
Originálny názov: Roma
Scenár, réžia, kamera a produkcia: Alfonso Cuarón
Hrajú: Yalitza Aparicio, Marina de Tavira, Diego Cortina Autrey, Carlos Peralta, Marco Graf, Daniela Demesa, Nancy García García
Žáner: artová sociálna historická dráma (čiernobiely formát, Dolby 7.1)
Krajina pôvodu: Mexiko,135 minút
Premiéra v ČR: 14. december 2018
NOTICKA Zatiaľ najosobnejší projekt oscarového režiséra a scenáristu Alfonsa Cuaróna (Gravitácia, Potomkovia ľudí, Mexická jazda). Snámka Roma sleduje dievčinu Cleo (Yalitza Aparicio), ktorá pracuje v domácnosti stredostavovskej rodiny v štvrti Roma v Mexico City. Ako v prepracovanom listovej kabelke ženám, ktoré ho vychovali, spomína Cuarón na vlastné detstvo a vytvára živý a precítený portrét domácich konfliktov a spoločenské hierarchie v politickom chaose 70. rokov. (Netflix)
MOVIE REVIEW
Alfonso Cuarón je výnimočnou osobnosťou mexického filmu, pretože jemu a niektorým ďalším mexickým režisérom, sa podarilo presadiť identicky v Hollywoode, a aktuálne aj v sieti svetových festivalov.
K Alfonsovi Cuarónovi môžme smelo priradiť taktiež iné mená z jeho potenčne zaujímavej hispánskej generácie ako Alejandro González Iñárritu, Guillermo del Toro, Emmanuel Lubezki.
Roma je snímka pre Cuaróna veľmi intímna, autobiografická i osobná, pretože popisuje atmosféru nihilizmu a absurditu jeho detských liet. Už samotný štýl filmu je odvážnym počinom: dlhé čiernobiele zábery reflektujúce biedu nižších i stredných spoločenských vrstiev, neumelo nekašírovanú mentálnu a duchovnú mizériu, ako zrkadlo Mexika sedemdesiatych rokov minulého storočia.
Hlavnou postavou snímky je pracovitá slúžka Cleo stvárnená neherečkou Yalitza Aparicio, ktorá upratuje domácnosť. Na dvadsaťročnej nezrelej vidieckej dievčine stojí výchova štyroch deti manželského páru, ktorá je tesne pred partnerskou krízou.
Zanedlho si hlava rodiny nájde iný milostný objekt, a hlavná protagonistka filmu po krátkom milostnom splynutí s nevhodným a nezrelým partnerom, si praje svoje „čakajúce potomstvo“ potratiť. Dôvod je typický a prostý: pretože jej rodina nemá v Mexico City žiadnu perspektívu.
Mexický film Roma je nadmieru dlhý (135´) – no až detailistky tematicky prepracovaným dramatickým dielom, ktoré je silné a funguje i ako mozaiková skladačka.
Cuaronov značne výnimočný projekt je taktiež aj sofistikovaným, minimalistickým, a dejovo stoicky chudobným artefaktom, s depresívne dusnou a popritom súčasne až naturalistickou atmosférou nevábnej situácie.
Príbeh dedinskej slúžky je snímaný verne pravdivo. Zaujímavý je aj rekonštruovaný kolorit v jednej z najchudobnejších štvrtí hlavného mesta sedemdesiatych rokov – v Mexico City, ktoré je teraz tretím najľudnatejším miestom sveta. Prirodzene by sme nemali prezradiť finálne veľmi „srdcervúce momenty príbehu“ týkajúce sa konfliktu nelásky, vraždenia názorových odporcov, či absurdne negatívnej skúsenosti s príchodom nového potomstva na svet.
Roma je osobitne výnimočný a nadmieru zrelý film pre trpezlivých a veľmi otrlých filmových fanúšikov kinematografie vo festivalových okruhoch. Tešte sa na vynikajúcu atmosféru prostredia, bravúrne prirodzene stvárnenú výpravu a scénické zložky.
Pozorný divák si určite všimne aj doslova „nakašírovanú zvukovú stopu Dolby 7.1 i keď len s ruchmi a bez hudby. Poklonu zaslúži prirodzene a citivo vygradovaná ústredná rola mexickej slúžky, stvárnená talentovanou neherečkou debutujúcou v mexickej kinematografii.
Okrem značne prehnanej dĺžky a zahltení v inšpiratívnom super neorealistickom realizme sedemdesiatych rokov, tento najnovší Cuaronov projekt nemá v umeleckých ani v remeselných zložkách produkcie výraznejšiu chybu.
Drobnou „chybičkou krásy“ však môžu byť niektoré neisté kameramanské kompozície (dvorný kameraman autora dostal voľno), či skutočnosť, že film nestojí ako obvykle na silných castingovaných typoch, či emočne výrazných hereckých výkonoch, ale na skôr na introvertnej tvorivej odvahe hovoriť tristnú pravdu.
Roma ako osobitý projekt platformy Netflix navyše zrejme zožne aj niekoľko oskarových ocenení, na ktoré je tento najnovší film Cuaróna nominovaný.
Hodnotenie – film critic – G. Gröber: 70 %