
Titul: Malá ríša
Krajina: Slovensko/Island, 101´
Genre: romantická dráma z obdobia takzvaného Slovenského štátu
Réžia: Peter Magát
Scenár: Ewen Glass
Kamera: Juraj Chlpík
Kalkulovaný rozpočet: 1.2 mil. EUR Filmová recenzia: Gabriel Gröber
Účinkujú: Alicia Agneson, Lachlan Nieboer, Klara Mucci, Brian Caspe, Ján Jackuliak, Kristína Kanátová, Katarína Šafaříková, Attila Végh, David Hartl, Lucia Hurajová, Lucia Vráblicová, a ďalší
Synopsis
Young Eve works at the arrogant rich man Bar’s factory to support herself until her husband returns from the war. One day he deserts and returns home with the hope that everything will be as before. Unexpectedly, however, the mysterious Cat arrives in the village, who knows his past and is able to do everything for his own survival.
Movie Review
[Upozornenie: text recenzie obsahu zásadné dejové spojlery, takže skutočne neodporúčame publiku čítať nasledujúci text pred zhliadnutím snímky, ale i po prezradení deja si ak sa dá môžte film vychutnať]
Slovenský debutujúci režisér Peter Magát, ktorý je tvorcom hranej krátkometrážnej komédie Onemanshow (2010) či historického krátkometrážneho filmu Kabát (2012) si konečne splnil svoj veľký sen nakrútiť celovečerný film. Mladý debutant spracoval látku na pôvodnom motíve pohybového divadelného a tanečného predstavenia, čo oslovilo aj Audiovizuálny fond a vznikla medzinárodná snímka v širšej koprodukcii. Vzniknuté distribučné dielo je neobvyklým a dobre mysleným zámerom ambiciózne a moderne určené pre medzinárodný trh. Naviac ide o dej v anglickom jazyku so slovenskými titulkami, pretože v súčasnosti nemá osobitú verziu slovenského znenia.
Peter Magát vychádzal pri práci ako režisér a spoluscenárista s medzinárodným hereckým obsadením švédskych, anglických, slovenských a českých hercov. Tvorcovia zvládli i technicky skvelý vizuál, s efektnými kostýmami či dobrými rekvizitármi, v dobre pôsobiacich lokáciach a nepochybne aj s kvalitným medzinárodným castingom a neprehrávajúcimi hereckými výkonmi. Priznajme, že následne snímka vcelku vzbudzuje akýsi look štandardných hollywoodských produkcií.
Malá ríša má dramatický konflikt situovaný na vidieku s na strednom Slovensku, kde sa nachádza dedinka a pri nej zbrojná továreň slúžiaca nemeckej vojnovej mašinérii. Žiaľ už nevedno prečo nežije Eva (stvárnená vo Veľkej Británii žijúcou švédskou herečkou menom Alicia Agneson) a Jack Kováč (Lachan Nieboer z Veľkej Británie) nie celkom uspokojivým životom. Nepoznáme ďalšiu motiváciu či podrobnosti ktoré môžu spôsobovať neskoršie dramatické zlyhávanie takmer všetkých zúčastnených charakterov. Ani autori neponúkajú legendu či aspoň symbolické náznaky.
Rámcovanie je dané zhodnými prvkami keď na začiatku deja počína a končí chaosom: (na počiatku) masaker v nevestinci s vojakmi kolaborantskej armády a ľahkými dievčatami spolu s protiprávnym živelným chaosom vs. (v závere) masakre spojené s koncom vojny.
Hlavnou hrdinkou je Eva, ktorá pracuje zamestnaná v továrni (Nižná Slaná) arogantného, pragmatického, ale najmä prospechársky naladeného zbohatlíka Bara (v Čechách žijúci Američan Brian Caspe), ktorý má rád svoje fetiše. Bojí sa vojnových hospodárskych neistôt, i hrozby reálneho faktu, že fabrika skrachuje pre nedostatok odberateľov. Existenčné dôvody a nedostatok iných možností nútia mladú Evu robiť kompromisy, čo znamená aby sa uživila, až kým sa jej manžel vráti z vojny. Raz napriek všetkému Eva napíše zamilovaný dopis svojmu Jackovi Kováčovi do armádnej pošty, čo ovplyvní Jackovo spontánne rozhodnutie nezúčastniť sa akcie s ľahkými dievčatami v nevestinci, kde sa však zoznámi aj so zvodným dievčaťom Cat (chorvátska herečka Klara Mucci).
Nadránom Jack Kováč impulzívne dezertuje od svojej jednotky. Zistíme, že je to rozhodnutie dobré i zlé: jednotku prepadli, a všetkých vojakov a prostitútky, ktoré boli s nimi na izbách partizáni postrieľali.
Ako vyplynie z ďalšieho deja, práve zradná Cat slúžila ako informátorka a spojka pre partizánov. Cat z kariérnych dôvodov a zhodou náhod musí zobrať za manžela práve zbohatlíka Bara, ktorý obchoduje s českým podnikateľom, ktorý je taktiež aj bývalým milencom a obdivovateľom kurtizány Cat.
Zbohatlík Bar si užíval skoro s celou dedinou, a pravdepodobne dostal aj Evu, ktorá spala s oboma a ostala tehotná. Nový tvor možno nebude dieťa Jacka, ktorý pod tlakom chmúrnych myšlienok podľahne zvodom Cat a vyspí sa s ňou. Možno je Jackovi Kováčovi ľúto bitej ženy, i keď bez slušného charakteru. Cat však stále žije s krvou na rukách, a taktiež aj v intrigánskych manipuláciách.
Okrem všeobecnej morbídnej negativity a absencie reálnejšieho historického pohľadu má film kľukatý dej plný náhod, zhôd a predpojatej koherézie, ale aj vo folklórnych artefaktoch. Sú prítomné fantazijné prvky polarizovanej prózy, iluzórnosť rozprávkovej či tajomnej lesnej krajiny. Nájdeme tu baladickosť, ktorú tu reprezentuje temná krajina, cigánska kapela, a ďalšie atribúty.
Kľúčovým zlomom väčšiny akcií je len nízky pud, rivalita, zradcovský karierizmus, a všeobecná bieda pozitívnych hodnôt v povahách jednoduchých občanov v stupňujúcom sa napätí pochmúrneho deja, ktorý končí tragicky. Vráťme sa k produkcii a z výrobných zložiek pochváľme vynikajúcu úroveň zvukovej výroby, excelentné hudobné zložky, a najmä nadmieru zručné kamerové zábery. I keď aj tu je prekvapujúco tak trochu problém v prílišných tmách, veľakrát so zámerným a nekorektným svetlom exteriérov. Scény v šere či tme si majú vystačiť bez základného svetelného zdroja, a s preferenciou tmavých plôch. Inokedy sú celé farebné tonálnosti posunuté do závoja (napríklad v nevestinci).
Na druhej strane škoda nie práve najlepšieho námetu, ktorý nemá konzistentné a reálne smerovanie postáv i deja, a zrejme len povrchnej literárnej a dramatickej prípravy. Problém bude aj v nie veľmi prepracovanom scenári, ktorý nemá obvykle požadovanú štruktúru hlavných a vedľajších dejov.
Nová slovenská koprodukcia má i bez ohľadu spomenutých nedostatkov podľa producenta namierené na MFF Berlinale (2020), kde mieni byť zaradená do programu.