Filmová recenzia: Odnikiaľ

Strih: Andrew Bird
Hudba: Josh Homme
Hrajú: Diane Kruger, Denis Moschitto, Numan Acar, Johannes Krisch, Samia Muriel Chancrin, Johannes Krisch, Ulrich Tukur, Ulrich Brandhoff, Hanna Hilsdorfí
Distribúcia: ASFK v SR od 29. 3. 2018

Ocenenie: Cena za najlepší ženský herecký výkon na MFF v Cannes (…) Recenzia pre .Slovak Film: G. Gröber

Synopsis: Klincová bomba ako akt fašistického extrémizmu v Nemecku  a smrť dvoch nevinných obetí.

Nemecko-turecký režisér známy oceneniami na MFF  Berlinale a pestrou hranou tvorbou (Good Buy Berlin, 2016, Šrám, 2014, New York milujem ťa, 2008, Na druhej strane, 2007, Proti stene, 2004) tentokrát zobrazil niečo, čo mu ako umelcovi zo zmiešaného prostredia a obdobne  angažovanému  kritikovi globalizácie  výrazne leží na srdci. Film bol nominovaný za Nemecko na Oscara a hlavná predstaviteľka ženskej role Diana Kruger bola ocenená za svoj presvedčivý výkon  na MFF v Cannes (2018).

Hlavná hrdinka Katja študovala na univerzite prekladateľstvo, kde pri drogovom experimentovaní spoznala charizmatického  tureckého dílera, ktorý sa čoskoro  dostal síce  do väzenia, ale tu  dokázali  obaja urobiť hrubú čiaru,  a snažia sa žiť usporiadaným,  ale skromným rodinným životom, pretože  pôvodná  turecká rodina mala dobré obchodné zázemie v domovskej krajine.  Žiaľ toto ostalo zrejme tŕňom v oku medzinárodnej extrémistickej organizácie, a jej manžel a šesťročné dieťa sa stali sa vražednou  obeťou nastraženej bomby.

Režisér a scenárista Atkin  sa sústredil na  psychickú štúdiu  rozorvanej vdovy Katje  zo stany postihnutej rodiny, ktorá necháva po atentáte klincovou bombou  hlavnú drsnú hrdinku  duchovne a existenciálne osamotenú, a ona sama  logicky podľahne zvodom vlastného otázneho osudu a lieči si neukojiteľnú  osobnú bolesť  i sklamanie nad verdiktom nemeckej justície.

Režisérsky naratívny zámer  tým  naberá na  tragike, ale taktiež ostáva len   jedno-perspektívny.  Rodinná história  zmiešanej rodiny ktorú tvorila trojka  Katjia, Rocco a Nuri  je  značne ochudobnená  v peripetiach a kontrastoch  dejového  vývoja filmu. Nedozvieme  sa  ani nič podstatné  o osobnej  motivácii  k  extrémistickemu násiliu.  Mlčí sa  o  prepojení  na politické špičky, a ani rola  podsvetia nie je v skutočnosti divákom ani  náznakovo ozrejmená.

Stvárnenie bolestných zážitkov  osamelej  hrdinky Katje vynieslo Diane Kruger  zaslúžene hlavnú cenu  v Cannes.  Úspešná titulná hollywoodsko-nemecká herečka  je  presvedčivo realistická a emociálna v stavoch postraumatologických, i keď  žánrový  thriller  v artovom vyznení filmu je skôr pastišom na hranici psychologického a kriminálneho žánru,  a  záverečná pomsta je tak trochu otáznym činom.

Snímka režiséra Fahima Atkina  je  zápletkou a dejom  aktom  síce  mrazivým, ale nie dostatočne vyargumentovaným  z tej druhej strany neonacistického  extrému.  Násilie  a odpor voči prisťahovalcom  je čosi  veľmi vážne  v   globálnej problematike  modernej spoločnosti naprieč Európou.

Film uvádzajú v letnom programe  sekcie Európske kino  v Kine SFÚ Lumiére v Bratislave.