Filmová recenzia: Michelangelo: Nekonečno

Originálny názov: Michelangelo: Infinito, Taliansko 2018 93´
Réžia:
 Emanuele Imbucci
Hrajú: Enrico Lo Verso, Ivano Marescotti

Film na Imdb.com

Synopsis:   Moderný historický portrét geniálneho talianskeho sochára

V rámci festivalu talianskeho filmu v kine Lumiére uviedli cyklus talianskych náučne-populárnych filmov o dielach, živote a význame viacerých génioch úchvatnej talianskej renesancie. Samotná udalosť bola sprevádzaná výnimočne zvýšeným vstupným a  vypredanou najväčšou  sálou.

Michelangelo Buonarroti (1475-1564) bol skromným a pracovitým géniom, ktorého  talentu si všimli už za mladých liet, a ako to už býva  pracoval do úmoru síl bez toho aby myslel na svoj osobný, súkromný či rodinný život, čiže  bol otrokom vášne a svojich talentových dispozícií i otrokom jeho mecenášova, a v protiklade k tomu  sa narodil  ako  syn bohatého úradníka Ludovica Leonarda Buonarroti Simoni.  Za najviac majstrovské diela sú považované  sochy a obrazy  David, Pieta, Mojžiš, Stvorenie sveta, Posledný súd.

Dokumentárny film  režiséra Imbucciho  je postavený  ako názorový dvojmonológ  z  knihy Životy najvýznamnejších maliarov, sochárov a architektov (Vite) Giorgia Vasariho  a  monológ  sochára  Michelangela.  Dokument  je  voľne inšpirovaný Danteho Božskou  komédiou.

Michelangelove infinitné  nekonečno  ako hra ľudského umu … či okrídlený tvorivý princíp minimalistického maximalizmu moderného umenia .… stvoreného  z  chladného a prvotriedneho  bieleho mramoru  v Carrare,  a v   exalticky opojnom charakterizovaní drámy,  dokonale idealizovaných  živých obnažených  tiel, ktoré sa vznášajú vo vesmíre,  a zaručujú  genialitu  povestného Michelangela.

Žiaľ  taliansky celovečerný film TV SKY   je skôr  jednoduchou  a efektnou  oslavnou epopejou pre masového diváka s prepracovaným výtvarnou kulisou  v 4K.  Žiaľ  k dispozícii  s  nekomplikovaným vyložene obrysovým a neproblémovým nedidaktickým  scenárom  –  s minimálnym počtom hercov a prostredí,  skromnejším hudobným designom,  a menším rozpočtom.   Na druhej strane treba uznať dobrú či excelentnú remeselnú úroveň produkcie, ktorá sa v segmente popularizujúcich filmov určite nestratí.