Filmová recenzia: Teroristka

Print Friendly

Titul: Teroristka,  rok: 2019, krajina: Česko – Slovensko

Réžia: Radek Bajgar

Žáner: koediálna dráma v satirickom tóne

Scenár: Radek Bajgar

Kamera: Lukáš Hyksa

Hrajú: Iva Janžurová, Martin Hofmann, Tatiana Vilhelmová, Pavel Liška, Eva Holubová, Jana Plodková, Kristína Svarinská, Sára Affašová, Eva Leinweberová, Anita Krausová

Synopsis

Skorumpované pomery na českej dedine, kde sa žije pod tlakom chytrákov a šťastlivcov,  treba  eliminovať  formou  likvidácie  problému so zbraňou.

Movie  Review

Snímka je druhým hraným filmom režiséra Radeka Bajgara (FAMU, dokumentaristika), ktorý pôsobil ako šéfredaktor Reflexu, producent zábavných seriálov pre TV NOVA,  a  ako debutant  sa predstavil  vcelku korektnou  realistickou  snímkou Teória tigra.

Nový film   Teroristka je  najmä  komédia s nápadmi a otáznymi riešeniami  praktických problémov nášho aktuálneho globálneho, ale aj domáceho žitia, pričom film  uteká k nadsádzke, a súčasne k silovému riešeniu,  a  dokonca k stratégii krutej pomsty zobrazenej   vo všetkej nahej totalite ideí.

Ťahúňom pekelne čiernej  dramatickej snímky  sú  skúsené herecké osobnosti s na  efekt napísanými  postavami,   a  s  príznačnými rolami  obetí šikany, a súčasne vzdoru voči nej:  ústredným  zjavom filmu je  tradične dobrá  zatrpknutá tragédka  ako  učiteľka na dôchodku  stvárnená Ivou Janžurovou.  Zaujme  postava  ubližovanej  Eva Holubovovej,  či postava dementného  retarda  a večného  nezrelého  infantila a mentora  z  kriminálu  stvárnená  sympaticky ľudským  Pavlom Liškom.  Neprehliadneme ani  slovenskú  radodajku s nezaopatrenou dcérkou  Kristínu Svarinskú,  alebo  rolu  úplne skorumpovanej  starostky obecného zastupiteľstva,  ktorá   je stvárnená Tatianou Vilhelmovou,  a  hlavnú rolu  „mentálneho čuně“ a  záporného  intrikánskeho podnikateľa  Martina Hofmanna.

I keď sa projekt javí ako  dejovo slabšia snímka, každej postave  sa občas podarí vtip, a čo je  zarážajúce aj publikum  sa skutočne smeje.  Frustrovaný človek a  „obyčajní slušní ľudia“  aj v dôchodkovom veku v zúfalstve znásilňujú právny štát i seba, o čom nás denne presvedčujú aj médiá. Tu sa bývalá pani učiteľka naučí zachádzať zo zbraňou,  paradoxne  formou školenia  sympatického kriminálnika, ktorý bol kedysi jej žiakom.   Následne aktívne  realizuje krutú  a nemilosrdnú  pomstu.  Strieľa a vraždí svojich odporcov a nepriateľov, a to nielen za seba, ale najmä za spoločenský kolektív.

Štýl  rozprávania  brzdí disproporcia medzi  počiatočným  konfliktom snímky,  typickým pre sociálnu drámu, a postavami rozvíjajúcimi sa  na báze čierneho humoru.  Koniec  filmového diela  má  v záverečnej značne prekvapujúcej scéne  aj   horkú pachuť tých, ktorí sa ocitli v neriešiteľných dilemách reality.

Krehká seniorka sa spontánne pustila do nepremyslenej pomsty, avšak  v realite by na obdobné „chute“  kruto doplatila, a určite  nevyviazla s čistým štítom a  katarznou  gloriolou, ako v tomto na masy  divákov zacielenom  filme.

Nuž  že by  sme  u Radeka Bajgara  tak trochu  cítili  ambície  „rodiaceho sa“  významnejšieho budúceho Šulíka, Hřebejka,  či  Svěráka  s frustráciou a temným hnevom na SYSTÉM ???

You can leave a response, or trackback from your own site.

Leave a Reply

Powered by WordPress | Designed by: video games | Thanks to Wachdienst, Trucks and SUV