
Titul: Bojovníčky slnka, Francúzsko, Belgicko, Gruzínsko, Švajčiarsko, 2018, 115´
Scenár a réžia: Eva Husson
Kamera: Mattias Troelstrup
Strih: Emilie Orsini
Hudba: Morgan Kibby
Hrajú: Golshifteh Farahani, Emmanuelle Bercot, Zübeyde Bulut
Distribúcia: Film Europe od 7. marca 2019
Synopsis
Mladá právnička Bahar navštevuje svoju rodinu v Kurdistane keď pri útoku extrémistov je popravený pred jej vlastnými očami jej manžel. Ona sama sa spoločne so synom stáva aj s ďalšími ženami a deťmi rukojemníkom bojovníkov za islamský štát, je svedkom toho ako po znásilnení jej sestra spácha sebevraždu, ale jej sa podarí utiecť, v túžbe po pomste.
MOVIE REVIEW
Hrdinská bojovníčka s tragickou motiváciou Bahar (Goldshifteh Farahani) sa nachádza s odstupom niekoľkých mesiacov po úspešnom úteku z islamského pekla znásilňovania a otrockého zneužívania v pozícii veliteľky ženskej militantnej roty s názvom Bojovníčky slnka. Strategickým cieľom vojenskej operácie je dobyť mesto, kde hrdinka stratila všetko dôležité a nájsť syna. Počas trojdňového obliehania nepriateľa jej pomáha jednooká reportérka Mathilde, ktorej reportážnou témou vojnovej korešpondentky, ktorá tiež o čosi prišla, sú statočné kurdské bojovníčky.
Filmová vojnová snímka Bojovníčky slnka je výpravným krížovým ilustrovaným rozprávaním zápletky dvoch statočných bojovníčok: advokátky a reportérky. Po filmárskej stránke neurobili filmoví tvorcovia žiadnu bazálnu chybu. Nechýba ani vojnový ženský tanec, alebo nečakaný a nežiaduci pôrod jednej z bojovníčok, ktorý zručne glorifikuje finálnu pointu výpovede.
Skutočná realita skrýva menší logický úvahový lapsus, a aj otázku ako a kto tak príkladne „vycvičil“ oné armádne hrdinky, keď dokonca dokážu v bojovej akcii svojim príkladom zatieniť skúsených mužských bojovníkov, s oveľa sofistikovanými možnosťami. Napokon v druhej polovine bojovej snímky vníma divák len pátos, pátos, a nič len pátos. Nadnesenie aj ako záverečná pointa, zameraná na tú správnu cieľovú skupinu publika. Nič proti hrdinsky príkladnému výkonu a emóciám bojovníčky Bahar s jej neuveriteľne osudovým krvavým príbehom, ale školené veliteľské schopnosti s akademickou mentalitou elitnej advokátky: to tu príliš neladí…
K výsledkom odvedenej práce, i kreatívnej energie vynaloženej na vynikajúcu typológiu, vynikajúce herectvo a veľmi dobrú kameru a réžiu by mala byť čiastková diskusia. Veď chýba tak trošku objektívnejší a premyslenejší dramaturgický koncept než ako oslavne pompézny ženský hrdinský model, i keď vychádzajúci z reálnych prameňov a udalostí.
Najmä pre poučenú časť publika ide v tejto téme a žánri o vojnový agitačný film o ženách v prvej línii. Zámienka na oslavu „živočíšneho herojstva“ s motivujúcou pomstou za smrť, nespravodlivosť a s túžbou odčiniť príkoria, násilia i teror náboženskej dogmatiky. Škoda len tak trochu pomýleného obráteného šovinizmu.
Gratulujeme tvorcom tohto korektne pietného vojnového príbehu, ktorým sa podarilo zaujať hlavnú porotu a nominovali ju na (nepremenený) titul Zlatá palma, MFF v Cannes, 2018.
Kritické hodnotenie – Gabriel Gröber: 55 %
Ocenenie: Nominácia: Zlatá palma: Eva Husson na MFF v Cannes, 1918
Festival Crème de la Crème, 2019