Filmová recenzia: Cez prsty

Scenár: Petr Kolečko
Kamera:  Petr Bednář
Strih: Šimon Hájek
Kostýmy: Adriana Trpkovič
Architekt: Milan Býček
Hudba: Viliam Béreš, Marcel Procházka
Hrajú: Petra Hřebíčková, Denisa Nesvačilová, Jiří Langmajer, Vojtěch Dyk, Jakub Prachař, Zdena Hadrbolcová, Marian Miezga, Kristína Greppelová, Radka Pavlovčinová, Ján Jackuliak, Milan Mikulčík  a ďalší
Distribúcia: Bontonfilm
Premiéra: 29. augusta 2019

Synoposis

Príbeh filmu Cez prsty sa odohráva na beach volejbalových ihriskách, ale nielen na nich. Linda (Petra Klinčeková) a Pavla (Denisa Nesvačilová) sú parťáčkami, ktoré obetujú beach volejbalu všetko. Teda skoro všetko. Mladší Pavle tak trochu začínajú tikať biologické hodiny a s priateľom Hynkom (Vojta Dyk) chce čo najskôr otehotnieť. Staršia a slobodná  bezdetná Linda  to  nechápe. Zvlášť, keď sa im podarilo kvalifikovať na majstrovstvá Európy … Všetok ale aj tak nakoniec zamotá svojrázny správcu ihrisko so zaujímavou minulosťou Jíra (Jiří Langmajer). (CinemArt)

[TEXT OBSAHUJE DEJOVÉ SPOJLERY]   Debutujúci režisér Peter Kolečko, herec, scenárista a absolvent dramaturgie a réžie na pražskej DAMU  je už takmer ikonickou osobnosťou českej audiovízie, a držiteľom Českého leva za scenár filmu Masaryk.  Žiaľ ako debutant sa v svojej  srsne romantickej komédii príliš nevyznamenal, i keď má  jeho filmové  dielo na počiatku svižný spád, vierohodných hrdinov, a vcelku fungujúce úsmevné scény.  I Keď v závere stráca tempo a stáva sa tvrdou absurditou, keď sa dajú dvaja ľudia dohromady, ktorí sa celoživotne bránia manželstvu.

Základné východisko je nekomplikované – beachvolejbalový pár Linda (Petra Klinčeková) a Pavla (Denisa Nesvačilová)  sa ocitá v životnej dileme.  Mladšia Pavla by už rada založila rodinu, zatiaľ čo pre  Lindu je šport  absolútnou prioritou, veď sa za rok hrajú majstrovstvá Európy.

Do ich života sa vtiahne   nový správca a  vyhlásený playboy  Jíra, s extrémnym  sexappealom  a prejde mu všetko. Muži sú teda za totálne hovädá, ale napriek tomu i  im  všetko prejde, čo je motív pre frašku.

Akonáhle príde na scénu  charizmatický  správcu tréningového ihriska Jíra, tak sa diktovanie ženám, nebráni ohľadov na ich pocity a priority zintenzívni. Kamarátstvo dvoch žien je spochybňované i relativizované  a sexizmus sa stáva denným chlebom, i keď sa na to obe hráčky  oprávnene hnevajú. Jíra  vždy  spraví to čo potrebuje, a toto nie je vôbec proti srsti obom ženám.  I keď konflikty, rivalita a nervy z postojov a vzťahov tu  medzi volejbalovými hráčkami sú.

Debutujúci režisér poňal svoj príbeh najmä  ako oslavu  „správneho chlapa a príkladného milenca“, ale po romantickej  športovej linke  zaváži  i  tvar desivo sexistickej snímky so zábavným drsňákom,  stvárneného herecky talentovaným  Jiřím Langmajerom.

Po umeleckej i príbehovej stránke sa však jedná o značné sklamanie publika voči očakávaniam, a to i napriek bez výnimok  hviezdnemu obsadeniu hlavných i menších vedľajších rolí, a  taktiež  predvedeniu skutočne  zručného režijného remesla.

Scenár sa zdá byť aj predvídateľne priamym riešením – s negustióznymi fórikami  „fajčenia elektronickej cigarety“ či „konzumovania alkoholického moku priamo na športovisku“, čo zrejme nepodareným PP.  Mnohé zábery  sú  s relatívne dlhými dialógmi, a stále  tou istou vzťahovou chémiou neodolateľného ústredného MATCHA s prednosťami, ktoré vie ukázať a všestranne predviesť (nuž titulná  mentalita  nekomplikovaného a vyučeného kuchára)  a psychologický mindrák večne zvedavého a  infantilného  Donchuána tu v absurdnej fraške, či  v mnohých  zábavných  pokusoch o ňu.