Filmová recenzia: Daždivý deň v New Yorku, 2019, 92´,A Rainy Day in a New York

Print Friendly

Titul: Daždivý deň v New Yorku, A Rainy Day in a New York,USA, 2019, 92´
Scenár a réžia: Woody Allen
Kamera: Vittorio Storaro
Strih: Alisa Lepselter
Hudba: Arne Schumann, Josef Bach
Hrajú: Timothée Chalamet, Elle Fanning, Jude Law, Selena Gomez, Diego Luna, Liev Schreiber, Kelly Rohrbach, Rebecca Hall, Cherry Jones, Will Rogers, Suki Waterhouse, Griffin Newman, Annaleigh Ashford, Chris Banks 
Distribúcia: Magic Box Slovakia
Premiéra v SR: 26. septembra 2019
Foto: Magic Box Slovakia

NOTICKA   Dvaja mladí ľudia prichádzajú do New Yourku na víkend. Nečakajú však, že zlé počasie sa im postará o sériu prekvapivých dobrodružstiev. Nová romantická komédia v réžií filmového mága Woodyho Allena. V hlavných rolách sa predstavia Timothée Chalamet, Elle Fanning, Jude Law, Selena Gomez, Diego Luna a Liev Schreiber.

Introductory Note: Two young people come to New York for the weekend. But they don’t expect bad weather to take care of a series of surprising adventures. A new romantic comedy directed by film magician Woody Allen. Starring Timothée Chalamet, Elle Fanning, Jude Law, Selena Gomez, Diego Luna and Liev Schreiber.

Film Review

Woody Allen je fenomenálny herec, režisér a ikona  s desiatkami  filmov, a je zrejmé že napriek nevôle verejnosti a škandálom,  a napriek pokročilému  veku –  stále realizuje zmysluplné diela, ktoré pútajú divákov, a zabávajú publikum na celom svete, čo vôbec nie je málo.

Jeho nová premiéra jednoducho taktiež  nesklame, i keď všetky postavy akoby hrali unisono podľa dikcie starého neistého  a  neurotického „veľkého chlapca“  z  Brooklynu a Manhattanu.  Obdobne vzťahové záležitosti  a milostná chémia  v jeho snímke  sú ako obvykle  zacyklené prelietavosťou a voľnoslubnosťou, pričom toto platí nielen pre  mužské postavy  –  ale férovo padni komu padni.

Allenovo milované, idealizované, pohľadnicové veľkomesto,  i  úprimne jedinečne fascinujúci  fenomén pre  publikum.   New  York  je tu však len svetom   amerických horných desaťtisíc.  Ich reprezentanti sú  dvojica mladých ľudí   Gatshby a Ashleigh, ktorí  spolu študujú na univerzite v Yardley, a   práve  vyrážajú  do  New Yorku, aby tu strávili  víkend.

Gatsby  (Timothée Chalamet)  je talentovaný  zaujímavý a charizmatický študentský génius  z dobrej rodiny, ktorý navyše  ovláda pokerovú hru, takže je nezávislý na rodičoch,  a má tak slušný príjem i ako študent.

Jeho  nová  a veľakrát neistá a neskúsená  priateľka teenagerka  Ashleigh  (Elle Fanning)   je z ešte  lepšie situovanejšej  rodiny,  ktorej rodičia vlastnia  banky,  ale ona samotná  je len pred svojim rozkvetom: … a nateraz možno  len  budúca verejnoprávna či  skutočná  novinárka, ktorá pracuje na článkoch  z prostredia show-businessu.

Priateľka  je  prirodzene sexi či skôr  pôvabná, no nie vyzývavá, nie hlúpa, i keď nie tak rozhľadená ako jej súčasný priateľ, ktorý je navyše aj veľkým znalcom a milovníkom „hnilého jablka“.  O vzťahoch a svete celebrít toho príliš nevie, i keď by ho rada spoznala.

Woody Allen tu predkladá tak trochu „naškrobený príbeh“ ako keby sa to udialo Budhovi než vystúpil z hradieb rodiny a karmy, v ktorej nesmel spoznať biedu sveta, starobu a utrpenie …. a tak je aj  táto Woodyho snímka bez satirickej kritiky či  reálnejšej reflexie problémového sveta.

Technicky by bolo i dosť výhrad ku kvalite obrazu, keď je pod filmom podpísaný  legendárny estét  Vittorio Storaro. Na hrane gýčového sošného svietenia, s tak trochu  nezámerne nefunkčnej  a  čudne širokouhlej  optike kamery, s posunutými farbami do žltého či červeného nádychu, najmä v tmavých nočných scénach.

Možno sa dá odpustiť  aj  značne stereotypná  hlasová a mimická  dikcia takmer  všetkých postáv. Naopak pastvou pre zrak publika je výber  všemožných pekne zariadených interiérov a reálov, či pekne nasnímané dažďové scény.

Dve hlavné postavy Timothée Chalamet a Elle Fanning sú vynikajúco stvárnení, a vedľajšie postavičky  naopak  roztomilo  rázovité. Do filmu to padne.  Woody napísal aj  trefné  aj odľahčujúce dialógy: ako inteligentý koktail starého dobrého „vyhláškovaním“, aj keď kamera Vittoria Storara pôsobí na viacerých miestach  nemoderne  a nekinematograficky (a nie je ani zo staraj ani z novej školy).

Moderná doba a retroineriéry spolu s honosne priestrannými hotelovými, umeleckými, či parkovými „reálmi  priestorov“ jedinečného New Yorku.

Allenom  tlmočený  pôvodný,  zaujímavý a korektne prerozprávaný príbeh, ktorý dodržuje hollywoodsku teóriu, nenudí, má logickú i prekvapujúcu pointu na záver príbehu.

Jednoducho je to stále značne dobrý režisér, a nadštandardne ikonický umelec svetového mena: Woody Allen.

POZNÁMKY [zdroj: CSFd] : Režisér filmu Woody Allen zažaloval spoločnosť Amazon Studios a požadoval odškodné vo výške 68 miliónov amerických dolárov za to, že spoločnosť film odmietala uviesť, čím vraj porušila zmluvu.  Film bol hotový už v roku 2018, ale vzhľadom k sexuálnemu škandálu režiséra filmu Woodyho Allena v distribúcii nebol. Rok 2018 teda od roku 1982 bol prvým rokom, kedy nebola uvedená premiéra Allenova filmu.

Evaluácia – G GROBER: 65 %

You can leave a response, or trackback from your own site.

Leave a Reply

Powered by WordPress | Designed by: video games | Thanks to Wachdienst, Trucks and SUV