
Titul: Je mi fajn, s.r.o. , I Feel Good, Francúzsko, 2018, 103´
Réžia: Benoît Delépine, Gustave Kervern
Účinkujú: Jean Dujardin, Yolande Moreau, Jo Dahan,Jean-Benoit Ugeux,Jana Bittnerová
Synopsis
Stárnuca ale sympatická Monique vedie spoločenstvo Emauzy blízko mestečka Pau, kde zamestnáva ľudí, ktorí sa dostali na dno a dostávajú novú šancu. Po diaľnici globalizácie kráča v protismere brat Jacques, ktorý živí akúsi rýchlo kvasenú potrebu nabalenia sa: a to čo najskôr a bez ohľadu na čokoľvek.
MOVIE REVIEW
Monique, jej brat Jackques, vracajúci sa s chorobnou mentalitou drobného zlodejíčka a projekt skutočného zmenenia samého seba z väzeňského prostredia výkonu trestu, a využitie láskavého spoločenského apelu k zmene svojej horšej mentality. Taktiež teória pre využitie „ponúkanej druhej životnej šance“ na vlastnú nápravu.
.
Filmová snímka autorov scenára a režiséri Benoît Delépine a Gustave Kervern je vo Francúzsku vnímaná ako aktuálna vážna a ostrá politická satira. Jednoducho téma je aktuálna, parodické skeče zaberajú, motivácie netreba a hlavný cieľ rozprávania nemá protiargumenty, inak ak si náš sa dobre zabávame.
.
Projekt nemá ďaleko k angažovanému podobenstvu o nežiaducej spoločenskej situácii. Pôjde o satirickú konfrontáciu na pomedzí kritiky reality, nadsádzky a karikatúry trvalej nezmieriteľnosti k nekorektnej pravičiarskej chamtivosti a nenásytnosti. Máme tu stret dvoch odlišných a nezmieriteľných konceptov.
.
Jacques ako svojský reprezentant S.R.O. a ústredný´ hrdina príbehu, ktorého cieľom je psychologicky manažovať dôverčivých záujemcov o kozmetické operácie v lacnej cudzine v post-socialistickom Rumunsku a Bulharsku. Tieto sú nepostrádateľné pre akýsi zásadný prerod každého človeka na konkurenčnom trhu, kde aktuálne víťazí zaručená mladosť a krása, čiže veľakrát aj plastická chirurgia.
.
Dej filmu mapuje najmä bizarné plnenie značne absurdného zámeru. Máme tu vtipné aj trápne avšak vcelku zaberajúce humorné skeče na pomedzí žánru stund-up show a s mnohými trápnymi, paradoxnými momentmi v živote obyčajných ľudí, ktoré sa nachádzajú v tábore životných trosiek, rôznych vyšumených energií.
.
Viacerí HRDINOVIA sú živou karikatúrou vyložených lúzerov, ktorí sú ako vykorisťovaná trieda predmetom i cieľom ostrej autorskej a ľavičiarsko orientovanej satiry.
.
Zmysel scénok i príbehu je celkovo zacielený predovšetkým na reflektovanie zaslepenosti bežného človeka v absurdnom hone za zbytočnosťami a esteticko-hédonistickým pozlátkam.
.
Žiaľ všade sú postrehy ktoré sa ako tvrdenia stupňujú do akejsi absurdnej explózie až násilníckej satiry. Cítiť výdatnú pachuť korenistého čierneho humoru, i keď mnohým situáciám by sa citlivé a vnímavé publikum vôbec nemalo smiať, ba z trucu naopak. Publikum vníma neskrývané ľavičiarstvo spolku EMAUZY v tvrdom programovom anti-globalistickom individualizme. Veľmi špecifický svet a idey, ktoré sú vo Francúzsku momentálne top: žlté vesty, protesty a dlhotrvajúca spoločenská diskusia, do ktorej aktívne vstupujú i autori tejto novej francúzskej snímky, ktorá je kontroverzná, odvážna, i keď našej mentalite možno nie tak veľmi naklonená.
.
Vyznenie angažovaného spoločenského filmu je politicky názorovo zafarbené. Akoby tvorcovia kričali: preč s frustrujúcou poslušnosťou „oviec“ v spoločnosti a v komunitách, a publiku odkazovali k príjmu akejsi „vlastnej priemernosti“, na ktorej nie je nič zlé. Avšak toto všetko je boľavo realistické, spoločensko Emauzy nie je výmysel, i keď hraná satira onou je.
.
Kritické hodnotenie: Gabriel Gröber: 60 %
Festival Crème de la Crème, 2019