Filmová recenzia: Lada svetom – na Žiguli cez Himaláje

Scenár: Barbara Sliepková

Krajina: Slovensko, 2019, 75´
Kamera a réžia:
 Michal Fulier

Synopsis: Lada svetom je  cestovateľská expedícia o  dvoch  autách  Žiguli cez Rusko, Himaláje, Indiu, Pakistan, Barmu, Thajsko, až do Laosu a  adios.

Movie  Review

Junior, Fabo, Bobor, Bajo, Šašlik a Fuli  sú mladí sympatickí  Slováci, ktorí sa vydali na 18 000 km dlhú  expedíciu cez  Himaláje  až  do  Laosu. Obdobne ako vo filme Trabantom až na koniec sveta  (2014)  sa mladý kolektív nadšencov vydá  na  zážitkovú road movie, aby  vyskúšali svoje schopnosti, pripravenosť, odvahu a šťastie, a potvrdili že aj staré  technicky zastaralé  autá  môžu ešte slúžiť  v extrémnych cestovateľských podmienkach a pri poznávaní sveta.

Zápletka  filmu  a koncept diela  pristupuje k téme v  ľahkom  žánri. Divák  má príležitosť k sledovaniu mnohokrát satirických či vtipných scénok, v ktorých  posádky áut  bojujú s ruskými policajtami,  vymieňajú si poznatky s talianskym motorkárom, či  spĺňajú tvrdé limity  čínskej  byrokracie. V indickej monzúnovej  krajine  ich prekvapia záplavy  a množstvo vody,  i  životu  nebezpečné  strmé a úzke serpentíny  s  hlbokými útesmi, na ktorých sú  pri dažďoch   aktuálne  zosuvy pôdy,  a  cestovanie  je aj  otázkou prežitia, čiže dielom osudu a šťasteny.

K superlatívnym stránkam projektu patrí prekrásny  odraz  atmosféry expedície  a  aj  filmový look autorskej snímky,  s technicky mimoriadne kvalitným obrazovým vizuálom  materiálu, zhotoveným na kamere Canon C 100 Mark II.  Dobrá je taktiež  technická kvalita zvuku až na zrozumiteľnosť komunikácie vysielačkou.

Projektovému výsledku   dominuje  skutočne excelentný kameramanský výkon  i  prekrásna  grafika, či  postprodukčné  práce v strižni  s gradáciou, či  superlatívne  obrazové korekcie.

Dominatná nálada  cestovateľského road movie  má  zámerne  vyložene humornú atmosféru.  Škoda  však  trochu nedomyslených  racionálnych  zložiek  rozprávania, pretože  celý projekt  sa  už  menej  koncentruje  na samotnú orientáciu publika v projekte.  Žiaľ je  pomenej  vysvetľujúcich  či doplňujúcich  titulkov. Komentár je menej obsažný a len naznačuje veci.  Absentujú  paralely  a  odbočky smerom k mentalite krajiny či miest, ktorými sa prechádza, alebo o zmysle a cieli expedície.

Žánrovej road-movie  by  osožilo viac  podrobnejších dát,  ale aj osobnejší, či dramatickejší spôsob rozprávania. Ku  koncu  narácie filmovej snímky  vcelku  akčne  vygradovaný  cestovateľský projekt  nebadane  stráca  svoje ťažné  body, a chýba napokon  i dôležité  či žiaduce pompéznejšie zakončenie  cestománie  s  18 000 km na cestách. Atmosféra rozprávania a autentičnosť posádky  spolu s  exotičnosťou  prechádzaných  krajín  má všetky predpoklady zabrať  aj na  domáce  slovenské  publikum.

Film Lada svetom – Na Žiguli cez Himaláje  si už našiel svoje publikum aj v knižnej podobe,  i  tak zrejme  posúva  realizované  kritériá  cestovateľských  expedičných mét  o ďalší level, spolu s titulom publikovaného cestopisu s rovnakým názvom.

Splnená  cestovateľská výzva   sa dočkala  zaujímavého  slovenského filmu s art-house lookom, ktorý mal svetovú premiéru na MFFK Febiofest 2019 v Bratislave, a bude odvysielaný aj v RTVS.