Filmová recenzia: Kto je ďalší? SK, 95´

22 augusta, 2019

admin
Titul: Kto je ďalší ?
Žáner: psychologická dráma a režijný debut v oblasti hranej kinematografie
.
Réžia: Miro Drobný
.
Krajina: Slovensko, 95´
..
Film Review
.
Dnes už filmový debutant Miro Drobný je známy ako režisér, scenárista a producent. Nakrútil úspešný celovečerný dokument Rytmus. Téme ochrane detí sa venuje aj prostredníctvom televíznej produkcie a okrem toho pre RTVS realizoval napríklad Ovce.sk a rovnako aj zážitkový seriál Andrea. Pre TV JOJ seriál cestopisov Na vlastnej koži.
.
Projekt Kto je ďalší? bol scenáristicky inšpirovaný tromi skutočnými príbehmi zo Slovenska, Ruska a Kanady.
.
.
Prvý príbeh je story o teenagerskej internetovej kyberšikane je v hereckej garancii neherečky a raperky Aless Caparelli. Udalosti tejto poviedky končia podľa reálnej skutočnosti koncertom v jej rodnom meste, čo sleduje publikum tvorené bývalými aktérmi jej traumatizovanej mladosti s učiteľmi a spolužiakmi, ktorí ju pred pár rokmi dohnali až k pokusu o samovražde. Avšak dnes už mladá „raperka“ nástrahy, posmešky a trápenia dramaticky prekonala autorskou tvorbou s angažovanou témou nutnosti vzoprieť sa šikane.
.
V druhom príbehu je podrobnejšie predstavený málo známy extrémny fenomén „rooftopping“ a taktiež jeho osobní aktéri Oleg (Vitaliy Raskalov) a Vadim (Vadim Makhorov), ktorí s GO-PRO na hlavách, a bez akéhokoľvek istenia. Z autentických záberov doplnených o trikovú animáciu, ale pre hercov v rozpore do zdravými inštinktami sebazáchovy modelkoa Angelaou (Angela Nikolau) prekonáva s tímom nástrahy pre internetové lajkovanie.
.
.
Dramatický vrchol debutantskej príbehovej kolekcie tvorí tretia poviedka a téma sexuálnej internetovej šikany formou obnažovania a sexu s domácimi mazlíčkami: v stvárnení amerického herca Briana Caspeho (Hellboy, Mission Impossible, Operácia Anthropoid), a mladej Američany Anita Sonnberger, ktorá musí vyrozprávať príbeh skúpy na slovo, ale chytajúci za srdce.
.
Čo na nový slovenský film? Debutant hranej filmovej tvorby Miro Drobný si celkovo zvolil ťažkú a spoločensky odvážnu tému, plnú paradoxov, životnej špiny, protirečení medzi vývojom osobnosti jedinca v područí nechápajúcej rodiny, školy, spoločnosti, i celkového povedomia.
Faktom je, že ešte nik pred ním nepoukazoval na nútenú kyberšikanu v prostredí „zoofilie a kynofilie“, ale aj v princípe ako na prostriedok pomsty za inú stratu života. Apel je zrejme veľmi potrebný.
.
Z filmového súdka má film i zrejmé nedostatky predovšetkým v kombinácii silného emotívneho „tlačenia na pílu príbehu“ v kombinácii s prvkami reklamy a efektov na hranici pátosu a gýča (kombinácia protikladov racionality a pátosu) nie veľmi osvietenou tematickou matériou ideí, kontextov a podtextov, kde je ťažká a nepokryte „agitátorská téma“, určená špecifickej mládežnickej komunikácii, a dramaticky účinná s chceným pátosom, i tvrdým dopadom. Nadovšetko: tenký balans: žiť či nežiť, vina, osamotenie, okázalosť na náhodu a v princípe proti osudu, životu i proti všetkým, osamotene… Škoda menšej zrozumiteľnosti a komplikovanej orientácie v jednoduchých príbehoch, prerozprávaných veľmi proste, ale emočne efektívne.
.
.
Režisér Miro Drobný preukázal paradoxne väčší talent na výber hercov a prácu s nimi. Za ňou ostali potreby príbehovej dramaturgie a scenáristiky, ktorá je miestami polopatistická, príliš kontrastná, a menej prepracovaná, (i keď film vznikal dlhé štyri roky). Rozpaky vyvoláva najdôležitejší balans drámy medzi životom a smrťou, ktorý je riešený dosť romantizujúco, a so snahou osloviť mladého masového diváka, dokonca naprieč svetom. Ale s pochvalou za vynikajúcu komunikačnú a distribučnú kampaň a nápaditejší event slávnostnej premiéry s kulinárskymi špecialitami a sponzorským vínom, aký slovenský audiovizuálny priemysel ešte nikdy nezažil. Dokonca osobne s pánom premiérom Petrom Pellegrinim, či herečkou Silviou Šuvadovou a Marošom Kramárom.
You can
leave a response, or
trackback from your own site.
Leave a Reply