
Titul: Bedári, Les Misérables, 2019. […] Scenár a réžia: Ladj Ly Ocenenia: Zvláštna cena poroty na MFF v Cannes, 2019 Filmová recenzia: Gabriel Gröber
Synopsis
The debutant film is a mature, current and action work inspired by the recent revolts of 2005. The film takes place in the same places as the story of Victor Hugo’s 1862 novel. More than 150 years later, there is a similarity between today’s angry youth in sweatshirts and Gavroch , the main character of the Bedar, very distinctive. The film by the African-French director will surprise with a simple concept, but also with his masterful mastery, apparently reflecting the real problems in contemporary France, which few people know from a similar downside: the film mirrors the life of the poorest
Movie Review
Režisér Ladj Ly je francúzskym filmovým tvorcom, ktorý sa narodil v africkom Mali (*1978). Tvorca pôsobil ako herec a člen filmárskeho kolektívu Kourtrajmé. Medzníkom jeho kariéry sú dokumentárne projekty 365 Days in Clichy-Montfermeil (2007), 365 Days in Mali (2013), a film À Voix Haute (2017), nominovaný na Césara, ale aj krátky film Les Misérables (2017). Bedári sú pozoruhodným celovečerným debutom, ktorý prekvapil členov poroty na MFF Cannes 2019.
Dej snímky Bedári začína, keď sa hlavný hrdina, policajt Stéphane začleňuje ako nováčik k špeciálnemu policajnému útvaru v Montfermeili, ktorý leží na predmestí Paríža. Policajti Chris a Gwad sú jeho parťákmi, s ktorými aktuálne rieši nepokojné situácie a eskalujúce napätie medzi rasovo a nábožensky zmiešanými komunitami, ktoré ovládajú lokálne gangy s šedou ekonomikou a ďalšou nekalou činnosťou.
Keď sa počas zatýkania ocitnú všetci traja v komplikovanej situácii, dron vyslaný malým chlapcom tmavšej pleti zachytí nechtiac aj neúspešnú policajnú akciu, v ktorej toto špecifické kriminalistické trio postrelí nevinného chlapca, pretože jeden policajt nevydržal pod nátlakom nervov v krízovej situácii.
Debutantská filmová snímka je zrelým, aktuálnym a akčným dielom, inšpirovaným aktuálnymi vzburami z roku 2005. Dej filmu sa odohráva na rovnakých miestach ako dej románu Victora Huga v roku 1862. O viac ako 150 rokov neskôr je podobnosť medzi dnešnou nahnevanou mládežou v mikinách a Gavrochom, hlavnou postavou Bedárov, veľmi príznačná.
Snímka afro-francúzskeho režiséra prekvapí prostým konceptom, ale aj jeho suverénnym zvládnutím, zrejme odzrkadľujúci skutočné problémy v súčasnom Francúzsku, ktoré málokto pozná z podobnej odvrátenej stránky: snímka zrkadlí život najchudobnejších častí spoločnosti, a ich reálne a bežné existenčné problémy.
Filmové dielo má excelentne zvládnutý scenár, ktorý ide od počiatku po akcii a nenudí hluchými miestami ani zbytočnosťami.
Publikum môže oceniť herecké výkony a kamera zbytočne neestizuje, avšak plne spoluparticuje na dynamike deja, a na európske pomery vcelku zaujímavý sociálne-kritický koncept snímky.
Slovenská premiéra v rámci festivalu Be2Can v kine Film Europe, Zvláštna cena poroty na MFF v Cannes.