
Titul: Mŕtvi neumierajú – The Dead Don´t Die, USA/Švédsko, 2019, 105´
Scenár a réžia: Jim Jarmusch
Kamera: Frederick Elmes
Strih: Affonso Gonçalves
Hudba: Jim Jarmusch
Hrajú: Adam Driver, Chloë Sevigny, Tilda Swinton, Bill Murray, Steve Buscemi, Selena Gomez, Caleb Landry Jones, Tom Waits, Iggy Pop, Danny Glover a ďalší
Distribúcia: CinemArt SK 4. júla 2019
Foto: CinemArt SK
Synopsis:
Novinka Jima Jarmusha so skvelým hereckým obsadením. Ospalé vidiecke mestečko Centerville sa ocitá v centre vojny s hordami zombie vychádzajúcich z hrobov.
Movie review
Americký artový scenárista a nezávislý režisér Jim Jarmusch (1959) je na festivaloch zavedenou značkou. Skúsený filmár rád experimentuje, nie vždy s úspechom, ale vždy s rozpoznateľným rukopisom. Z viacerých diel spomeňme neo-western Mŕtvy muž (1995) s Johnym Deppom, mafiánsku gangsterku Ghost Dog – Cesta samuraja (1999), hororový muzikál Len milenci prežijú (2013), Kafe a cigarety (2003), či Hranice ovládania (2009).
Jarmushov najnovší opus Mŕtvi neumierajú (2019) má tému apokalypticko-globálneho hororu o vstavaní rozličných zombie z hrobov. Udalosti sa dejú pri súčasnom vychýlení našej zemegule z vlastnej osi, a finálnej krátkej návšteve mimozemšťanov, ktorí pricestujú v noci na lietajúcom tanieri, aby odpravili sympatickú „majsterku samurajského meča“ – a novú šéfku pohrebnej služby v malom nevýznamnom americkom zapadákove, a to všetko dobrovoľne a do neznáma.
Už i letmý výpočet elementov jeho nového konceptu dáva tušiť, že tu veľa vecí naladí, nehraje, nevyznieva. Snímka je uchytená ad hoc, a zo všetkého najviac ide skôr o absurdné humorné posolstvo pre jeho skalných a verných fanúšikov, ale veľa slávy mu toto veru tentokrát neurobí: nepobavil, neohúril, nezaujal presvedčivo ani publikum, ani kritiku.
Dvojica Bill Murray a Adam Driver hláškovaním, komentmi a grimasami majú snahu zabávať vhodne naladené publikum, čo pri nedivergentnej téme, nevymedzenom príbehu, či statických postavách, ktoré sú bez vzťahov k realite, času, či akýmkoľvek konzistentnejším ideám skutočne i dosť problémové.
Zombieland – absurdita – zombieland – nuž a to asi najviac, i keď nepôvodný a nezábavný: Jarmusch sa niesol na vlne, a za výslním.
V poslednom diele slávny nezávislý Jarmush nenaplnil obvyklé remeselné či aspoň tematické očakávania. Nepredviedol informatívnejší ani žánrovo špecifický koncept, aspoň na obvyklej úrovni štandardov svojej minulej vcelku nadpriemernej žánrovej tvorby, ktorú všetci uznávajú. Žiaľ platí, že máločo tu možno pochváliť, či už za témy, obsah, či herecké vedenie, v skvele napísaných i zrežírovaných roliach – i keď s chytľavou hudbou, neabsurdne „absurdnými“ monológmi, či nadštandardným minimalistickým scénickým vizuálom exteriérov.