Filmová recenzia: Kto je ďalší?

Print Friendly

Titul: Kto je ďalší ?

Žáner: psychologická dráma a režijný debut v oblasti hranej kinematografie
.
Réžia: Miro Drobný
.
Krajina: Slovensko, 95´
..
Film Review
.
Dnes už filmový debutant  Miro Drobný je známy ako režisér, scenárista a producent.  Nakrútil úspešný celovečerný  dokument Rytmus.  Téme ochrane detí sa venuje aj prostredníctvom televíznej produkcie.  Pre RTVS  realizoval  Miro Drobný  napríklad  Ovce.sk a zážitkový seriál Andrea, a pre TV  JOJ   seriál  cestopisov  Na vlastnej koži.
.
Nový slovenský film Kto je ďalší? bol scenáristicky  inšpirovaný tromi skutočnými príbehmi zo Slovenska, Ruska a Kanady.
.
Prvý príbeh  je story o  teenagerskej internetovej kyberšikane  je  v hereckej garancii  neherečky  a raperky Aless Caparelli. 
.
Udalosti končia  podľa reálnej skutočnosti  koncertom v jej rodnom meste, čo  sleduje publikum  tvorené bývalými aktérmi jej traumatizovanej mladosti  s  učiteľmi  a spolužiakmi, ktorí ju pred pár rokmi dohnali až k pokusu o samovražde.  Avšak  dnes už mladá „raperka“  nástrahy, posmešky a trápenia dramaticky  prekonala autorskou tvorbou s angažovanou témou  nutnosti vzoprieť sa šikane.
.
V druhom príbehu  je predstavený málo známy extrémny fenomén „rooftopping“ a jeho osobní aktéri  Oleg (Vitaliy Raskalov)  a Vadim (Vadim Makhorov), ktorí s GO-PRO  na hlavách, a bez akéhokoľvek istenia, a prirodzene  v rozpore so zákonom a vlastným zdravým inštinktom prekonávajú mrakodrapy a extrémne výšky na stavbách spolu  s modelkou Angelaou (Angela Nikolau), pretože kvôli internetovým laikom  zapadne.
.
Dramatický vrchol  debutantskej  príbehovej kolekcie tvorí téma sexuálnej internetovej šikany  formou obnažovania a sexu s domácimi mazlíčkami: v stvárnení  amerického  herca  Briana Caspeho (Hellboy, Mission Impossible, Operácia Anthropoid),  a mladej američany Anita Sonnberger, ktorá musí vyrozprávať  príbeh skúpy na slovo, ale chytajúci za srdce.
.
Debutant  hranej filmovej tvorby   Miro Drobný si  celkovo  zvolil ťažkú a spoločensky odvážnu tému, plnú paradoxov, životnej špiny, protirečení medzi vývojom osobnosti jedinca v područí nechápajúcej rodiny, školy, spoločnosti, i celkového povedomia. 
.
Ešte nik pred ním nepoukazoval  tak jasne ako on  vo svojej hranej snímke  na  nútenú  kyberšikanu v prostredí „zoofilie a kynofilie“,  v princípe ako na prostriedok pomsty za inú stratu života.
.
Vďaka  režisérovi za debutantskú odvahu, jasný názor a emotívne presvedčenie o nutnosti hovoriť o veciach, komunikovať a presadzovať sa emotívnym apelom, ktorý je zrejme veľmi potrebný.
.
Z filmového súdka má film i zrejmé nedostatky predovšetkým v kombinácii silného emotívneho „tlačenia na pílu príbehu“  v kombinácii s prvkami reklamy  a  efektov na hranici pátosu a gýča  (kombinácia protikladov racionality a pátosu)  nie veľmi  osvietenou tematickou matériou ideí, kontextov a podtextov, kde  je ťažká a nepokryte „agitátorská  témaa“, určená  špecifickej mládežnickej komunikácii, a  dramaticky účinná s chceným pátosom, i tvrdým dopadom.
.
Nadovšetko: tenký balans: žiť či nežiť, vina, osamotenie, okázalosť na náhodu a v princípe proti osudu, životu i proti všetkým, osamotene…  Škoda menšej zrozumiteľnosti a komplikovanej orientácie v jednoduchých príbehoch, prerozprávaných veľmi proste, ale emočne efektívne.
.
Režisér Miro Drobný  preukázal paradoxne väčší talent na výber hercov a prácu s nimi. Za ňou ostali potreby príbehovej  dramaturgie a scenáristiky, ktorá je miestami polopatistická, príliš kontrastná,  a menej prepracovaná, (i keď film vznikal dlhé štyri roky). 
.
U značnej časti odborného publika môže vyvolať rozpaky a úsmev najmä najdôležitejší balans drámy medzi životom a smrťou riešený dosť romantizujúco, zrejme so snahou osloviť mladého masového diváka, dokonca naprieč svetom.
.
Výnimočný slovenský film  s medzinárodným obsadením: napriek množstvu školáckych debutantských chýb.  Ale s pochvalou za vynikajúcu komunikačnú a distribučnú kampaň a nápaditejšií event slávnostnej premiéry s kulinárskymi špecialitmi a sponzorským vínom, aký slovenský audiovizuálny priemysel ešte nikdy nezažil.  Dokonca osobne s pánom premiérom Petrom Pellegrinim, či  herečkou Silviou Šuvadovou a Marošom Kramárom.
.
Vďaka silnému marketingu film zrejme nebude mať núdzu o slovenského diváka a následne aj v „agitačnej karavan distribúcii“ s  potenciálom naprieč Slovenskom. Distribúcia hlási slovenský historický rekord a nasadenie v 89 kinosálach na Slovensku. Vrele odporúčame cieľovke mladých a angažovaných divákov.
You can leave a response, or trackback from your own site.

Leave a Reply

Powered by WordPress | Designed by: video games | Thanks to Wachdienst, Trucks and SUV