Divadelná recenzia: Karol Vosátko v divadle La Komika_: Navždy alebo nikdy / Forever or Never

Distribučná synopsis   Čierna komédia z dielne režiséra Karola Vosátka. Manžel na prosbu milenky zabije svoju manželku. S novou partnerkou začína žiť nový život. Jedného dňa sa zjaví duch mŕtvej manželky (vidí ju len exmanžel) a začne s nimi spoločne fungovať v jednej domácnosti. Keďže sa exmanžel nedokáže baviť vidiny mŕtvej manželky, ktorá mu ničí život a vzťah s novou ženou, má pekne našliapnuté na blázinec. Za všetkým však hľadaj ženu.

Autor a réžia: Karol Vosátko
Herci: Zuzana Vačková, Elena Podzámska, Marcel Nemec

Theatrical  Review

Autor, scenárista, televízny, hudobný a divadelný režisér  Karol Vosátko  je dnes už dlhodobým a všestranným  zjavom na našej kultúrnej scéne, ktorý vytvoril desiatky predstavení a dokumentárnych filmov (Elán 15, Marián Varga 70), TV seriálov (Baštrng, Nasmrteľní, Mafstory), divadelných záznamov, muzikálov (Agent Krowiak zasahuje)  či módnych prehliadok  a televíznych filmov, či  mnohé autorské  hry (English is easy, Csaba is dead, Modelky).

Ako  dlhoročný, známy a úspešný  nezávislý divadelník a tvorca malých javiskových foriem sa realizoval prácou  s  poloprofesionálnymi  i profesionálnymi hercami v Divadle Gunagu.   Pred niekoľkými rokmi založil  vlastnú scénu autorského divadla  s  názvom La Komika, ktorá úspešne pôsobí  na  korze v bratislavskej  pešej  zóne, v centre Bratislavy.

Karol Vosátko  v  autorskej  čiernej   komédii  nazvanej  efektne   Navždy alebo nikdy  reflektuje jemu svojským spôsobom  s fragmentarizmom  a žánrovým mixom  o  našej  každodennej  realite,  i svoje osobnostné videnie  životnej  skutočnosti, ktorá dokáže byť v celostnom prevedení akčná, úderná, šokujúca, absurdná, erotická a možno aj poburujúca pre „útlocitných“  a skutočne citlivých divákov.

Samozrejme,  že tu ide  len o hru s  umeleckými  konceptmi, významami, symbolikou a viacplánovosťou,  a  nie o útok na ohrozované a zaznávané  menšiny populácie, či o  mimovoľné vytesňovanie.

Zaujímavým  a značne pozitívnym  javom predstavenia  je aj  akýsi erotický a estetický podtón  divadelnej  performácie, v ktorom  sa ako téma rieši  akési manželské džudo a hra na sebaúctu, kde  muž a žena, bez nároku na vinu a trest, ničia  postupom životných rolí  tomu druhému, i sebe samému vlastnú slobodu, kreativitu, únikové cestičky, a prirodzene napokon i spoločné intímne zóny, radosť zo života, ale i radosť z jednoduchého manželského splynutia.

I keď má čierna komédia skutočne voľný štýl, a problémy manželstva i vzťahov sú riešené z pozície skôr tridsiatnikov, bezdetných,  či  hľadajúcich samotárov, a divadlo  je  navyše  snáď dokonale odpolitizované, výsledný tvar je komicky absurdným i absurdne komickým riešením.  V divadelnej hre, ktorá mieša žánre,  a  je odvážnym   reflektovanim  zmrzačených nešvárov, ľudských  stereotypov a anomálií   –  vyniknú práve herecké výkony všetkých zúčastnených, a to v akomkoľvek zvolenom poradí.

Publikum sa tu stretne  s  medziľudskou  logikou, kritikou väčšinového vkusu, ale taktiež  s  prekvapením, i  menšou mierou hereckých  lapsusov, ale najmä „performance“ vynikne  ako dielo robené so zápalom,  s  veľkou chuťou a vášňou (maximalistická, a pritom čistá interpersonálna  dikcia a slovná artikulácia), čo robí  toto  autorské divadlo nielen ľahko relaxívnym, ale i  autorsky poučeným a vyzretým  pre  bežného  a nešpecifického  diváka.

Evaluácia:  G GROBER:  Autorský koncept: 65 % (…) Herecké výkony: 75 %