
Titul: Teroristka, rok: 2019, krajina: Česko – Slovensko
Réžia: Radek Bajgar
Žáner: koediálna dráma v satirickom tóne
Scenár: Radek Bajgar
Kamera: Lukáš Hyksa
Hrajú: Iva Janžurová, Martin Hofmann, Tatiana Vilhelmová, Pavel Liška, Eva Holubová, Jana Plodková, Kristína Svarinská, Sára Affašová, Eva Leinweberová, Anita Krausová
Synopsis
Skorumpované pomery na českej dedine, kde sa žije pod tlakom chytrákov a šťastlivcov, treba eliminovať formou likvidácie problému so zbraňou.
Movie Review
Snímka je druhým hraným filmom režiséra Radeka Bajgara (FAMU, dokumentaristika), ktorý pôsobil ako šéfredaktor Reflexu, producent zábavných seriálov pre TV NOVA, a ako debutant sa predstavil vcelku korektnou realistickou snímkou Teória tigra.
Nový film Teroristka je najmä komédia s nápadmi a otáznymi riešeniami praktických problémov nášho aktuálneho globálneho, ale aj domáceho žitia, pričom film uteká k nadsádzke, a súčasne k silovému riešeniu, a dokonca k stratégii krutej pomsty zobrazenej vo všetkej nahej totalite ideí.
Ťahúňom pekelne čiernej dramatickej snímky sú skúsené herecké osobnosti s na efekt napísanými postavami, a s príznačnými rolami obetí šikany, a súčasne vzdoru voči nej: ústredným zjavom filmu je tradične dobrá zatrpknutá tragédka ako učiteľka na dôchodku stvárnená Ivou Janžurovou. Zaujme postava ubližovanej Eva Holubovovej, či postava dementného retarda a večného nezrelého infantila a mentora z kriminálu stvárnená sympaticky ľudským Pavlom Liškom. Neprehliadneme ani slovenskú radodajku s nezaopatrenou dcérkou Kristínu Svarinskú, alebo rolu úplne skorumpovanej starostky obecného zastupiteľstva, ktorá je stvárnená Tatianou Vilhelmovou, a hlavnú rolu „mentálneho čuně“ a záporného intrikánskeho podnikateľa Martina Hofmanna.
I keď sa projekt javí ako dejovo slabšia snímka, každej postave sa občas podarí vtip, a čo je zarážajúce aj publikum sa skutočne smeje. Frustrovaný človek a „obyčajní slušní ľudia“ aj v dôchodkovom veku v zúfalstve znásilňujú právny štát i seba, o čom nás denne presvedčujú aj médiá. Tu sa bývalá pani učiteľka naučí zachádzať zo zbraňou, paradoxne formou školenia sympatického kriminálnika, ktorý bol kedysi jej žiakom. Následne aktívne realizuje krutú a nemilosrdnú pomstu. Strieľa a vraždí svojich odporcov a nepriateľov, a to nielen za seba, ale najmä za spoločenský kolektív.
Štýl rozprávania brzdí disproporcia medzi počiatočným konfliktom snímky, typickým pre sociálnu drámu, a postavami rozvíjajúcimi sa na báze čierneho humoru. Koniec filmového diela má v záverečnej značne prekvapujúcej scéne aj horkú pachuť tých, ktorí sa ocitli v neriešiteľných dilemách reality.
Krehká seniorka sa spontánne pustila do nepremyslenej pomsty, avšak v realite by na obdobné „chute“ kruto doplatila, a určite nevyviazla s čistým štítom a katarznou gloriolou, ako v tomto na masy divákov zacielenom filme.
Nuž že by sme u Radeka Bajgara tak trochu cítili ambície „rodiaceho sa“ významnejšieho budúceho Šulíka, Hřebejka, či Svěráka s frustráciou a temným hnevom na SYSTÉM.
Reviewer’s repetition The style of narration is hampered by the disproportion between the initial conflict of the film, typical of the social drama, and the characters developing on the basis of black humor. The end of the film has a hot taste of those who find themselves in the unsolvable dilemmas of reality in the final rather surprising scene. The fragile senior spontaneously embarked on ill-considered revenge, but in reality she would brutally pay for similar „tastes“, and she certainly did not get away with a clean shield and cathartic gloriola, as in this film aimed at the masses. Well, that we would like to feel the ambitions of the „born“ more important future Šulík, Hřebejk, or Svěrák with frustration and dark anger at the whole world.