Filmová recenzia: Kto je ďalší? SK, 95´

.
Réžia: Miro Drobný
.
Krajina: Slovensko, 95´
..
.
Dnes už filmový debutant  Miro Drobný je známy ako režisér, scenárista a producent.  Nakrútil úspešný celovečerný  dokument Rytmus.  Téme ochrane detí sa venuje aj prostredníctvom televíznej produkcie a okrem toho pre RTVS  realizoval napríklad  Ovce.sk  a rovnako aj  zážitkový seriál Andrea. Pre TV  JOJ   seriál  cestopisov  Na vlastnej koži.
.
Projekt  Kto je ďalší? bol scenáristicky  inšpirovaný tromi skutočnými príbehmi zo Slovenska, Ruska a Kanady.
.
Kto je ďalší? / Kto je ďalší? (2018): Smelá, no málo kreatívna reflexia  internetových nástrah (recenzia filmu) / CinemaView
.
Prvý príbeh  je story o  teenagerskej internetovej kyberšikane  je  v hereckej garancii  neherečky  a raperky Aless Caparelli.  Udalosti  tejto poviedky končia  podľa reálnej skutočnosti  koncertom v jej rodnom meste, čo  sleduje publikum  tvorené bývalými aktérmi jej traumatizovanej mladosti  s  učiteľmi  a spolužiakmi, ktorí ju pred pár rokmi dohnali až k pokusu o samovražde.  Avšak  dnes už mladá „raperka“  nástrahy, posmešky a trápenia dramaticky  prekonala autorskou tvorbou s angažovanou témou  nutnosti vzoprieť sa šikane.
.
V druhom príbehu  je podrobnejšie predstavený málo známy extrémny fenomén „rooftopping“ a taktiež  jeho osobní aktéri  Oleg (Vitaliy Raskalov)  a Vadim (Vadim Makhorov), ktorí s GO-PRO  na hlavách, a bez akéhokoľvek istenia. Z autentických záberov doplnených o trikovú animáciu, ale pre hercov v rozpore do zdravými inštinktami sebazáchovy  modelkoa Angelaou (Angela Nikolau) prekonáva s tímom nástrahy pre internetové lajkovanie.
.
Kto je ďalší?
.
Dramatický vrchol  debutantskej  príbehovej kolekcie tvorí tretia poviedka a téma sexuálnej internetovej šikany  formou obnažovania a sexu s domácimi mazlíčkami: v stvárnení  amerického  herca  Briana Caspeho (Hellboy, Mission Impossible, Operácia Anthropoid),  a mladej Američany Anita Sonnberger, ktorá musí vyrozprávať  príbeh skúpy na slovo, ale chytajúci za srdce.
.
Čo na nový slovenský film? Debutant  hranej filmovej tvorby  Miro Drobný si  celkovo  zvolil ťažkú a spoločensky odvážnu tému, plnú paradoxov, životnej špiny, protirečení medzi vývojom osobnosti jedinca v područí nechápajúcej rodiny, školy, spoločnosti, i celkového povedomia.
Faktom je, že ešte  nik pred ním nepoukazoval   na  nútenú  kyberšikanu v prostredí „zoofilie a kynofilie“,  ale aj  v princípe ako na prostriedok pomsty za inú stratu života.  Apel je zrejme veľmi potrebný.
.
Z filmového súdka má film i zrejmé nedostatky predovšetkým v kombinácii silného emotívneho „tlačenia na pílu príbehu“  v kombinácii s prvkami reklamy  a  efektov na hranici pátosu a gýča  (kombinácia protikladov racionality a pátosu)  nie veľmi  osvietenou tematickou matériou ideí, kontextov a podtextov, kde  je ťažká a nepokryte „agitátorská  téma“, určená  špecifickej mládežnickej komunikácii, a  dramaticky účinná s chceným pátosom, i tvrdým dopadom.  Nadovšetko: tenký balans: žiť či nežiť, vina, osamotenie, okázalosť na náhodu a v princípe proti osudu, životu i proti všetkým, osamotene…  Škoda menšej zrozumiteľnosti a komplikovanej orientácie v jednoduchých príbehoch, prerozprávaných veľmi proste, ale emočne efektívne.
.
Najočakávanejší slovenský film tohto leta sa predstavuje na fotografiách:  Snímka Kto je ďalší? sa dotkne každého | Hashtag.sk
.
Režisér Miro Drobný  preukázal paradoxne väčší talent na výber hercov a prácu s nimi. Za ňou ostali potreby príbehovej  dramaturgie a scenáristiky, ktorá je miestami polopatistická, príliš kontrastná,  a menej prepracovaná, (i keď film vznikal dlhé štyri roky).   Rozpaky vyvoláva  najdôležitejší balans drámy medzi životom a smrťou, ktorý je  riešený dosť romantizujúco, a  so snahou osloviť mladého masového diváka, dokonca naprieč svetom.  Ale s pochvalou za vynikajúcu komunikačnú a distribučnú kampaň a nápaditejší event slávnostnej premiéry s kulinárskymi špecialitami a sponzorským vínom, aký slovenský audiovizuálny priemysel ešte nikdy nezažil.  Dokonca osobne s pánom premiérom Petrom Pellegrinim, či  herečkou Silviou Šuvadovou a Marošom Kramárom.