Filmová recenzia: Všetci to vedia/Todos lo saben

Synopsis:  V malom španielskom vidieckom mestečku je svadba, z ktorej unesú neplnoletú dcéru a únoscovia žiadajú vysoké výkupné pod hrozbou likvidácie unesenej obete.

Movie review

Iránsky režisér Asghar Farhadi je autorským tvorcom  oscarových filmov Klient a Rozchod Nadera a Simin, ktorý v poslednej dobe vytvára svoje diela  v európskych koprodukciách a produkciách  s Talianskom, či Francúzskom.  Jeho posledený film  Film Všetci to vedia bol ocenený  Zlatou palmou za réžiu na MFF v Cannes.  Projekt  bol realizovaný  v  španielčine,  a  s  prispením  najkreatívnejších  a  najväčšmi  obsadzovaných  hercov  súčasnosti.

Asghar Farhadi  nielen  režíruje, ale aj sám píše svoje scenáre, ktorá však majú rozdielny čiže viac  diváckejší  štýl, než   predovšetkým  tvrdé artové drámy orientované na festivalové publikum,  s ktorými sa uviedol v predošlej dobe.  Scenáristická zápletka  jeho najnovšej snímky  dáva  autenticky  plne vyniknúť  vynikajúcemu umeniu obsadených postáv  hercov a herečiek  v hlavných úlohách.

Dej filmu je posadený  v žánri psychologickej drámy s detektívnou zápletkou, a projekt  rešpektuje všetky  zvolené  žánrové pravidlá.

Laura (Penélope Cruz)  je  ako bývalá osudová žena,  ktorá v minulosti musela voliť medzi dvoma protikladnými životnými  príbehmi. Aktuálne  priletí so svojím synom a dospievajúci dcérou z Argentíny na  tradičnú rodinnú svadbu, kde sa  s veľkým životným odstupom konfrontuje  so svojou minulosťou:  exmilencom  Pacom  (Javier Bardem), zatiaľ čo manžel (Ricardo Darin)  trčí  doma  v Argentíne. Počas svadby  mizne Laurina dcéra a únoscovia pýtajú značne vysoké výkupné, a po telefonickom  hovore prilieta  z Argentíny aj jej polovička,  o ktorom sa hneď rozšíri, že je alkoholický lúzer, a podnikateľská troska.

Paco  postupne zistí ako to v skutočnosti je  s mnohými  vecami  jeho  pohnutej minulosti,  a  navyše sa   ako majiteľ rozľahlých viníc  rozhodne  bez kontaktu s políciou, paradoxne a k prekvapeniu celej dediny,  splniť požiadavky únoscov.  Nové  odhalenia a konfrontácie, všetko  v stále zahustenejšej  atmosfére silných emócií.

Snímka s prvkami dramaturgie telenovely,  ale i s ostrou karikatúrou vidieckeho zápecníctva  je však predovšetkým silnou rodinnou drámou s exelentne prerozprávaným dejom, s výborne zvládnutou réžiou  hlavnej hereckej dvojice  Bardem a Penélope Cruz.

Film  si  diváka  získa  vynikajúco zvládnutým  herectvom a scenár udrží  publikum v napätí až do konca.   Postava Laury ktorú stvárnila Penélope Cruz  je podľa jej  vlastných  vyjadrení –  doposiaľ najkomplexnejšou rolou, na ktorej kedy pracovala.

Hodnotenie a recenzia Gabriel Gröber: 85 %