Filmová recenzia: Zlé časy v El Royale

Kamera: Seamus McGarvey

Hudba: Michael Giacchino

Hrajú:  Jeff Bridges, Cynthia Erivo, Jon Hamm, Lewis Pullman, Dakota Johnsonová, Chris Hemsworth

Recenzia: Gabriel Gröber

Hodnotenie:  65 %

……

Film  Zlé časy v El Royale sú príjemnou a záživnou „podívanou“, ktorú iste stojí za to vidieť. Najväčším mínusom môže byť, že je príbeh a prístup je trochu ohraný. Dráma má  dva a pol hodinovú stopáž  a  dej  je miestami zdĺhavý a chvíľami sa až vlečie. Avšak to všetko tromfnú  sympatické herecké obsadenie snímky, ktoré je zárukou  prevažne kvalitných výkonov. Chytľavý soundtrack, čo len tak nedostanete z hlavy a napínavý príbeh, ktorý skrátka zaujme a nepustí až do konca.

…………

Drew Goddard  pracoval ako  americký scenárista, režisér a producent spolu s  Joss Whedon (Buffy premožiteľka upírov, Angel, Cabin in the Woods), ale aj s  JJ  Abramsom (Alias, Stratení, Monštrum).  V roku 2012 vyprodukoval  artové celovečerné autorské dielo  Cabin in the Woods  podľa scenára Josseho Whedona.

Tvorbu  svojského Američana Drew Goddarda  charakterizuje  autorstvo a štýl s ponáškami na filmového velikána a taktiež  známeho herca a režiséra Q. Tarrantina a tak trošku i D. Lyncha. Toto je alfa a omega posolstva snímky, i keď v závere porovnávate neporovnateľné.

El Royale  je  špecifický  hotel  a názov  fungujúci ako uletená  artová dráma  pre  cinefilov  s prvkami thrileru, detektívky  a historického filmového mysteriózneho retra.

Príbeh sa  odvíja  akoby sám zo seba  ako z imaginárneho ťažiska priepasti. Tieto značne imaginatívne prvky  a súvislosti  sa rodia   z ťažiska vlastnej myšlienkovej špirály, a scenáristického tieňa kontextu príbehu.

Detaily  a tajomné stránky pozadia postáv  autorský  počin  Drewa Goddarda  predstavuje  vo vývine deja a postupne, pričom scenár  spolupracuje s inteligenciou, i vlastnou imagináciou  diváka.  Priestor  rozprávania  je  súčasne  javiskom, scénou. Avšak  žiadna z postáv v El Royale nie je iba tým, čím sa zdá byť. Každá má svoju skrytú druhú tvár a zásadne ohyzdné tajomstvo z minulosti.  Obdobne aj dvojtvárnosť  polohy miesta ktoré je súčasne  v Nevade ako v krajine príležitostí,  ale rovnako aj  na  miesta slnka a tepla – v Kalifornii.

Drew  Goddard  ako  scenárista a režisér  stavia na  antagonizme, nenávisti a thrillerovom vraždení.  Mentálne svoje  charaktery, postavy, a ich vedenie  buduje  na pozornom a na drobnosti orientovanom fanúšikovi,  schopného vlastnej  filmologickej reflexie a porovnávania atmosféry a citácií z prameňov, i keď  zámerne postráda karnevalovú groresknosť  striekania krvi pri hubení nepriateľa.

Film   Zlé časy v El Royale   sú  veľmi svojským a značne originálnym  variantom  na  dobre známu  tarantinovskú  či  lynchovskú  poetiku,  a  súčasne  snímka pôsobí aj ako  menej invenčne  skopírovaná ponáška  na umelo skonštruovaný svet  plný cynického sarkazmu, zverskej  beznádeje, reflexného automatizmu oko za oko a zub za zub, a večného zacyklenia  našich životov či všeobecného prežívania na nižších vlnových dĺžkach a v nižších profiloch …  v  negatívnych emóciách.

I keď  je nie ľahké napísať  drámu so spádom  s funkčnými replikami  a zmysluplnou pointou, ktoré je výstižná a baví, a tu to s výhradami azda aj vyšlo. Bonus ako špičkové obsadenie, zaujímavé miesto nakrúcania a remeselne zručná práca na  emočne stvárnených hereckých roliach.