ocenená  Cenou za najlepšiu réžiu, 2019.
You can leave a response, or trackback from your own site.

Leave a Reply

Powered by WordPress | Designed by: video games | Thanks to Wachdienst, Trucks and SUV