Filmová recenzia: Úplná láska, La guietud, 2018, ARG/FRA

Hudba: Ezequiel Flehner, Julián Gándara, Damián Minckas, Julián Minckas
Hrajú: Bérénice Bejo, Martina Gusmán, Édgar Ramírez, Graciela Borges, Joaquín Furriel, Isidoro Tolcachir, Marcos Pitrau, Carlos Rivkin, Daniel Juan Di Cocco a ďalší
Distribúcia: Film Europe
Premiéra v SR: 24. októbra 2019

Synopsis:
.
Traperov artový juhoamerický film Úplná láska nie je filmom, ktorý by ponúkal nejaké  aktuálne či špecifické analýzy pohľadu, je skôr žánrovým dielom s témou analýzy  mikrokozmosu  komfortnej rodiny s väzbami na diktátorské režimy, ktorú spájajú spletité  rodinné a milenecké vzťahy, lži aj pravdivé  činy, a to všetko  s  hlbokým citom rovnako ako nenávisťou.
.
Distribution Synopsis
Total Love tells of a well-situated Argentine family, dominated by the older and elegant mother of Esmeralda (Graciela Borges). He lives on a typical South American farm with his adult unmarried daughter Mia (Martina Gusman) and a man (Isidoro Tolcachir) who worked in a law firm. The old man is hit by a stroke and falls into a coma on one working visit. This is also the reason why the second daughter Eugenie (Bérénice Bejo), who both her sister and mother, look forward to coming from Paris to Argentina.
.
Päťdesiatročný argentínsky filmár, scenárista a audiovizuálny producent  Pablo  Trapero  má na konte asi desiatku celovečerných filmov, ktoré čerpajú z histórie, súčasnosti, i z analýzy osobných vzťahov v aktuálnom modernom svete.
.
Téma  Úplnej lásky rozpráva o  argentínskej rodine z horných 10 000, v ktorej vládne  tvrdá, sklamaná a zatrpknutá  matka Esmeralda (Graciela Borges). So svojou dospelou nevydala dcérou Miou (Martina Gusman) a mužom (Isidoro Tolcachir), ktorý pracoval v advokátskej kancelárii, žijú  na  honosnej vidieckej  farme a rozľahlých pozemkoch, ktoré nezískali práve čestným spôsobom.
.
Hlavu rodiny  postihne mŕtvica a upadne do kómy, čo zapríčiní  návrat z Paríža domov do Argentíny pre  druhú dcéru Eugeniu (Bérénice Bejo).  So sestrou Miou s obľubou spomínajú na svoju detskú i pubertálne blízkosť, ktorá nepominula napriek odstupu času a novým vzťahom, ktoré si v živote vytvorili.
.
Zdravotný stav  hlavy rodiny sa nelepší, ba práve naopak. Na farmu prilieta teda aj manžel Eugenie (Edgar Ramírez) a okolo Mii sa ochomýtá mladý kolega z otcovej kancelárie (Joaquín Furriel).
.
Mužskí i ženskí protagonisti majú svoje vášne, fóbie i tajomstvá …. čo je  pozlátkom  komplikovaného sveta vzťahov, ktoré majú svoje korene v hlbokej minulosti, ale  na druhej strane sa odkrýva taktiež spoločenská história krajiny  s  vojenskou diktatúrou  a divák chápe  ďalšie, najmä  nepríjemné pravdy aj skutky.
.
Na Traperov film, ktorý je žánrovou a tematickou zmesou rôznych osobných a spoločenských motívov i aktuálnym globálnym podobenstvom s prvkami neskrývaného feminizmu, priateľstva a intímnej väzby medzi ženami, tolerovania dvojitej mileneckej hry, i netolerovania  aktu znásilnenia a ďalších deviantných úchyliek, spolu s morálnou a mravnou bilanciou nesprávneho života v lži, a  pretvárky  na úkor druhých.  Ale taktiež  rodiaca  sa vízia  urobiť deliacu čiaru za minulosťou. Následne poctivé priznanie k vinám a chybám:  viera žiť  s čistým svedomím, i keď to nebude vôbec ľahké.
.
Možno by chcel byť  tento zaujímavý argentínsky  príbeh komunikovaný viac presvedčivo,  a bez zahltenia  veľmi silnou ženskou líniou (na ostatné akoby neostal dôvod ani čas),  ako téma,  ktorá je síce  rozpovedaná  s  hlbokou  vášňou, ale bez presvedčivejšej  erotiky, a i bez tajomstiev.   Záver  krutých odhalení pred právnikmi a na súde   skrýva veľmi originálnu pointu, ale k ružovučkej optimistickej  juhoamerickej televíznej  „telenovele“ to má fakt na  míle ďaleko. Vynikajúce titulné role príjemných ženských protagonistiek,  skvelá až výborná kamera, a ľúbivé  hudobné  filmové  songy.
.

FEST International Film Festival  2019

Winner