
Titul: Sloboda (Freedom) Slovensko / Nemecko, 2017, 103´
Réžia: Jan Speckenbach
Hrajú: Johanna Wokalek, Hans-Jochen Wagner, Inga Birenfeld, Andrea Sabová, Ondrej Kovaľ, Rubína Labusch, Georg Arms
Synopsis:
Mladá atraktívna Nora opustí manžela nemeckého advokáta, ale aj svoje dve deti. Bez vysvetlenia odchádza cez Viedeň na Slovensko, kde sa nepriznáva k svojej identite, a hovorí zámerne po anglicky a po nemecky, a navyše Slovensko je pre ňu krajina na umretie, pretože je znechutená prítomnosťou.
Movie Review
Slovensko-nemecký koprodukčný titul Sloboda režiséra Jana Speckenbacha, ktorého predchádzajúci celovečerný film Nezvestní bol uvedený v rámci Berlinale (2012) a bol nominovaný na Európsky objav roka (v rámci European Film Award 2012) je, ako sa zdá aj jedným z najšpecifickejších tvorcov s veľmi originálnou reflexiou globálneho sveta v našom súčasnom európskom filme.
Hlavná hrdinka filmu Sloboda je Nora, štíhla svojhlavá štyridsiatnička, ktorá opustí zdanlivo funkčnú a zabezpečenú rodinu v Berlíne, keď si náhle uvedomí bezobsažnú a neemociálnu prázdnotu svojich aktuálnych vzťahov, v prostredí do ktorého nezapadá.
S manželom sa obaja príležitostne podvádzajú a sú si mentálne celkovo cudzí. Ich citové puto postráda emočnú rezonanciu zamilovanosti a pôvodnej lásky. Ich spolužitie sa stalo len banálnym divadielkom, v ktorom obaja životní súputníci klamú a okrádajú všetkých. Najmä však seba samého.
Nastane deň keď Nora bez rozlúčky impulzívne odchádza od svojho muža a dvoch detí. Modernistický a neadekvátny čin vykoná bez jediného slova, ale s vierou nutnosti nachádzať možnosti osobnej slobody v neistom svete.
Citlivá a žensky vnímavá Nora sa snaží uchytiť najprv vo Viedni, kde náhodne flirtuje s od nej mladším sexuálnym gigolom, ten jej však po sexe vybieli peňaženku. Sklamaná sa autostopom dostáva až do Bratislavy, kde pracuje ako chyžná v globálnej hotelovej sieti. Tu náhodne stretne striptérku Etelu s jej manželom Tamásom, ktorí má mafiánske kontakty vhodné v snahe nanovo sa zakoreniť na Slovensku.
Základný problém dnes častého globálneho odcudzenia medzi ľuďmi je dramaticky realizovaný ako zásadnejšia existenciálna a generačná téma mladého režiséra, čo je v autorskej snímke jasne čitateľným odkazom.
Štýl filmu navyše ladí a komunikuje s dobrou dramaturgiou. S excelentnou prirodzenosťou je vedená kamera i svietenie. Invenčne, i keď intuitívne a premyslene sú zvolené editorské spoje naratívnych línií. Väčšinový divák sa v náznakoch a významoch na niektorých dejových miestach aj ľahko stráca. Avšak celkovo má výpoveď jasný rukopis a zrejmé je taktiež aktuálne zovšeobecnené posolstvo.
Nezrelá medzinárodná manželská dvojka v strednom veku zápasí nielen s predsudkami, ale taktiež s vlastnou nezrelosťou v osobnom vývine. Muž i žena si vybrali nesprávnu osudovú cestu, chovajú sa impulzívne a rizikovo.
Chvíľkové okúzlenie pri zbližovaní, eufória. Ale žiaden z dvojice nevlastní ochotu ku kompromisom, či vzťah ku zodpovednej komunikácii. Navyše pri životných stereotypoch obaja odmietajú dospieť, pretože sú povahovo i duchovne značne narušení. Tieto fakty dobre chápu aj ich deti pri razantnejších výchovných lekciách, pri konzumácii ľahkej drogy, a podobne.
Snímka, ktorá smeruje k obrazu podobenstva sa v myšlienkových paralelách snaží divákovi bez komentára reflektovať egoistické konanie v dnešných vzťahoch, ktoré má ďaleko od akéhosi šťastného konzistentného vzťahového alebo rodinného optima.
Vynikajúca téma, trochu „nezrozumiteľne traktovaný scenár“, dobré titulné role s prirodzeným herectvom – ale záver i komplikovaný počin hrdinky je až predimenzovane enigmatický, čo je najväčším lapsusom inak sympaticky mladícky odbojného projektu, ktorý mohol byť skutočným prísľubom pre slovenskú kinematografiu (i keď si ho nikto z oficiálnych recenzentov v analýzach Slnka v sieti ani poriadne nevšimol).
Zvolená téma i jej nadmieru invenčné spracovanie sú svedectvom úspešného audiovizuálneho počinu, i keď scenár mohol byť viac prepracovaným dielom. Trochu je škoda, že projekt zápolí s príliš malou publicitou, alebo so slabšou distribučnou oporou, napríklad pre sieť európskej artovej kinematografie.
Recenzia – Gabriel Gröber; hodnotenie: 60 %
Koprodukčný film je súčasťou prehliadky slovenského filmu, ktoré predstavuje súťažné projekty Slnko v sieti 2019.