
Titul: Zamilovaná Gloria/Gloria Bell, USA/Čile, 2018
Dĺžka: 102´
Réžia: Sebastian Lelio
Scenár: Sebastián Lelio, Alice Johnson Boher
Kamera: Natasha Braier
Strih: Soledad Salfate
Hudba: Matthew Herbert
Hrajú: Julianne Moore, John Turturro, Michael Cera, Jeanne Tripplehorn, Sean Astin, Alanna Ubach, Holland Tyalor, Brad Garrett, Caren Pistorius, Cassi Thomson, Chris Mulkey, Tyson Ritter
Distribúcia v SR Itafilm, od 18. apríla 2019
Synopsis
Slobodomyseľná rozvedená žena v strednom veku trávi dni v nudnej, stereotypnej práci. Následne dostane chuť na tanečné parkety v Los Angeles. Náhodou stretne Arnolda, začne sa medzi nimi rodiť silné puto. Glória s prekvapením znovu prežíva všetky radosti i strasti, ktoré láska môže priniesť.
Movie Review
Čílsky scenárista, producent a režisér Sebastián Lelio (Fantastická žena, Neposlušnosť, Glória) sa rozhodol nakrútiť „komerčný remake“ vlastnej snímky Gloria pre amerických divákov.
Obe scenáristické a režijné diela sú neporovnateľné. Pôsobia inak a ide aj o odlišnú atmosféru a odlišných hercov. Medzi artovosťou a komerciou je však tenký ľad, a mnohokrát stačí napríklad aj príliš zrozumiteľný koncept, príliš banálna retro hudba, a predvídateľnosť konca večného sveta-bôľu nevyriešených túžob.
Sebastian Lelio je na festivalovom poli zavedený ako talentovaný režisér so spoločenskými, politickými, genderovými, i v poslednom čase aj melodramatickými témami. Typicky ide o svojsky „nespokojné postavy“, ktoré sú poznačené značnou sexuálnou i mentálnou hypertrofiou a nezakorenosťou v aktuálnom svete, kde si za tragických či dramatických okolností nemohli, pozabudli, či nevedeli nájsť šťastne harmonickú pozíciu pre život.
Stredobodom remarku je samozrejme zrelá Glória, ako bytosť, ktorá sa nikdy nezmieri so životom bez vášne. Žena ako lusk s odrastenými deťmi, ktoré jej neprekážajú, a skôr naopak. Žena ktorá vie, že aj v zrelom veku má právo byť milovaná, a mať reálny životný vzťah.
Odbojná bojovná ryšavá kráska Julianne Moore sa v hlavnej charakternej roli celkom našla, i keď scenár je preplnený ilustratívnymi disko songami, i atmoškou miestneho klubu prestarnutých hľadačov, či tuctovou zábavou v kasínach a hoteloch v Las Vegas, a Los Angeles.
Naopak – nový komplikovaný partner Arnold – je stvárnený „prestárnutým“ Johnom Torturrom. Prichádza dlho nepoznaná akceptácia skutočných emócií Glórie. Ale súčasne i konflikt v povahovo a hodnotovo obrátenej rodine. Táto si Arnolda ako otca a mentora anektuje, a on sám s tým nevie bojovať.
Gloriným najväčším hobby sú opakované návštevy diskotékového klubu pre retro songy s pesničkami jej mladosti, ktoré si uvoľnene spieva i pri cestovaní v aute. Na tanečnom parkete je hlavná hrdinka sama sebou, a i keď jej nie je práve dvadsať. Veď ešte stále má postavu krv a mlieko. Glória emancipovane loví a sama je lovená, pričom vlastne hľadá trvalý vzťah, ale najmä bezpodmienečnú lásku.
Vzťahové perspektívy Glórie sa však realizujú len v značne neprirodzenom prostredí oldies hitov, či v zmeske sošných a neprirodzených gest. Túžby po splynutí s nevhodným človekom, či s ľuďmi s vyhasnutou a spálenou budúcnosťou.
Napokon ostanú paradoxne len sexuálne poblúznenia. Taktiež povrchné romantické lži. Všetky narýchlo spletené z emočného manka. Smutne vykúpená sexuálna sloboda a prchavé stavy chvíľkového šťastia. Samota a túžba začínať stále znova, a na plný plyn.
Žiaľ naša „story“ je možno až príliš typická molová latinsko-americká náladovka z obrátenej pologule: obvyklé emancipačné manká a mindráky, ale s tak trochu toporným blokom a bez odvahy pôvodného erotickejšieho aj emočného filmu.
Zamilovaná Glória s nie veľmi uspokojivým vyústením je dojímavým dielom. Ale stav a výsledok rozprávania, so značnou depresiou na konci, taktiež nie je tým, čo čakajú fanúšikovia v art-house kine.
STRUCTURAL IDEA Single Gloria (Julianne Moore) is a middle-aged woman with a routine lively fulfillment with macro-encounters with grown-up children and an emotional patch of relaxation in dance clubs throughout Los Angeles. One day, however, he meets Arnold and his superpowerful rapprochement, as a combination of libita and scented attention, as well as a step away from the sweetness of professional gigols, is the hell of a fall into the core of the earth in hopeless temporary happiness. Sebastián Lelio has received great reactions and a lot of respect from critics for his original work, and now there is the same theme with the acclaimed and popular American star as the audience catcher and material guarantee.
Despite serious reservations in the content and presentation of the plot, the remark of the film does not try to be magnificent or fairy-tale, and it shows a kind of life naturalism. Gloria is a typical middle-aged hedonist whose stereotypes drive him into the trap of living a half-honest, half-minded Greek.It’s about „looking at the world with pink glasses.“ The goal of Gloria in love is not to show us an adult life with all the joys and pitfalls, but the heroine shows the world as it is not. and there aren’t many surprising and valuable twists of events or meditations, and for the standard consumer it’s really dull to catch him in a trap, paradoxically, and deliberately, as if we were living in another extraordinary reality of a parallel universe that is and isn’t, but is , it really is.