
Réžia: Denys Arcand
Hrajú: Maxim Roy, Vincent Leclerc, Rémy Girard, Claude Legault, Alexandre Landry, Yan England, Pierre Curzi, Paul Doucet
SYNOPSIS
Vyštudovaný doktor filozofie v kuriérnych službách sa pripletie do bankovej lúpeže mafiánskych peňazí, so snahou vymaniť sa z finančnej mizérie.
Movie review
Mladý inteligentný doktor filozofie sa pripletie do mafiánskej lúpeže a streľby, v ktorej zomrie jeden z páchateľov a druhému sa podarí uniknúť. Na mieste činu ostali dve tašky plné peňazí, ktoré ukoristí náš doručovateľ, ktorý vyhľadá postupne rôznych daňových a investičných poradcov, rozíde sa dievčaťom, nájde si najluxusnejšiu mladú prostitútku v meste s ktorou rozvíja intímny partnerský vzťah a svoju akciu s lupom, napriek tomu, že im je v pätách polícia i mafia.
Mrazivá komédia, inšpirovaná streľbou v Montreale v roku 2010, voľne nadväzuje na Arcandov (Doba temna, Stardom, Ježiš z Monteralu) predchádzajúci film Invázia barbarov z roku 2003.
Vydarená autorská satira špecifického ale renomovaného kanadského tvorcu, ktorý začínal ako dokumentarista. Komediálna ale najmä dramatická snímka o vzbure proti globalizácii, ale aj voči lokálnym manipulačným a byrokratickým štruktúram, polícii, rozdelenej spoločnosti, čiže proti celému systému falošných hodnôt.
Publikum ocení aj vynikajúcu kameru, chytľavú typológiu postáv v policajnom zbore, skutoční bezdomovci v charite, typy z mafiánskych gangov. Autor produkuje prirodzené a kosenzuálne herecké vedenie, a zaujme aj hudobná dramaturgia i prevzatá hudba minimalistických autorov, i klasického symfonika Haydna. V tomto filmovom diele nie sú dlhé skeptické dialógy, ale absurdita, sarkazmus, pádne argumenty, naivná láska aj prirodzená vášeň, a jasné atraktívne a chytľavé posolstvo o druhej či prvej veľkej životnej šanci.
Projekciu v kine Lumiére organizuje Kanadské veľvyslanectvo na Slovensku, a snímka je súčasťou českého Febiofestu.
Reviewer’s focus: The audience will also appreciate the excellent camera, the catchy typology of the characters in the police force, the real homeless in charity, the types of mafia gangs. The author produces natural and cosensual acting, and is also interested in musical dramaturgy and the music of minimalist authors, as well as the classical symphonist Haydn. These are not long skeptical dialogues, but absurdity, sarcasm, strong arguments, naive love and natural passion, and a clear, attractive and catchy message about the second or first great chance of life.
Evaluácia – Gabriel Gröber: 80 %