Filmová recenzia: Yesterday

Titul: Yesterday, GB, 2019, 112´
Réžia: Danny Boyle
Scenár: Richard Curtis
Kamera: Christopher Ross
Strih: Jon Harris
Hudba: Daniel Pemberton
Hrajú: Himesh Patel, Lily James, Sophia Di Martino, Ellise Chappell, Meera Syal, Harry Michell, Vincent Franklin, Joel Fry, Michael Kiwanuka, Ed Sheeran, Karl Theobald, Alexander Arnold, Dominic Coleman
Distribúcia: CinemArt od  27. júna 2019
.
Synopsis:
.
Jedna nehoda, zázrak, znamenie a zmena v živote talentovaného ale príliš obyčajného hudobníka s crowd pleaserom pre nenáročného diváka
.
.
Danny Boyle je všestranne talentovaným  britským  hercom, scenáristom, režisérom či filmovým producentom, známym mnohými úspešnými  projektmi s celosvetový dopadom (T2 Trainspotting, 2011, Steve Jobs, 2015, Milionár z chatrče, 2008, Pláž, 2000, Trainspotting, 1996).  Jeho najnovšia globálna oddychová komédia Yesterday  (2019) teda ponúkne predovšetkým zručnú remeselnú ruku komunikačne zrelého projektu určeného najširšiemu a  univerzálnemu publiku.
.
Boylov  nový  komediálny titul sa usiluje reprezentovať  tému  fanúškovského sveta legendárnych Beatles  – ako fenomén zacielený nielen na zrelý a starší segment publika, ale aj najmladšieho diváka, spolu  s úsmevným a satirickým  situačným humorom, ale svojim mnohokrát nekonfliktným  a nekomplikovaným zámerom  vôbec nereflektujúcim akúsi kritiku voči aktuálnym šablónam a stereotypom v dnešnom hudobnom marketingu.
.
Zápletkou  snínky   je  Jack Malik  (Himesh Patel) ktorý je spievajúcim hudobníkom a jeho  manažujúca  kamarátka Ellie (Lily James)  a  ona zvláštne nevysvetlená  chvíľa  globálneho zatmenia (black-out), keď ho zrazí  autobus. Napokon  aj slávny Ed Sheeran (hrajúci vo filme seba samého), ktorý vezme Jacka ako predskokana na svoje turné, uzná, že ten chlapec odnikiaľ je oveľa talentovanejší než on.  Jackovi berie  spokojnosť  zo života   len  vedomie, že sa dopúšťa celosvetového podvodu, a strata Ellie.
.
Značnej karikatúre  je  následne vystavený  jednak sám ústredný hrdina  s tak trochu   „pripečene ladenými  rodičmi“  z britsko-hinduistickej anglickej komunity, jeho asexuálny vzťah so snaživou, ale nevýkonnou manažérkou, ktorá ho tajne a úprimne zbožňuje, a mnohými inými vtipnými charakteristickými vedľajšími postavami, vrátane úhrančivo koncipovanej cynickej   hollywoodskej marketérky a promotérky  so  sídlom  v  Los Angeles.
.
Samotná romantická  linka  medzi Jackom a Ellie  nie je príliš presvedčivým  ťahom – vďaka len očakávanému happy-endu, navyše v područí značne moralizátorsky vyznievajúcemu   „sebapripomenutiu hlavného hrdinu“, a nie veľmi invenčnej práce  so samotným  hlavným pradivom  ústrednej  beatlesománie, ktorá  ponúkala určite viac, než je tu vo výsledku na plátne, a s úchvatným talentovaným naturščikom  Ed Sheeranom, ktorý je pre projekt  prínosom, i keď nemá herecké školy.
.

Nenáročnému divákovi a filmovému konzumentovi, ktorý baží hlavne po oddychu, sa však  snímka odvďačí vcelku bezproblémovo  predovšetkým profesne odvedenými filmárskymi produkčnými zložkami: najmä  vo vedení herectva hlavnej postavy, v zručne odvedených kamerových riešeniach, i v kvalitnej post-produkcii moderne 4k pôsobiacich  farebných korekcií, alebo v nápadito mixovanej  zvukovej zložke projektu, žiaľ zväčša nie v originálnej inštrumentácii  ale len v  len v  oklieštených  cover podobách.

.

Celkovo pozitívna a pohodová energia žánru „romantickej fantasy“  pre letný a tropický večer v úchvatne nostalgickom orámovaní pesničkami dnes už legendárnej kapely.