Filmová recenzia: Striedavá starostlivosť, Jusqu’a la garde

Print Friendly

Titul: Striedavá starostlivosť, Francúzsko, 2017, 93´
Genre: sociálno psychologická dráma
Scenár a réžia: Xavier Legrand
Kamera: Nathalie Durand
Strih: Yorgos Lamprinos
Hrajú: Léa Drucker, Denis Ménochet, Thomas Gioria, Mathilde Auneveux, Florence Janas, Sophie Pincemaille, Jenny Bellay, Jean-Marie Winling, Jean-Claude Leguay, Julien Lucas, Saadia Bentaieb, Coralie Russier, Elisa Perry, Martihe Schambacher a ďalší
Distribúcia: ASFK od 7. 2. 2019

SYNOPSIS

Dramatický príbeh rozpadu manželstva a následný boj o opatrovníctvo, uprostred ktorého stojí dvanásťročný syn

MOVIE REVIEW

Francúzsky herec, scenárista a režisér Xavier Legrand  nakrútil túto snímku ako svoj autorský režijný debut.   V príncípe konkrétnejšie  rozvinul  príbeh vlastného  krátkometrážneho filmu  Než o všetko prídeme (2013). Tento  film  získal Cézara  i nomináciu na Oscara.

Miriam a Antoine Bessonovci sa rozvádzajú. Miriam sa snaží získať syna Juliena do osobnej starostlivosti, aby ho ochránila pred otcom, o ktorom je preukázané   že je násilnícky.  Avšak Antoine sa snaží  vžívať  do pozície a role  znevýhodňovaného  otca,  voči ktorému akoby sa všetci spikli.  Vrátane sudkyne, ktorá má o všetkom rozhodnúť.

Ich dieťa  Julien  je  nielen  rukojemníkom  rozrastajúcich sa  konfliktov, rozporov a dokonca aj akejsi  psychologickej vojny  medzi  rodičmi, ale  sám je  aj  zdrojom  všetkého  napätia, a  v princípe svojím konaním  ešte viac  zhoršuje  svoju krehkú pozíciu.

Otec Antoine Besson  veľmi usiluje, až prosí o to, aby sa synom mohol tráviť niektoré voľné víkendy.  Publikum  však  môže ľahko nadobudnúť dojem, že vystresovaná, frustrovaná a pomstychtivá matka si cez dieťa len vybavuje účty s Antoinom, keď mu bráni sa s ním stýkať.

Podobne je na tom aj sudkyňa. Má síce pred sebou  emočne protichodné  výpovede matky,  tvrdenia  staršej dcéry i syna, že otec   pôvodnú rodinnú bunku   a deti  obsentatívne pozoruje,  syna  hrubým spôsobom varuje  a voči  svojmu  nezvládateľne  pubertiackemu dieťaťu, ktorému hrozí nežiaduce tehotenstvo siahne aj k agresii, ale nepozná rodinnú históriu Bessonových.  Súdna moc netuší,  či nie sú  dôkazy  proti hlave rodiny  zmanipulované.  Ale ktovie, záleží aj na inteligencii diváka, či viere o možnosti zmeny vzťahu  a  kompromisoch.

Francúzsky debut  je  napínavou, dynamickou  a  sofistikovanou  sociálnou štúdiou nefunkčného krízového stavu manželstva, v ktorom trpia priamo i nepriamo vzťahy k dieťaťu. Projekt  má  veľmi  dobrý scenár, ktorý je zrejme skutočne  odpozorovanou témou  z reality žitia.

Vďaka za  nelineárne postavy  a prirodzene civilné vedenie ústredných charakterov, akoby  z  aktuálneho života,  čo robí snímku hodnú festivalového prostredia, ale taktiež  i  pre klubové  publikum.

Hodnotenie:  65 – 70 %

Ocenenia:  Strieborným levom na MFF v Benátkach a Cenou divákov na MFF v San Sebastiáne.

You can leave a response, or trackback from your own site.

Leave a Reply

Powered by WordPress | Designed by: video games | Thanks to Wachdienst, Trucks and SUV