Filmová recenzia: Joker, 2019

Print Friendly

Titul: Joker, USA, 2019
Dĺžka: 122 minút
Réžia: Todd Phillips
Scenár: Todd Phillips, Scott Silver
Kamera: Lawrence Sher
Strih: Jeff Groth
Hudba: Hildur Guðnadóttir
Hrajú: Joaquin Phoenix, Zazie Beetz, Robert De Niro, Marc Maron, Brett Cullen, Frances Conroy, Shea Whigham, Glenn Fleshler, Bill Camp, Douglas Hodge, Dante Pereira-Olson… 
Premiéra v SR 3. októbra – Continental film

NOTICKA  Skrachovaný komediant Arthur Fleck (Joaquin Phoenix) sa dlho pohybuje na tenkej hranici medzi realitou a šialenstvom. V jeden deň sa potuluje vo svojom obleku klauna po uliciach Gotham City a dostáva sa do konfliktu s brutálnymi zlodejmi. Pomaly sa roztáča špirála udalostí, ktorá vyústi do hrozivých rozmerov. Opustený Fleck začne čoraz viac prepadať do hlbín šialenstva a postupne sa mení v ikonického zločinca, ktorého už čoskoro bude svet poznať pod menom Joker.

Introductory Note: Bankrupt comedian Arthur Fleck (Joaquin Phoenix) has long been on the thin line between reality and madness. One day he wanders in his clown suit on the streets of Gotham City and gets into conflict with brutal thieves. Slowly the spiral of events spins, resulting in menacing proportions. Abandoned Fleck begins to sink more and more into the depths of madness and gradually turns into an iconic criminal who the world will soon be known as the Joker.

Movie Review

Newyorčan Todd Philipos patrí k známym americkým režisérom a producentom, ktorí sa sústreďujú  jednak na akčné komédie a drámy, ale realizujú aj dokumentárnu tvorbu (Pařba vo Vegas,  Pařba v Bankogu, Vo štvorici po opici, The Hangover).

Hlavným hrdinom  novej snímky Joker   je  postava  štyridsiatnika Arthur Fleckka v stvárnení  Joaquina Phoenixa, ktorý žije  v subštandardnom  byte  s prestárlou a chorľavou matkou, o ktorej sa napokon dozvedá že v rozpore s jej sladkými rečami  ho ako neželané dieťa (ktoré bude vyrastať bez otca, i keď jeho skutočný otec vraj je známa a bohatá celebrita). Jeho matka ho vraj  nikdy nechcela, a aj on sám márne túži  aspoň  troche uznania. Najlepšie však i  po kariére  divadelného či televízneho zabávača,  alebo  stand-up komika.

Neľahký život  zabávača  a klauna je  psychicky a duchovne  náročným povolaním (blízke osobné vyhorenie).  Avšak  práca  plná stresu  i nevôľa publika  mu spôsobujú  silné  depresie, ktoré súvisia taktiež s jeho  dávnejším  úrazom hlavy, po ktorom  chytá dramatické  záchvaty smiechu.

Neblahá zhoda okolností  spôsobí vyhrotenie tragického rámca  príbehu,  až  takpovediac  ľudský pohár ochoty a spolupráce  napokon  nadobro pretečie.

Akcent  tejto majstrovskej drámy  stojí  najmä  na hereckom výkone  kľúčového hráča  Joaquina Phoenixa ako funkčne plastickej archetypálnej postavy zosobňujúce globálne zlo –  od svojho nezámerného zrodu, cez rodinnú a spoločenskú eskaláciu –  až k svojim protispoločenským prejavom.

Americkej snímke  sa  za pomoci skvelého scenára, ambiciózneho režijného vedenia,  a remeselne  korektnej produkcie  hollywoodskeho i nezávislého štandardu, darí  umelecky vykresľovať najmä  proces  štúdia  okolností  tragického  zlomu  psychiky labilného a ťažko skúšaného človeka, ktorého myšlienky neustále balansujú na hrane absurdity, krutej reálnosti sveta, a vývinu osobného šialenstva.

Tragiku kľúčového hráča  posilňuje aj filmové hudba, ktorú skomponovala Hildur Guðnadóttir, obdobne   taktiež  prirodzene pôsobiaca kamera  Lawrence Shera, ktorá zobrazuje New York ako moderné mesto čudákov, násilných  exotov, nástrah a pascí (dejovo zasadené do nedávnej minulosti 80-rokov).

Film Joker je teda nielen akčná dráma a  psychologickú sonda do duše monštrózneho šialenca, ale odkazuje  aj problematike  komiksového antihrdinstva. Poučený divák určite nájde motivické paralely na americkú komiksovú  ságu o Batmanovi  a kultové  artové  snímky Taxikár (1976), Serpico (1973), či Kráľ komédie (1982).

Zvláštnym spôsobom sa stavia príbeh  aj k publiku, pretože počiatočné sympatie nahradí postupne  vcelku  „idealistické rozkrytie tragiky“ psychickej korózie v rámcom rizikového sociálneho systému nielen v USA, ale i v aktuálnom globalizačnom svete so stále väčším rozdielom medzi úrovňou života bežného človeka a svetom vládnucich tried.

Evaluácia – G GROBER: 90 %

You can leave a response, or trackback from your own site.

Leave a Reply

Powered by WordPress | Designed by: video games | Thanks to Wachdienst, Trucks and SUV