Filmová recenzia: Bojovníčky slnka/Les filles du soleil

Scenár a réžia: Eva Husson
Kamera: Mattias Troelstrup
Strih: Emilie Orsini
Hudba: Morgan Kibby
Hrajú: Golshifteh Farahani, Emmanuelle Bercot, Zübeyde Bulut
Distribúcia: Film Europe od  7. marca 2019

Mladá právnička Bahar navštevuje svoju rodinu v Kurdistane keď pri  útoku extrémistov je popravený pred jej vlastnými očami  jej manžel. Ona sama sa spoločne so synom stáva aj s ďalšími ženami a deťmi rukojemníkom  bojovníkov za islamský štát, je svedkom toho ako po znásilnení jej  sestra spácha sebevraždu,  ale jej  sa  podarí utiecť, v túžbe po pomste.

Hrdinská bojovníčka s tragickou motiváciou  Bahar  (Goldshifteh  Farahani)  sa nachádza  s odstupom  niekoľkých  mesiacov po úspešnom úteku z islamského pekla znásilňovania a otrockého zneužívania  v pozícii  veliteľky ženskej militantnej roty  s názvom Bojovníčky  slnka.  Strategickým cieľom vojenskej operácie  je dobyť mesto, kde hrdinka  stratila  všetko  dôležité  a  nájsť  syna.  Počas  trojdňového  obliehania nepriateľa  jej pomáha  jednooká  reportérka  Mathilde,  ktorej reportážnou témou vojnovej korešpondentky, ktorá tiež o čosi prišla, sú  statočné kurdské  bojovníčky.

Filmová vojnová snímka   Bojovníčky slnka  je výpravným krížovým ilustrovaným rozprávaním  zápletky dvoch statočných bojovníčok: advokátky a reportérky.   Po filmárskej stránke neurobili filmoví tvorcovia žiadnu bazálnu  chybu. Nechýba ani vojnový ženský tanec, alebo nečakaný a nežiaduci pôrod jednej z bojovníčok, ktorý zručne glorifikuje finálnu pointu výpovede.

Skutočná realita  skrýva menší logický úvahový lapsus, a aj otázku  ako a kto tak príkladne „vycvičil“ oné armádne  hrdinky, keď  dokonca  dokážu  v bojovej akcii  svojim príkladom zatieniť skúsených mužských bojovníkov, s oveľa sofistikovanými  možnosťami.  Napokon  v druhej polovine bojovej snímky  vníma divák  len  pátos, pátos, a nič len pátos.  Nadnesenie   aj   ako záverečná pointa,  zameraná na  tú správnu cieľovú skupinu publika.  Nič  proti hrdinsky príkladnému  výkonu a emóciám  bojovníčky  Bahar  s  jej neuveriteľne osudovým krvavým príbehom, ale  školené veliteľské schopnosti  s  akademickou mentalitou  elitnej  advokátky: to tu  príliš neladí…

K  výsledkom  odvedenej práce, i  kreatívnej  energie vynaloženej  na  vynikajúcu typológiu, vynikajúce herectvo a veľmi dobrú kameru a réžiu by mala byť čiastková diskusia.  Veď  chýba tak trošku objektívnejší a premyslenejší dramaturgický koncept  než  ako  oslavne pompézny  ženský hrdinský model, i keď vychádzajúci  z reálnych prameňov a udalostí.

Najmä pre  poučenú časť publika   ide v tejto téme a žánri  o  vojnový agitačný  film  o ženách v prvej línii.  Zámienka na  oslavu  „živočíšneho  herojstva“  s  motivujúcou  pomstou za smrť, nespravodlivosť  a  s túžbou  odčiniť  príkoria, násilia  i  teror náboženskej dogmatiky.  Škoda len tak trochu pomýleného obráteného šovinizmu.

Gratulujeme tvorcom tohto  korektne  pietného  vojnového príbehu, ktorým sa podarilo zaujať hlavnú porotu  a nominovali ju na (nepremenený)  titul Zlatá  palma, MFF  v Cannes, 2018.

Kritické hodnotenie – Gabriel Gröber:  55 %

Ocenenie: Nominácia: Zlatá palma: Eva Husson  na  MFF v Cannes, 1918