
Titul: Cirkus Rwanda, Česko, Slovensko, 2018, 75´
Réžia: Michal Varga Kamera: Jakub Jelen
Synopsis
Zaujímavá autorská a reportážna multikultúrna reflexia globalizmu v Afrike a v Čechách.
Movie Review
Najprv sa bál ísť. Že s ním spadne lietadlo, umrie na maláriu alebo ho zastrelí. Principál pražskej skupiny Cirk La Putyka Rosťa Novák sa ale nakoniec vydal do Rwandy nadviazať spoluprácu s tamojšími akrobatmi. Týchto vedie Eliseo, ktorý ako dieťa prežil rwandskú genocídu a teraz trénuje skupinu zloženú z osirelých detí. Paralelne v Rwande aj v Prahe skúšajú dve formácie, aby vytvorili skutočný cirkus pre 21. storočie, ktorý prepojí civilizačne odlišné prostredia.
Reportážna euro-africká artová snímka rozpráva story stretu Rosťu Nováka a Eliseého Niyonsenga z rwandského akrobatického súboru Future Vison Acrobats, ktorý má ideu akrobaciou prispieť sirotám v Afrike prostredníctvom spoločného cirkusového performance.
Rosťov a Eliseého prístup sú protikladné ako voda a oheň. Český hrdina je racionálnym kapitánom priemyslu, ale bojí sa, že s ním spadne lietadlo, alebo umrie na maláriu, alebo ho zastrelia.
Rwandský hrdina naopak prežil ganocídu vlastného obyvateľstva, a vždy to bude africký klaun Eliseé Niyonsenga, ktorý pomáha umením rozbiť predsudky a vytvoriť zážitok hodný 21. storočia.
Dobrá civilizačná a reflektívna téma je tu podporená kameramanskou bezprostrednosťou i znalosťou artového dramaturgického kumštu. Z iného pohľadu ide o reportáž o neskutočne vražednej nenávisti, mentálnej i hmotnej chudobe, a popri tom o neblahých vplyvoch globalizácie, keď africkej krčme i pražskej tržnici kraľuje koloniálny a multikorporátny holandský Heineken.
Bude mať Novákova režisérska drezúra svoj zmysel aj pred náročnými českými divákmi? Nuž prezraďme, že to všetko je možno jeden z poctivých a pritom divácky vďačných dokumentárnych filmov, top z minulej sezóny, a navyše jeden vzácnych projektov v oblasti dokumentárnej tvorby, v ktorom ide do poslednej chvíle aj o akési napätie, gradáciu a záverečná katarziu publika.
STRUCTURAL STORY The premiere of Hit, Tell the Difference is captured in the film in a colorful cut. The smiling faces of the audience and applause while standing indicate that the global Africa-Central Europe effort made sense. The film’s narrative closes satisfactorily in this way, although the Rwandan acrobats have returned this year, and have also been seen at the Karlovy Vary Film Festival. Their efforts and joys are thus immortalized in an in no way contemplative, but crafted and lively documentary act.
Recenzia: Gabriel Gröber
Evaluácia: 70 %
Prehliadka Slnko v sieti v kine Lumiére