Filmová recenzia: Malá ríša, SK/IS, 2019, 101´

Genre: romantická dráma z obdobia takzvaného Slovenského štátu

Réžia: Peter Magát

Scenár: Ewen Glass

Kamera: Juraj Chlpík

Kalkulovaný rozpočet: 1.2 mil. EUR  Filmová recenzia: Gabriel Gröber

Účinkujú: Alicia Agneson, Lachlan Nieboer, Klara Mucci, Brian Caspe, Ján Jackuliak, Kristína Kanátová, Katarína Šafaříková, Attila Végh, David Hartl, Lucia Hurajová, Lucia Vráblicová, a ďalší

Young Eve works at the arrogant rich man Bar’s factory to support herself until her husband returns from the war. One day he deserts and returns home with the hope that everything will be as before. Unexpectedly, however, the mysterious Cat arrives in the village, who knows his past and is able to do everything for his own survival.

[Upozornenie: text recenzie obsahu zásadné dejové spojlery, takže  skutočne neodporúčame publiku čítať  nasledujúci text pred zhliadnutím snímky, ale i po prezradení deja si ak sa dá môžte film vychutnať]

Slovenský debutujúci režisér Peter Magát, ktorý je tvorcom hranej krátkometrážnej komédie  Onemanshow (2010)  či  historického krátkometrážneho filmu Kabát (2012)  si  konečne  splnil  svoj veľký sen nakrútiť celovečerný film.   Mladý  debutant spracoval látku na pôvodnom motíve  pohybového  divadelného a  tanečného predstavenia,  čo oslovilo aj Audiovizuálny fond  a vznikla  medzinárodná  snímka  v  širšej  koprodukcii. Vzniknuté  distribučné dielo  je  neobvyklým a dobre mysleným zámerom  ambiciózne a moderne  určené  pre medzinárodný trh. Naviac  ide o  dej  v anglickom jazyku  so slovenskými titulkami, pretože  v  súčasnosti  nemá osobitú verziu slovenského znenia.

Peter Magát  vychádzal  pri práci ako režisér a spoluscenárista  s medzinárodným  hereckým obsadením švédskych, anglických, slovenských a českých hercov. Tvorcovia zvládli  i  technicky  skvelý vizuál, s  efektnými kostýmami či dobrými rekvizitármi, v  dobre pôsobiacich  lokáciach a nepochybne  aj  s kvalitným medzinárodným kastingom a neprehrávajúcimi hereckými výkonmi.  Priznajme, že následne snímka  vcelku  vzbudzuje  akýsi  look štandardných  hollywoodských produkcií.

Malá ríša má  dramatický  konflikt  situovaný na vidieku s na strednom Slovensku, kde sa nachádza dedinka a pri nej zbrojná továreň slúžiaca nemeckej vojnovej mašinérii.  Žiaľ  už  nevedno prečo nežije Eva  (stvárnená vo Veľkej Británii žijúcou švédskou  herečkou  menom Alicia Agneson)  a  Jack  Kováč  (Lachan Nieboer z Veľkej Británie)  nie celkom uspokojivým životom. Nepoznáme ďalšiu motiváciu či podrobnosti ktoré môžu  spôsobovať  neskoršie dramatické zlyhávanie takmer všetkých zúčastnených charakterov. Ani autori neponúkajú legendu či  aspoň symbolické náznaky.

Rámcovanie  je dané zhodnými prvkami keď  na  začiatku  deja počína a končí chaosom: (na počiatku)  masaker  v nevestinci s vojakmi kolaborantskej armády a ľahkými dievčatami  spolu s protiprávnym živelným chaosom vs. (v závere) masakre spojené s koncom vojny.

Hlavnou hrdinkou  je  Eva, ktorá  pracuje zamestnaná  v továrni (Nižná Slaná)  arogantného,  pragmatického,  ale najmä  prospechársky naladeného zbohatlíka Bara (v Čechách žijúci Američan  Brian Caspe), ktorý má  rád svoje fetiše.  Bojí sa vojnových hospodárskych  neistôt, i  hrozby  reálneho  faktu,  že  fabrika   skrachuje pre nedostatok odberateľov. Existenčné  dôvody  a nedostatok iných možností  nútia  mladú Evu  robiť kompromisy, čo znamená aby  sa uživila, až kým sa jej manžel vráti z vojny.  Raz  napriek všetkému  Eva napíše zamilovaný  dopis  svojmu  Jackovi  Kováčovi  do armádnej pošty, čo ovplyvní Jackovo spontánne rozhodnutie  nezúčastniť sa akcie s ľahkými dievčatami v nevestinci,  kde sa však zoznámi aj  so  zvodným dievčaťom Cat (chorvátska herečka Klara Mucci).

Nadránom Jack  Kováč  impulzívne dezertuje od svojej jednotky. Zistíme, že  je to rozhodnutie dobré i zlé:  jednotku prepadli,  a  všetkých  vojakov a prostitútky, ktoré boli s nimi na izbách  partizáni postrieľali.

Ako vyplynie z ďalšieho deja, práve  zradná  Cat  slúžila ako informátorka a  spojka pre  partizánov.  Cat z  kariérnych  dôvodov  a zhodou náhod musí zobrať za manžela  práve  zbohatlíka Bara, ktorý obchoduje s  českým podnikateľom, ktorý  je  taktiež  aj bývalým milencom a obdivovateľom kurtizány Cat.

Zbohatlík Bar  si užíval  skoro  s  celou dedinou,  a  pravdepodobne  dostal aj Evu, ktorá  spala s oboma  a  ostala tehotná.  Nový tvor  možno nebude dieťa Jacka, ktorý  pod tlakom chmúrnych myšlienok  podľahne  zvodom  Cat a vyspí sa s ňou.  Možno  je  Jackovi  Kováčovi  ľúto bitej ženy, i  keď  bez  slušného charakteru.  Cat  však stále  žije s krvou na rukách, a taktiež  aj v intrigánskych manipuláciách.

Okrem všeobecnej morbídnej negativity a absencie reálnejšieho historického pohľadu má  film  kľukatý dej  plný náhod, zhôd a predpojatej koherézie, ale aj  vo folklórnych artefaktoch. Sú prítomné  fantazijné  prvky   lyrizovanej prózy,  iluzórnosť  rozprávkovej či  tajomnej lesnej krajiny.  Nájdeme tu  baladickosť,  ktorú tu reprezentuje temná krajina, cigánska kapela, a ďalšie atribúty.

Kľúčovým  zlomom väčšiny  akcií  je  len nízky pud, rivalita, zradcovský karierizmus,  a všeobecná bieda  pozitívnych hodnôt v povahách jednoduchých občanov v stupňujúcom sa napätí pochmúrneho deja, ktorý končí tragicky. Vráťme sa  k produkcii  a  z  výrobných zložiek  pochváľme vynikajúcu úroveň zvukovej  výroby, excelentné hudobné zložky, a  najmä  nadmieru zručné kamerové zábery.  I keď  aj  tu je  prekvapujúco  tak  trochu problém v prílišných tmách,  veľakrát  so zámerným a nekorektným  svetlom exteriérov. Scény v šere či tme si majú vystačiť   bez základného svetelného zdroja, a s preferenciou tmavých plôch. Inokedy  sú   celé farebné tonálnosti  posunuté do závoja (napríklad v nevestinci).

Na druhej strane  škoda nie práve najlepšieho námetu, ktorý nemá konzistentné a reálne smerovanie postáv i deja,  a zrejme  len povrchnej literárnej a dramatickej prípravy. Problém bude aj v nie  veľmi  prepracovanom   scenári, ktorý  nemá  obvykle požadovanú  štruktúru hlavných a vedľajších dejov.

Nová slovenská koprodukcia má  i  bez ohľadu spomenutých nedostatkov podľa producenta namierené na MFF Berlinale (2020), kde mieni byť zaradená do programu.