
TITUL: Michelangelo: Nekonečno
Originálny názov: Michelangelo: Infinito, Taliansko 2018 93´
Réžia: Emanuele Imbucci
Hrajú: Enrico Lo Verso, Ivano Marescotti
Synopsis: Moderný historický portrét geniálneho talianskeho sochára
MOVIE REVIEW
V rámci festivalu talianskeho filmu v kine Lumiére uviedli cyklus talianskych náučne-populárnych filmov o dielach, živote a význame viacerých génioch úchvatnej talianskej renesancie. Samotná udalosť bola sprevádzaná výnimočne zvýšeným vstupným a vypredanou najväčšou sálou.
Michelangelo Buonarroti (1475-1564) bol skromným a pracovitým géniom, ktorého talentu si všimli už za mladých liet, a ako to už býva pracoval do úmoru síl bez toho aby myslel na svoj osobný, súkromný či rodinný život, čiže bol otrokom vášne a svojich talentových dispozícií i otrokom jeho mecenášova, a v protiklade k tomu sa narodil ako syn bohatého úradníka Ludovica Leonarda Buonarroti Simoni. Za najviac majstrovské diela sú považované sochy a obrazy David, Pieta, Mojžiš, Stvorenie sveta, Posledný súd.
Dokumentárny film režiséra Imbucciho je postavený ako názorový dvojmonológ z knihy Životy najvýznamnejších maliarov, sochárov a architektov (Vite) Giorgia Vasariho a monológ sochára Michelangela. Dokument je voľne inšpirovaný Danteho Božskou komédiou.
Michelangelove infinitné nekonečno ako hra ľudského umu … či okrídlený tvorivý princíp minimalistického maximalizmu moderného umenia .… stvoreného z chladného a prvotriedneho bieleho mramoru v Carrare, a v exalticky opojnom charakterizovaní drámy, dokonale idealizovaných živých obnažených tiel, ktoré sa vznášajú vo vesmíre, a zaručujú genialitu povestného Michelangela.
Žiaľ taliansky celovečerný film TV SKY je skôr jednoduchou a efektnou oslavnou epopejou pre masového diváka s prepracovaným výtvarnou kulisou v 4K. Žiaľ k dispozícii s nekomplikovaným vyložene obrysovým a neproblémovým nedidaktickým scenárom – s minimálnym počtom hercov a prostredí, skromnejším hudobným designom, a menším rozpočtom. Na druhej strane treba uznať dobrú či excelentnú remeselnú úroveň produkcie, ktorá sa v segmente popularizujúcich filmov určite nestratí.