Filmová recenzia: Sloboda, Freedom

Print Friendly

Titul: Sloboda (Freedom) Slovensko / Nemecko, 2017, 103´
Réžia: Jan Speckenbach
Hrajú: Johanna Wokalek, Hans-Jochen Wagner, Inga Birenfeld, Andrea Sabová, Ondrej Kovaľ, Rubína Labusch, Georg Arms

Synopsis:

Mladá  atraktívna  Nora  opustí manžela nemeckého advokáta, ale aj svoje dve deti.  Bez vysvetlenia odchádza cez  Viedeň na Slovensko, kde sa nepriznáva k svojej identite, a hovorí  zámerne  po anglicky a po nemecky, a navyše Slovensko  je pre ňu krajina na umretie, pretože je znechutená prítomnosťou.

Movie  Review

Slovensko-nemecký koprodukčný titul Sloboda  režiséra Jana Speckenbacha, ktorého predchádzajúci celovečerný film Nezvestní bol uvedený v rámci Berlinale  (2012)  a bol nominovaný na Európsky objav roka (v rámci European Film Award 2012)  je, ako sa zdá  aj  jedným z najšpecifickejších  tvorcov  s  veľmi originálnou   reflexiou  globálneho sveta  v našom súčasnom  európskom  filme.

Hlavná  hrdinka  filmu  Sloboda  je  Nora,  štíhla svojhlavá štyridsiatnička, ktorá  opustí  zdanlivo funkčnú a zabezpečenú rodinu v Berlíne,   keď si náhle uvedomí  bezobsažnú a neemociálnu  prázdnotu svojich  aktuálnych  vzťahov, v prostredí do ktorého nezapadá.

S manželom sa   obaja  príležitostne podvádzajú  a sú si  mentálne  celkovo cudzí.  Ich  citové  puto  postráda  emočnú rezonanciu zamilovanosti a pôvodnej  lásky. Ich  spolužitie  sa stalo len banálnym  divadielkom,  v ktorom  obaja  životní súputníci  klamú a okrádajú  všetkých. Najmä  však  seba samého.

Nastane deň keď   Nora  bez rozlúčky  impulzívne  odchádza od svojho muža a dvoch detí. Modernistický a neadekvátny  čin  vykoná  bez jediného slova, ale  s vierou  nutnosti  nachádzať  možnosti  osobnej  slobody v neistom svete.

Citlivá  a  žensky  vnímavá  Nora sa snaží uchytiť  najprv vo Viedni,  kde  náhodne  flirtuje  s  od nej mladším  sexuálnym gigolom, ten jej však po sexe vybieli peňaženku.  Sklamaná sa autostopom  dostáva  až  do  Bratislavy, kde pracuje ako  chyžná v globálnej hotelovej sieti.  Tu  náhodne  stretne  striptérku Etelu s jej  manželom Tamásom, ktorí  má mafiánske kontakty  vhodné  v snahe nanovo  sa  zakoreniť  na Slovensku.

Základný problém dnes častého globálneho odcudzenia  medzi ľuďmi  je  dramaticky  realizovaný ako  zásadnejšia  existenciálna  a generačná  téma mladého režiséra, čo je  v autorskej  snímke jasne čitateľným odkazom.

Štýl filmu  navyše  ladí  a  komunikuje s dobrou dramaturgiou. S excelentnou  prirodzenosťou je vedená  kamera  i svietenie.  Invenčne, i keď intuitívne a  premyslene  sú zvolené  editorské spoje naratívnych línií.  Väčšinový divák sa v náznakoch a významoch na niektorých dejových miestach  aj  ľahko stráca. Avšak   celkovo má výpoveď jasný rukopis a zrejmé  je taktiež  aktuálne  zovšeobecnené posolstvo.

Nezrelá  medzinárodná  manželská  dvojka v strednom veku  zápasí  nielen s predsudkami,  ale  taktiež  s vlastnou   nezrelosťou v osobnom vývine.  Muž i žena  si vybrali  nesprávnu osudovú cestu, chovajú sa impulzívne a rizikovo.

Chvíľkové okúzlenie  pri zbližovaní, eufória.  Ale  žiaden z dvojice nevlastní  ochotu ku kompromisom, či  vzťah  ku zodpovednej  komunikácii.  Navyše  pri  životných stereotypoch  obaja odmietajú dospieť,  pretože  sú povahovo  i duchovne značne narušení. Tieto fakty dobre chápu aj ich deti pri  razantnejších výchovných lekciách, pri konzumácii ľahkej drogy, a podobne.

Snímka, ktorá smeruje k obrazu podobenstva  sa  v  myšlienkových paralelách  snaží divákovi  bez komentára reflektovať  egoistické  konanie  v dnešných   vzťahoch, ktoré  má ďaleko od  akéhosi  šťastného konzistentného vzťahového  alebo  rodinného optima.

Vynikajúca téma, trochu „nezrozumiteľne traktovaný scenár“, dobré titulné role s prirodzeným herectvom  – ale záver i komplikovaný počin hrdinky je až predimenzovane enigmatický, čo je najväčším lapsusom inak sympaticky mladícky odbojného projektu, ktorý mohol byť skutočným prísľubom pre slovenskú kinematografiu (i keď si ho nikto z oficiálnych recenzentov v analýzach Slnka v sieti ani poriadne nevšimol).

Zvolená téma i jej nadmieru  invenčné  spracovanie sú svedectvom úspešného audiovizuálneho počinu, i keď scenár mohol byť  viac prepracovaným dielom.  Trochu je škoda,  že  projekt  zápolí  s príliš malou publicitou,  alebo  so slabšou  distribučnou  oporou,  napríklad pre sieť európskej  artovej kinematografie.

Recenzia – Gabriel Gröber;  hodnotenie: 60 %

Koprodukčný film  je súčasťou  prehliadky slovenského filmu, ktoré predstavuje  súťažné  projekty  Slnko v sieti 2019.

You can leave a response, or trackback from your own site.

Leave a Reply

Powered by WordPress | Designed by: video games | Thanks to Wachdienst, Trucks and SUV