
Distribučná synopsis Čierna komédia z dielne režiséra Karola Vosátka. Manžel na prosbu milenky zabije svoju manželku. S novou partnerkou začína žiť nový život. Jedného dňa sa zjaví duch mŕtvej manželky (vidí ju len exmanžel) a začne s nimi spoločne fungovať v jednej domácnosti. Keďže sa exmanžel nedokáže baviť vidiny mŕtvej manželky, ktorá mu ničí život a vzťah s novou ženou, má pekne našliapnuté na blázinec. Za všetkým však hľadaj ženu.
Autor a réžia: Karol Vosátko
Herci: Zuzana Vačková, Elena Podzámska, Marcel Nemec
Theatrical Review
Autor, scenárista, televízny, hudobný a divadelný režisér Karol Vosátko je dnes už dlhodobým a všestranným zjavom na našej kultúrnej scéne, ktorý vytvoril desiatky predstavení a dokumentárnych filmov (Elán 15, Marián Varga 70), TV seriálov (Baštrng, Nasmrteľní, Mafstory), divadelných záznamov, muzikálov (Agent Krowiak zasahuje) či módnych prehliadok a televíznych filmov, či mnohé autorské hry (English is easy, Csaba is dead, Modelky).
Ako dlhoročný, známy a úspešný nezávislý divadelník a tvorca malých javiskových foriem sa realizoval prácou s poloprofesionálnymi i profesionálnymi hercami v Divadle Gunagu. Pred niekoľkými rokmi založil vlastnú scénu autorského divadla s názvom La Komika, ktorá úspešne pôsobí na korze v bratislavskej pešej zóne, v centre Bratislavy.
Karol Vosátko v autorskej čiernej komédii nazvanej efektne Navždy alebo nikdy reflektuje jemu svojským spôsobom s fragmentarizmom a žánrovým mixom o našej každodennej realite, i svoje osobnostné videnie životnej skutočnosti, ktorá dokáže byť v celostnom prevedení akčná, úderná, šokujúca, absurdná, erotická a možno aj poburujúca pre „útlocitných“ a skutočne citlivých divákov.
Samozrejme, že tu ide len o hru s umeleckými konceptmi, významami, symbolikou a viacplánovosťou, a nie o útok na ohrozované a zaznávané menšiny populácie, či o mimovoľné vytesňovanie.
Zaujímavým a značne pozitívnym javom predstavenia je aj akýsi erotický a estetický podtón divadelnej performácie, v ktorom sa ako téma rieši akési manželské džudo a hra na sebaúctu, kde muž a žena, bez nároku na vinu a trest, ničia postupom životných rolí tomu druhému, i sebe samému vlastnú slobodu, kreativitu, únikové cestičky, a prirodzene napokon i spoločné intímne zóny, radosť zo života, ale i radosť z jednoduchého manželského splynutia.
I keď má čierna komédia skutočne voľný štýl, a problémy manželstva i vzťahov sú riešené z pozície skôr tridsiatnikov, bezdetných, či hľadajúcich samotárov, a divadlo je navyše snáď dokonale odpolitizované, výsledný tvar je komicky absurdným i absurdne komickým riešením. V divadelnej hre, ktorá mieša žánre, a je odvážnym reflektovanim zmrzačených nešvárov, ľudských stereotypov a anomálií – vyniknú práve herecké výkony všetkých zúčastnených, a to v akomkoľvek zvolenom poradí.
Publikum sa tu stretne s medziľudskou logikou, kritikou väčšinového vkusu, ale taktiež s prekvapením, i menšou mierou hereckých lapsusov, ale najmä „performance“ vynikne ako dielo robené so zápalom, s veľkou chuťou a vášňou (maximalistická, a pritom čistá interpersonálna dikcia a slovná artikulácia), čo robí toto autorské divadlo nielen ľahko relaxívnym, ale i autorsky poučeným a vyzretým pre bežného a nešpecifického diváka.
Evaluácia: G GROBER: Autorský koncept: 65 % (…) Herecké výkony: 75 %