Titul: Zlatokopky / Hustlers, USA, 2019, 110´
Réžia: Lorene Scafaria
Scenár: Lorene Scafaria (podľa reportáže Jessicy Pressler)
Kamera: Todd Banhazl
Strih: Kayla Emter
Hrajú: Constance Wu, Jennifer Lopez, Julia Stiles, Mette Towley, Wai Ching Ho, Emma Batiz, Vanessa Aspillaga, Jay Oakerson, Trace Lysette, Keke Palmer, Lili Reinhart, Frank Whaley a ďalší
Distribúcia: Forum Film
Premiéra v SR: 10. októbra 2019 – Forum Film
.
Noticka: V USA sa tešia z kasového úspechu striptérskeho filmu po prepadákoch ako Showgirls. Mapuje cestu chytráckych podvodníčok napojených na obchod kriminálneho podsvetia a bez analýzy morálky farbisto vykresluje ten istý trik s rohypnolom, barbiturátmi, koksom a alkoholom…. Možno v zručnom filmárskom štýle: herecké výkony, kamera, hudba, strih, réžia, veľa veci tu sadlo, až na tú hroznú dĺžku, a kreatívnu nevynaliezavosť v spôsobe rozprávania, ktorá značne nudí každého, kto by chcel viac, než prvoplánové srandičky a povrchné povahy chytráckych samozvankýň. Žiaľ neskonale milujúcich len sami seba a svoj riskntný a márnotratný mamon, veď je to zábavné.
.
Distributor Notepad: In the US, they enjoy the accounting success of a strip movie after flops like Showgirls. It maps the way of clever crooks connected to the criminal underworld trade and, without morality analysis, paints the same trick with hornpnol, barbiturates, coke and alcohol…. Maybe in a skillful filmmaking style: acting, camera, music, editing, directing, a lot of stuff down here, except for that terrible length, and creative ingenuity in a way of talking that bores everyone who wants more than the original jokes and shallow the nature of clever self-infants. Sadly loving themselves and their risky and wasteful mammon, it’s fun.
.
Movie Review
.
Lorene Scafaria je americká režisérka a scenáristka, ktorá nakrútila niekoľko vlastných hollywoodsky distribuovaných titulov (Šialená matka, 2015, Hľadám priateľa na koniec sveta, 2012), pričom je osobnosťou, ktorej dominantnou témou sú vzťahové záležitosti a svet žien. Autorka nezriedka neváha siahnuť aj k dramatickejším témam, alebo k špecifickému žánrovému mixu, ktorý ako pravidlo funguje skôr intuitívne.
.
Téma jej najnovšej hollywoodskej snímky Zlatokopky, 2019, vychádza zo skutočných udalostí vychytených zlatokopiek, okrádajúcich kriminálnym spôsobom svojich klientov, o ktorých vyšiel v bližšie nemenovanom a prestížnom americkom časopise článok, ktorý v svojej dobe vzbudil značný rozruch, a rozvíril v USA verejnú debatu. Nuž je to starý globálny trik v aktuálnych lokáloch pochybnej povesti a zaručená zlatá baňa pre podsvetie, a funguje aj na Slovensku, v Európe či v Ázii.
.
.
Scenár, ktorý vcelku verne vystihuje skutočnú históriu príbehu a odkrýva fakty podľa životnej reality, sa sústreďuje najmä na vykreslenie skupiny delikventiek z prostredia striptízového tankovania na tyči. Sú to aj ženy z obchodu s platenými sexuálnymi službami a sociálneho prostredia nižšej a strednej triedy, ktorá má veľakrát finančné problémy s prežitím.
.
Hlavné hrdinky Destiny, Ramona, Mercedes či Annabelle – sú jedna ako druhá. Všetky sú predovšetkým nielen sociálne odkázané, ale od prírody vypočítavé a bezcharakterné delikventky. Nahodené a ničím nevýnimočné mladé ženy sa zahrávajú so zdravím i životom svojich radosti chtivých klientov, o ktorých tvrdia, že sami sú dobré čísla, nezaslúžia si zľutovanie, a treba ich ponížiť a okradnúť súčasne, pričom paradoxne za vidinu tučných bradaviek a náznaku otáznych či skutočne nie bohvie akých prsných vakov, umelých ňadier, či poprsia s vypchávkami.
.
.
Muži z vyšších kruhov vždy zaplatia „smrteľne rizikovou opicou„, kombinovanou s drogami a omamnými látkami. Navyše paradoxne za cenu rádovo tisícky dolárov z kreditných kariet. Z charakterovej, povahovej a medziľudskej biedy sa vyníma len jediná hrdinka – vcelku sympatická Aziatka Destiny, ktorá súperí v skupine žien s krajšími, tvrdšími, a skazenejšími, než ona sama. Jediná Destiny má azda najviac zdravého rozumu, a je jej aj prirodzene ľúto ruinovania svojich obetí, na rozdiel od ostatných žien, ktoré sú dlhšie na šikmej ploche, a nezriedka si prešli či prejdú aj väzením. Schéma triku s omamným mokom v bare je paradoxne skôr povrchne pohodová a komediálna, s product placementom nakupovania luxusného tovaru a bez ukazovania „ženského poníženia v sexuálnych službách“, či predstieraniu záujmu o veľakrát obézny, vyzrelo či nevábny zovňajšok svojich obetných amantov, a je až paradox, že jeden vcelku dobre známy feťaácky či romácky trik opakujú bez nehody až do zblbnutia – seba i publika.
.
Málo charakterov perokresby, a málo dramatického či kritickejšieho ponoru do reálneho fungovania prostredia, vrátane klišé novinárky a detektívov, ktoré sú skôr zdrojom pousmiatia, či humoru. (…)
I keď napokon morálny apel v závere rozprávania spôsobí vo finále rozkol nekonzistentnej a zvrhlej skupiny, kedy ani „opakovaná sebakritická predtucha“ v inkriminovaných situáciách, nedokáže ženy na šikmej ploche zladiť.
IDEA: The main theme of the film is the idea of chemical reactions based on the presentation of the naked body. However, the actresses shout at the audience in the contradiction between the play on „cool wamps“ and the guys as totally primitive nomads. Lopez is hanging on a pole upside down with her legs spread wide and a thin white string, a little awkward, at 50, woow: just dull, awkward and dumb.