Filmová recenzia: Neverili SME

Kamera: Martin Jurči    Druhá kamera: Radka Šišuláková, Krisztián Ollári

Zvuk: Daniel Horňák

Hudba: Martin Turčan

Strih: Lucia Kopáčková

Produkcia: Anna Rumanová

Synopsis:  Konkurz na  zaujímavú konšpirátorskú  supervíziu do firemnej kultúry  slovenského  denníka  SME, a čo z toho vzišlo pre obe strany…

NOTICKA PR:   Novinári vraj  majú plán do roku 2030, o čom by mali písať, a šedé eminencie v úzadí  im určujú čo bude vonku.  Redakcia SME  otvora svoju náruč  a poodhaľuje  spôsob, akým štýlom robia  žurnalistiku   –  ako a čo  píšu.  Skoro  neuveriteľný dokument o návštevníkoch, v redakcii  mierotvorného  periodika  SME.

Režisérka a dokumentaristka  Lucia Kašová urobila záslužný počin. Mladá filmárka  svojou témou značne priblížila svet oficiálnej žurnalistiky, i svet konšpiračných webov, medzi ktorými je oprávnene značne veľká priepasť, aspoň v štýle ich práce.  Na základe štyroch dní majú štyria  „konšpirátori“,  ktorí uspeli v konkurze  šéfredaktorky denníka  na vlastnej koži šancu zažiť prácu pri výrobe najčítanejšieho mierotvorného denníka na  Slovensku,  printového periodika  SME.

Štvorica aktérov, ktorá je  selektovaná redakciou SME  v regulérnom konkurze –  je  postupne zoznamovaná  s detailami práce redakcie, napríklad  s procesom porád,  ale taktiež s  dennou redakčnou agendou.  Štyria  hrdinovia z konšpirátorského sveta  si  zájdu aj do parlamentu, vypočujú  si  poslanca, a navyše prezradia čo – to  aj zo svojho súkromia, a svojich názorov, pričom vyslovujú aj isté pochybnosti o objektivite a slobode redakčnej práce.

Výsledný dojem dokumentaristickej  a publicistickej ankety –  či úsmevnej reflexie je zhruba  60 minútový časozber  o  štyroch ľuďoch za štyri dni, ktorý ma kompozíciu vtipných  postrehov a paradoxov,  ale nemá zámer nikoho priamo  diskreditovať či démonizovať.

Prístup režisérky je tu  v projekte  aj  najväčším prínosom. Ale súčasne v zámernej umiernenosti a snahe o vyváženú objektívnosť  i obmedzujúcim a limitujúcim  zistením, pretože  cieľovému divákovi môže chýbať jasnejšia a presvedčivejšia údernosť postrehov.  Napokon koncepcia sa drží viac publicistického štýlu, ako invencie vhodnej pre kreatívny dokument, a témou ponúkaný kontrast akoby kamsi vyšumí.  Z výrobných zložiek zajmú  dynamický strih  Lucie Kopáčkovej,  i minimalisticky  pôsobivá hudba Martina Turčana, a technicky presné kamerové  riešenia Martina Jurčiho, či plastický zvuk Daniela Horňáka.

Budúca absolventka  katedry dokumentárneho  filmu  VŠMU  Lucia Kašová  –  tu  v strednom filmovom formáte  preukazuje svoj  invenčný rozhľad, talent k práci s protagonistami. V budúcnosti nás  môže  z  dôvodu osobitej a nekonfliktnej koncepcie  v svojej kariére ešte  príjemne prekvapiť, a to najmä  svojim vtipným, ale zmierlivým videním spoločenských kontrastov a  sociálnych  paradoxov reality, v ktorej žijeme.

RECENZIA: G.  Gröber  (…)  Premiérové uvedenie filmu a slávnostná recepcia prebehli v kine SFÚ – Lumiére dňa  20.6. 2012.