Filmová recenzia: Roma / Roma

Print Friendly

Originálny názov: Roma
Scenár, réžia, kamera a produkcia: Alfonso Cuarón
Hrajú: Yalitza Aparicio, Marina de Tavira, Diego Cortina Autrey, Carlos Peralta, Marco Graf, Daniela Demesa, Nancy García García
Žáner: artová sociálna historická dráma (čiernobiely formát, Dolby 7.1)

Krajina pôvodu: Mexiko,135 minút
Premiéra v ČR: 14. december 2018

NOTICKA     Zatiaľ najosobnejší projekt oscarového režiséra a scenáristu Alfonsa Cuaróna (Gravitácia, Potomkovia ľudí, Mexická jazda). Snámka Roma sleduje dievčinu Cleo (Yalitza Aparicio), ktorá pracuje v domácnosti stredostavovskej rodiny v štvrti Roma v Mexico City. Ako v prepracovanom listovej kabelke ženám, ktoré ho vychovali, spomína Cuarón na vlastné detstvo a vytvára živý a precítený portrét domácich konfliktov a spoločenské hierarchie v politickom chaose 70. rokov. (Netflix)

MOVIE   REVIEW

Alfonso Cuarón  je výnimočnou osobnosťou mexického filmu, pretože jemu a  niektorým   ďalším mexickým režisérom,  sa podarilo presadiť  identicky v Hollywoode, a  aktuálne  aj   v sieti svetových festivalov.

K  Alfonsovi Cuarónovi  môžme smelo  priradiť  taktiež  iné  mená  z  jeho potenčne  zaujímavej  hispánskej   generácie  ako  Alejandro González Iñárritu, Guillermo del Toro, Emmanuel Lubezki.

Roma je snímka pre Cuaróna veľmi intímna, autobiografická i osobná, pretože popisuje atmosféru nihilizmu a absurditu jeho detských liet.  Už samotný štýl filmu je odvážnym počinom: dlhé čiernobiele zábery reflektujúce biedu nižších i stredných spoločenských vrstiev, neumelo nekašírovanú mentálnu a duchovnú  mizériu,  ako zrkadlo  Mexika sedemdesiatych rokov minulého storočia.

Hlavnou postavou snímky je pracovitá slúžka  Cleo  stvárnená neherečkou  Yalitza Aparicio, ktorá  upratuje domácnosť.  Na dvadsaťročnej nezrelej vidieckej dievčine  stojí výchova  štyroch  deti manželského páru, ktorá je tesne pred partnerskou krízou.

Zanedlho si hlava rodiny nájde  iný milostný objekt, a  hlavná protagonistka filmu  po krátkom milostnom splynutí s nevhodným a nezrelým partnerom, si  praje svoje „čakajúce potomstvo“ potratiť. Dôvod je typický a prostý:  pretože  jej  rodina nemá  v  Mexico City  žiadnu perspektívu.

Mexický film Roma  je nadmieru dlhý  (135´)  –  no až   detailistky  tematicky prepracovaným dramatickým  dielom, ktoré je silné a funguje i ako mozaiková skladačka.

Cuaronov  značne  výnimočný  projekt  je  taktiež  aj sofistikovaným, minimalistickým,  a  dejovo  stoicky  chudobným artefaktom,  s depresívne  dusnou  a  popritom  súčasne až  naturalistickou atmosférou  nevábnej  situácie.

Príbeh  dedinskej   slúžky  je  snímaný verne pravdivo.  Zaujímavý je  aj rekonštruovaný   kolorit  v  jednej  z najchudobnejších štvrtí hlavného mesta sedemdesiatych rokov  – v Mexico City, ktoré je teraz tretím najľudnatejším miestom sveta.  Prirodzene  by sme nemali prezradiť  finálne veľmi „srdcervúce momenty príbehu“  týkajúce sa  konfliktu nelásky, vraždenia názorových odporcov,  či absurdne negatívnej skúsenosti  s príchodom nového potomstva na svet.

Roma  je osobitne výnimočný  a  nadmieru  zrelý film pre trpezlivých a veľmi otrlých filmových fanúšikov kinematografie vo festivalových okruhoch.   Tešte sa  na  vynikajúcu atmosféru prostredia, bravúrne prirodzene stvárnenú  výpravu a scénické zložky.

Pozorný divák si určite všimne  aj doslova „nakašírovanú  zvukovú stopu Dolby 7.1  i keď  len s ruchmi a bez hudby.  Poklonu  zaslúži   prirodzene  a  citivo  vygradovaná  ústredná rola  mexickej  slúžky,  stvárnená  talentovanou  neherečkou  debutujúcou v  mexickej  kinematografii.

Okrem značne prehnanej dĺžky a zahltení   v  inšpiratívnom   super  neorealistickom   realizme   sedemdesiatych rokov,  tento  najnovší  Cuaronov  projekt  nemá  v umeleckých  ani  v  remeselných  zložkách  produkcie  výraznejšiu  chybu.

Drobnou „chybičkou krásy“  však   môžu byť  niektoré  neisté  kameramanské kompozície (dvorný kameraman autora dostal voľno), či skutočnosť, že film nestojí  ako obvykle  na silných  castingovaných  typoch, či  emočne  výrazných hereckých výkonoch, ale na skôr  na  introvertnej   tvorivej  odvahe hovoriť tristnú pravdu.

Roma ako  osobitý projekt  platformy  Netflix  navyše  zrejme zožne aj  niekoľko oskarových ocenení, na ktoré  je  tento najnovší   film  Cuaróna  nominovaný.

Hodnotenie – film critic –  G. Gröber: 70 % 

You can leave a response, or trackback from your own site.

Leave a Reply

Powered by WordPress | Designed by: video games | Thanks to Wachdienst, Trucks and SUV